אחרי יותר מחמש שנות פיתוח: נחשף טנק העתיד של צה"ל

בצה"ל ובמשרד הביטחון חושפים את טנק ה"ברק", אשר כולל יכולות חישה ועיבוד קדמי מבוססות בינה מלאכותית, יכולת חשיפת אויב וייצור מטרות לכוחות הלוחמים בשדה הקרב, מסכי מולטי-טאצ', התאמה למצבי לחימה משתנים ושרידות משופרת. גלנט: "קפיצת מדרגה יוצאת דופן"

זמן צפייה: 02:06

לאחר יותר מחמש שנות פיתוח וייצור, בצה"ל ובמשרד הביטחון חושפים היום (שלישי) את טנק ה"ברק" - שזכה לכינוי טנק העתיד של צה"ל. היכולות של הטנק החדש שנכנס בימים אלה לשירות בצה"ל כוללים יכולות חישה ועיבוד קדמי מבוססות בינה מלאכותית, יכולת חשיפת אויב וייצור מטרות לכוחות הלוחמים בשדה הקרב, לחימה מלאה במדפים סגורים מבוססת תצפית היקפית, מסכי מולטי-טאצ', בקרי תפעול מתקדמים, התאמה למצבי לחימה משתנים ושרידות משופרת. על הטנק מותקנת מערכת "מעיל רוח" מתוצרת רפאל.

הברק, טנק המערכה הראשון של צה"ל מדור ,5 פותח על ידי מנת"ק במשרד הביטחון, בשיתוף עם מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה וחיל השריון. בטנק משולבות מערכות של חברות אלביט מערכות, רפאל, חטיבת אלתא של התעשייה האווירית ותעשיות ביטחוניות רבות נוספות. טנקי הברק הראשונים מייצור סדרתי נקלטו החודש בגדוד הבוקעים (52) שבחטיבת עקבות הברזל (401), ויהפכו לטנקי המערכה העיקריים של חיל השריון ולמערכות נשק להכרעה בתמרון.

שר הביטחון יואב גלנט מסר: "כמה סמלי שבימים בהם אנו מציינים חמישים שנה למלחמת יום הכיפורים, ולקרבות הגבורה שניהלו במהלכה לוחמי השריון בהגנה על ארצנו, אנו מקבלים הוכחה נוספת לרלוונטיות ולעוצמה של הטנק כגורם יסודי ומכריע בתמרון היבשתי. העידן החדשני שמביא איתו טנק הברק לצה״ל הוא קפיצת מדרגה יוצאת דופן וכן ביטוי מובהק ליכולות הטכנולוגיות אשר שבות ומבטיחות בכל פעם מחדש את יתרונו האיכותי של צה"ל - בהגנה ובהתקפה. הערכה רבה למהנדסי ומהנדסות מנת"ק, זרוע היבשה וכלל אנשי. מקצוע המעולים השותפים במשימה".

טנק הברק
טנק הברק | צילום: משרד הביטחון ודובר צה''ל

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אייל זמיר, מסר: "בארבעה העשורים האחרונים, טנקי המרכבה היוו את עמוד השדרה של חיל השריון והלחימה ביבשה, היום אנו נכנסים לעידן חדש בשדה הקרב היבשתי, עידן הברק. טנק הברק הינו מכונת הלחימה המתקדמת מסוגה בעולם, שתביא לצה"ל, לזרוע היבשה וללוחמי השריון יכולות אש, AI, מודיעין, קישוריות בין כלים והגנה אקטיבית, פורצות דרך בשדה הקרב המודרני".

"אני מברך את מהנדסי מנת"ק, את מומחי חיל השריון וזרוע היבשה ואת תעשיות המרכבה, שביצעו יחד את קפיצת המדרגה הטכנולוגית", הוסיף זמיר, "בהזדמנות זו, חובה להזכיר את האלוף ישראל 'טליק' טל, אבי מיזם המרכבה וסגן הרמטכ"ל במלחמת יום הכיפורים, שבזכות חזונו אנו זוכים היום לחנוך את הדור החמישי של טנקי המערכה מדגם המרכבה".

טנק הברק
טנק הברק | צילום: משרד הביטחון ודובר צה''ל
טנק הברק
טנק הברק | צילום: משרד הביטחון ודובר צה''ל

מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, מסר: "מרכבה ברק, הוא מקור גאווה וביטוי של העוצמה של צה״ל, משרד הביטחון, מנת"ק והתעשיות הביטחוניות בישראל. טנק הברק משלב בתוכו טכנולוגיות פורצות דרך, המאפשרות ללוחמי השריון יכולות הגנה והתקפה ייחודיות אשר משפרות במידה רבה את יכולות התמרון. קליטת טנקי הברק לצד הנמר והאיתן הינה חלק מתהליכי הצטיידות בכלים הטובים והמותאמים ביותר שיאפשרו לכוחות היבשה לפעול בקצב מבצעים גבוה ולהוריד משמעותית את יחסי השחיקה".

ראש מנת"ק במשרד הביטחון, תא"ל אורן גיבר, מסר: "בפיתוח הברק מציבה ישראל רף מצוינות טכנולוגית גבוה ביותר. טנק מערכה שהוא בפועל מערכת נשק ייחודית, המבוססת על מערך חישה איכותי, מנועי בינה מלאכותית וממשק תפעול מותאם ואינטואיטיבי. הברק תוכנן מתוך תפיסה אחרת, של אנטי-שבירות, במטרה לתת בידי לוחמי צה"ל יכולת עם גמישות מובנית, שתאפשר להם לנצח בכל מתארי הלחימה. אני גאה בגאונות הפיתוח ועוצמת המחויבות של אנשי מנת"ק, אמל"ח זרוע היבשה ושל התעשייה הביטחונית הישראלית, שאין שני לה בעולם ומבקש לברך את לוחמי השריון בברכת עלו והצליחו, כי ברור גם לנו, מפתחי הרק"מ, כי היום, כמו בעבר, זהו האדם בטנק שינצח".

טנק הברק
טנק הברק | צילום: משרד הביטחון ודובר צה''ל
טנק הברק
טנק הברק | צילום: משרד הביטחון ודובר צה''ל

קצין שריון ראשי, תא"ל הישאם אבראהים, מסר: "ימים ספורים לפני שנה חדשה, ובשנת ה-50 לציון מלחמת יום הכיפורים, חיל השריון מצטייד בטנק ה'ברק', שהינו פאר התעשייה הישראלית, טנק שכולו כחול לבן. בעיניי זה הרבה יותר ממרגש, בשנה שבה אנו מציינים את גבורתם של לוחמי השריון דור 1973, אשר בלם בגופו את המתקפות של צבאות ערב, הפגין גבורה ורוח לחימה ראויה לציון, זהו אירוע היסטורי. טנק ה'ברק', מבוסס על טכנולוגיות פורצות דרך. שילוב טכנולוגיות אלו עם איכות אנשינו, לוחמי חיל השריון, יביא ליתרון אדיר בעליונות היבשתית, ובהכרעת אויבנו במערכות הבאות. אני גאה על הזכות להיות בראש החיל ברגע היסטורי כזה".