"לא עצרה בעד בנה": אם המחבל מברקן הורשעה באי מניעת הפיגוע

בית המשפט הצבאי קבע כי אמו של אשרף נעאלווה הייתה מודעת לכוונתו לבצע את פיגוע הירי, ולא פעלה מספיק על מנת למנוע זאת. ארגון חוננו: "לא עשתה את המוטל עליה - יש להחמיר עונשה לשם הרתעה"

זמן צפייה: 00:26

אמו של אשרף נעאלווה, המחבל שביצע את פיגוע הירי בברקן, הורשעה היום (חמישי) באי מניעת הפיגוע שבו נרצחו קים לבנגרוד-יחזקאל וזיו חג'בי.

בהחלטת בית המשפט נכתב כי "מעשיה של האם, אשר הזהירה את בנה ודיווחה לאב, לא היה להם כוח ממשי למנוע ממי שנחוש לאבד את חייו תוך כדי פגיעה בישראלים ומחזיק בידו נשק, מלבצע את זממו. זאת ועוד, הנאשמת לא ביקשה מהאב לקחת את נשקו של הבן או לדווח עליו, ולא בדקה עמו מה עשה בעניין. לא היה במעשיה באופן סביר כדי למנוע את ההוצאה לפועל של מזימת בנה, ועל כן יש להרשיעה בעבירה המיוחסת לה".

עוד בחדשות 13:

הפיגוע בברקן: המחבל התכוון לחטוף ישראלים ולדרוש שחרור אסירים

אב הלוחם שנפל בגבעת אסף: "את היופי שלהם מגלים אחרי מותם"

מחבלים פתחו באש לעבר כוח צה"ל בשומרון; אין נפגעים

אשרף נעאלוה, המחבל שביצע את פיגוע הירי בברקן
אשרף נעאלוה, המחבל שביצע את פיגוע הירי בברקן | צילום: חדשות עשר

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, המייצג את משפחות הנרצחים, מסר כי "היא לא עשתה מה שמוטל עליה בשביל לעצור את זה, וגם כשהיא אמרה לו לא לבצע את הפיגוע זה נבע מתוך פחד על הבית שלה". בנוסף, עו"ד בלייכר פנה לבית המשפט בבקשה להחמיר את עונשה: "אנחנו צריכים להילחם בטרור. החמרה בעונש פירושה הצלת חיים, צריך להרתיע את סביבת הטרור".

רפי לבנגרונד, אביה של הנרצחת בפיגוע, בירך על ההחלטה: "אנחנו שמחים שהרשיעו את אם המחבל ונקווה שהעונשים שהיא תקבל יהיו בהתאם להרשעה. היא ידעה בלי שום צל של ספק שהיא אשמה, שהיא לא מנעה פשע. היא ידעה בדיוק מה הבן שלה עומד לעשות". עוד הצהיר כי "אנחנו רוצים לדרוש שלא יהרסו את הבית אלא שהוא יעבור אלינו, עם האדמות שלו והכסף שלו, ואנחנו נשתמש בזה במקום משפחתו".

זירת הפיגוע בברקן
זירת הפיגוע בברקן | צילום: החדשות 13

כזכור, בחודש אוקטובר נכנס נעאלוה למפעל "אלון" שבאזור התעשייה בברקן, ירה למוות בקים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי שהיו במקום ופצע אישה נוספת באורח בינוני - ונמלט. מתחקיר הפיגוע כי המחבל נכנס עם רובה הקרלו בתוך תיק הגב ולא נבדק בש.ג. של אזור התעשייה ברקן. עוד עולה מהתחקיר כי המחבל ירה לעבר עובד נוסף כדור אחד במנוסה, אך היה לו מעצור ברובה הקרלו. בתגובה, ירה העובד לעבר המפגע באמצעות אקדחו, אך הוא החטיא והמחבל ברח. ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הוסיף כי אחת הנפגעות נמצאה כפותה באזיקונים.

בתום חודשיים של מצוד אחר המחבל, כוחות הביטחון חיסלו בחודש דצמבר את נעאלוה במהלך ניסיון מעצר. זאת, לאחר שאותר במקום מסתור במחנה הפליטים עסכר שבשכם כשהוא חמוש. קצין בכיר בצה"ל אמר כי המחבל פעל כפגע בודד והוא קיבל סיוע לא מתוכנן: "לאחר הפיגוע, המחבל קיבל הרבה סיוע בדיעבד, שלא תוכנן. הוא לא נשען על תשתיות סדורות. נעאלוה נעזר בסייענים רק לאחר הפיגוע".

"הגענו בצורה חשאית וסגרנו אותו במרחב קטן. היינו מוכנים לזה שיילחם, כמו שקרה. הוא ירה ברובה ה'קרלו' שהיה איתו". תיאר הקצין הבכיר את השתלשלות האירועים שהביאו לחיסולו של נעאלוה. "המחבל לא היה בשגרה, הוא היה במנוסה. חטיבת מנשה עצרה שבוע את עצמה רק על הנושא הזה. נתחקר את המסלול שלו, הוא היה בשומרון ובצפון השומרון. היה מאד מסובך להגיע אליו". "ברור לנו שהוא היה עושה פיגועים נוספים. הושקעו משאבים עצומים בעניין", הוסיף הקצין.

היורה מברקן נמלט מהזירה
היורה מברקן נמלט מהזירה | צילום: חדשולת עשר

אמו ואחיו של נעאלווה העצרו בחשד שידעו על כוונתו של המחבל לבציע פיגוע ולא עצרו בידו. בתחילת מארס, בית הדין הצבאי החליט לדחות את הערעור שהגישו השניים להשתחרר למעצר בית, ובהחלטתו כתב השופט הצבאי כי במידה שישוחררו למעצר בית, קיים חשש כי "יימלטו מאימת הדין", ועל כן החליט שלא לשחררם. על פי השופט, החשש מפני בריחה נוגע במיוחד לאח המחבל, שלדבריו "כבר הוכיח את יכולתו וכוונתו לשבש הליכים באופן אקטיבי". עו"ד חיים בלייכר, מארגון חוננו, שמלווה את משפחות הנרצחים, מסר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט להותיר את האימא והאח של המחבל במעצר. אנו נמשיך ללוות ולנכוח יחד עם משפחות הנרצחים במשפטי הסייענים של המחבל הארור".

מכתבי האישום שהוגשו נגד האם והאח, ולה כי האם ידעה שיש בידיו של המחבל נשק וכי הוא מתאמן בו. כמו כן, המחבל ציין בפניה כשבועיים לפני הפיגוע כי "בכוונתו לבצע פיגוע ולמות כשהיד". האם יידעה את אחיו של המחבל בפרטים, אך השניים לא פעלו למנוע את הפיגוע. נוסף לאי מניעת עבירה מואשם האח בשיבוש הליכי משפט, לאחר שניסה להסתיר את מכשיר ההקלטה של מצלמות האבטחה שבביתם. בנוסף ביקשה התביעה הצבאית את הארכת מעצרם עד לתום ההליכים.