הפיגוע בברקן: המחבל התכוון לחטוף ישראלים ולדרוש שחרור אסירים

מכתב אישום נגד בן 17 שידע על כוונת אשרף נעאלוה עולה כי האחרון התכוון לבצע פיגוע חטיפה לצורכי מיקוח מול ישראל. הנער הפלסטיני נידון לשמונה חודשי מאסר

 צה"ל בפעולות הריסת ביתו של המחבל מברקן
צה"ל בפעולות הריסת ביתו של המחבל מברקן | צילום: חדשות עשר

פיגוע הירי בברקן: המחבל אשרף נעאלוה, שרצח את קים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי באוקטובר אשתקד, התכוון לבצע לחטוף ישראלים ודרוש תמורת שחרורם שחרור אסירים פלסטינים – כך עולה מכתב אישום נגד נער פלסטיני בן 17, שהורשע היום (חמישי) בכך שידע על כוונת המחבל לבצע פיגוע, ולא מנע זאת. בן ה-17 נידון לשמונה חודשי מאסר, אך הפרקליטות הצבאית ערערה על קלות העונש.

על פי כתב האישום, השניים נפגשו מספר פעמים, ושלושה חודשים לפני הפיגוע סיפר נעאלוה לקטין על כוונתו לבצע פיגוע ירי בברקן, המקום בו הוא עבד. המחבל התייעץ עם הקטין ואף ביקש ממנו להצטרף אליו. בן ה-17 בירר עם נעאלוה מהיכן ישיג את הנשק אך סירב להצטרף לפיגוע.

אשרף נעאלוה, המחבל שביצע את פיגוע הירי בברקן
אשרף נעאלוה, המחבל שביצע את פיגוע הירי בברקן | צילום: חדשות עשר

חודש לאחר מכן, נעאלוה הציג לקטין תמונת נשק מאולתר והסביר לו כי רכש אותו לפתרון בעיות בעתיד, אך שלל כי הנשק ישמש אותו לטובת ביצוע הפיגוע. יום לפני הפיגוע השניים נפגשו שוב, אז אמר המחבל לבן ה-17 כי אביו ישוחרר מהכלא הישראלי. הקטין שאל כיצד, אך נעאלוה לא השיב תשובה ברורה ורק ביקש ממנו להתפלל עבורו.

נוסף לכך, הקטין הואשם בניסיון החדרת חפץ אסור אל תוך בית כלא, לאחר שאביו, המרצה כאמור עונש מאסר בכלא הישראלי, ביקש ממנו להעביר חפצים ממקום מסוים לאמו. בן ה-17 קיבל טלפונים סלולריים קטנים ועטופים בסרט שחור דביק, ומסר אותם לאמו במטרה שיגיעו בסופו של דבר לאביו שבכלא.

זיו חג'בי וקים לבנגרונד-יחזקאל הנרצחים בפיגוע במפעל המחזור בברקן
זיו חג'בי וקים לבנגרונד-יחזקאל הנרצחים בפיגוע במפעל המחזור בברקן | צילום: באדיבות המשפחה

כאמור, לאחר שבית המשפט הצבאי שומרון גזר את דינו של הקטין, הפרקליטות הצבאית ביקשה לערער על קולת העונש, והחלטתו הסופית של ביהמ"ש לערעורים תפורסם בהמשך.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, המייצג את משפחות הנרצחים, מסר: "בית המשפט הצבאי בשומרון שגה שגיאה חמורה בעת שגזר רק שמונה חודשים לנאשם שלא מנע את הפיגוע הרצחני. כשמדברים על טרור וטרוריסטים רק ענישה מחמירה ביותר יש בכוחה למנוע את הפיגוע הבא". "עצימת העניים של בית המשפט מהמצב במדינה וניסיון לשפיטה רחמנית של הטרוריסטים כאילו מדובר באירוע פלילי מינורי שנובע ממצוקה, יש בה כדי לשמר את המשך מעשי הטרור וההרג באזרחנו".

עו"ד בלייכר ביקש מביהמ"ש לערעורים להחמיר את עונשו של הנאשם: "אנו דורשים מבית המשפט הצבאי לערעורים להחמיר בעונש באופן מידי לענישה מקסימאלית. אנו דורשים מבית במשפט הצבאי לראות לנגד עיניו את קרבנות הטרור הפוטנציאליים הבאים שעכשיו הוא חורץ את דינם".

כזכור, בחודש אוקטובר, נכנס נעאלוה למפעל "אלון" שבאזור התעשייה בברקן, ירה למוות בקים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי שהיו במקום ופצע אישה נוספת באורח בינוני - ונמלט. מתחקיר הפיגוע כי המחבל נכנס עם רובה הקרלו בתוך תיק הגב ולא נבדק בש.ג. של אזור התעשייה ברקן. עוד עולה מהתחקיר כי המחבל ירה לעבר עובד נוסף כדור אחד במנוסה, אך היה לו מעצור ברובה הקרלו. בתגובה, ירה העובד לעבר המפגע באמצעות אקדחו, אך הוא החטיא והמחבל ברח. ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הוסיף כי אחת הנפגעות נמצאה כפותה באזיקונים.

פיגוע הירי בברקן
פיגוע הירי בברקן | צילום: חדשות עשר

בתום חודשיים של מצוד אחר המחבל, כוחות הביטחון חיסלו בחודש דצמבר את נעאלוה במהלך ניסיון מעצר. זאת, לאחר שאותר במקום מסתור במחנה הפליטים עסכר שבשכם כשהוא חמוש. קצין בכיר בצה"ל אמר כי המחבל פעל כפגע בודד והוא קיבל סיוע לא מתוכנן: "לאחר הפיגוע, המחבל קיבל הרבה סיוע בדיעבד, שלא תוכנן. הוא לא נשען על תשתיות סדורות. נעאלוה נעזר בסייענים רק לאחר הפיגוע".

"הגענו בצורה חשאית וסגרנו אותו במרחב קטן. היינו מוכנים לזה שיילחם, כמו שקרה. הוא ירה ברובה ה'קרלו' שהיה איתו". תיאר הקצין הבכיר את השתלשלות האירועים שהביאו לחיסולו של נעאלוה. "המחבל לא היה בשגרה, הוא היה במנוסה. חטיבת מנשה עצרה שבוע את עצמה רק על הנושא הזה. נתחקר את המסלול שלו, הוא היה בשומרון ובצפון השומרון. היה מאד מסובך להגיע אליו". "ברור לנו שהוא היה עושה פיגועים נוספים. הושקעו משאבים עצומים בעניין", הוסיף הקצין.

אמו ואחיו של נעאלווה העצרו בחשד שידעו על כוונתו של המחבל לבציע פיגוע ולא עצרו בידו. בתחילת מארס, בית הדין הצבאי החליט לדחות את הערעור שהגישו השניים להשתחרר למעצר בית, ובהחלטתו כתב השופט הצבאי כי במידה שישוחררו למעצר בית, קיים חשש כי "יימלטו מאימת הדין", ועל כן החליט שלא לשחררם. על פי השופט, החשש מפני בריחה נוגע במיוחד לאח המחבל, שלדבריו "כבר הוכיח את יכולתו וכוונתו לשבש הליכים באופן אקטיבי". עו"ד חיים בלייכר, מארגון חוננו, שמלווה את משפחות הנרצחים, מסר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט להותיר את האימא והאח של המחבל במעצר. אנו נמשיך ללוות ולנכוח יחד עם משפחות הנרצחים במשפטי הסייענים של המחבל הארור".

מכתבי האישום שהוגשו נגד האם והאח, ולה כי האם ידעה שיש בידיו של המחבל נשק וכי הוא מתאמן בו. כמו כן, המחבל ציין בפניה כשבועיים לפני הפיגוע כי "בכוונתו לבצע פיגוע ולמות כשהיד". האם יידעה את אחיו של המחבל בפרטים, אך השניים לא פעלו למנוע את הפיגוע. נוסף לאי מניעת עבירה מואשם האח בשיבוש הליכי משפט, לאחר שניסה להסתיר את מכשיר ההקלטה של מצלמות האבטחה שבביתם. בנוסף ביקשה התביעה הצבאית את הארכת מעצרם עד לתום ההליכים.