"פעולה הנדסית מסובכת": כך התפוצצו הזימוניות של חיזבאללה

כחודש לאחר המתקפה חסרת התקדים בלבנון, תחקיר שפורסם ב"רויטרס" מפרט על הדרך בה הוסלק חומר הנפץ בזימוניות שהתפוצצו, ועל הסיבה שבגללה בארגון הטרור לא הצליחו לגלות שהמכשירים ממולכדים - למרות בדיקה שביצעו

זמן צפייה: 01:28

כחודש לאחר מתקפת פיצוץ הזימוניות של פעילי חיזבאללה בלבנון, בסוכנות הידיעות "רויטרס" פורסם היום (רביעי) תחקיר אשר מסביר כיצד ישראל הצליחה להחדיר חומר נפץ למכשירים, ולהביא לפיצוצם המתוזמן.

לפי התחקיר, משלוח הזימוניות הממולכדות הגיע לידי חיזבאללה בחודש פברואר השנה. נכתב כי מתכנני המבצע בישראל הסליקו בכל אחד מהמכשירים כארבעה גרם של חומר נפץ פלסטי בצמוד לסוללת המכשיר, לאחר שהסיקו כי שילוב בין השניים ייצר בעת הפיצוץ עוצמה השווה לפיצוץ של כ-40 גרם חנ"פ. עוד נכתב כי כדי להביא להצתה הראשונית, הושתלה ליד חומר הנפץ כמות זעירה של חומר דליק.

בתחקיר ציינו כי הסלקת חומר הנפץ בצמוד לסוללה היא פעולה הנדסית הנחשבת למסובכת, והוסיפו כי לפי מקורות לבנונים, סוג חומר הנפץ מנע מחיזבאללה לגלות את ההסלקה במהלך בדיקות שביצע לזימוניות עם קבלת המשלוח.

הסלקת חומר הנפץ בזימוניות
הסלקת חומר הנפץ בזימוניות | צילום: רויטרס

בתחקיר שפרסם ה"וושינגטון פוסט" בשבוע שעבר תוארה השתשלות התקיפה החל מתהליך המכירה של המכשירים לארגון הטרור - לפני כשנתיים. מהתחקיר עולה כי הזימוניות שהתפוצצו - יוצרו בישראל.

לפי התחקיר, הביפר מסוג AR924 יוצר בכדי לשרוד בתנאי שטח. עיצובו היה בהשראת עיצוב טיוואני, והיה עמיד למים עם סוללה גדולה שיכולה לפעול במשך חודשים ללא טעינה. בנוסף, לא היה סיכון ששירותי המודיעין של ישראל יוכלו לעקוב אחר ההודעות שנשלחו. בעקבות ההתרשמות הזו, בחיזבאללה קנו לפני כשנתיים 5,000 זימוניות מאותו הסוג.

עם זאת, אף אחד מהמשתמשים במכשירים לא חשדו בהליך ביטול ההצפנה הדו-שלבי במכשיר, שהבטיח שרוב המשתמשים ייצטרכו להחזיק אותו בשתי ידיים כדי להפעילו. בסופו של דבר, כ-3,000 מפקדים ופעילים בחיזבאללה נהרגו או נפצעו במהלך הפיצוצים.

אמבולנס מפנה פצועים לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון
אמבולנס מפנה פצועים לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

לפי התחקיר, הרעיון למבצע תוכנן בישראל על-ידי המוסד כבר בשנת 2022, זמן רב לפני תחילת המלחמה. לפי גורמים בישראל, במזרח התיכון ובארה"ב המכירים את האירועים, חלקים מהתוכנית החלה לצאת לפועל יותר משנה לפני המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר.

לדבריו אותם הגורמים, הרעיון ליצור סוג של סוס טרויאני בתוך חיזבאללה, נולד כשארגון הטרור החל לחפש אחר רשתות אלקטרוניות להעברת הודעות, החסינות מפריצה, והמוסד הגה דרך במהלכה יגיעו לחיזבאללה מכשירי הקשר - לאחר שיוצרו בישראל.