רצח דביר שורק: בג"ץ ביטל את צו הריסת ביתו של אחד המחבלים

בית המשפט העליון קיבל את עתירת משפחתו של עאטונה, בטענה כי המבנה שייך לאב, והחליט על ביטול צו ההריסה. ממשפחת שורק נמסר: "החלטת בג"ץ הינה פרס ענק לטרור ולמחבלים"

זמן צפייה: 00:34

בית המשפט העליון ביטל היום (שני) בדעת רוב את צו הריסת ביתו של אחד המחבלים מהחולייה שרצחה את דביר שורק. בג"ץ קיבלת את עתירת משפחתו של מחמוד עטאונה, בטענה כי הבית כולו שייך לאב המשפחה ומחמוד התגורר בקומה העליונה עם משפחתו.

השופטת ענת ברון ציינה בהחלטה כי "הריסת בתי משפחות מחבלים נועדה לשרת אינטרס ראשון במעלה של הגנה על ביטחון אזרחי ישראל. ואולם לצד זאת, אמצעי זה טומן בחובו פגיעה קשה בזכויות יסוד של בני משפחה חפים מפשע, בהם לא פעם אף קטינים, ומהווה ענישה קולקטיבית". עוד ציינה כי "שימוש באמצעי של הריסת בתים נועד לתכלית הרתעתית בלבד, ולא ככלי נוסף לענישה של המפגע ובוודאי שלא לריצוי דעת קהל".

לכתבות נוספות בנושא >> 

צה"ל יהרוס בתי משפחות מחבלים שרצחו את דביר שורק ורנה שנרב

צה"ל הרס את בתי המחבלים שרצחו את דביר שורק בגוש עציון

חברי החוליה שדקרו למוות את דביר שורק הואשמו ברצח

דביר יהודה שורק, שנדקר למוות בגוש עציון
דביר יהודה שורק, שנדקר למוות בגוש עציון | צילום: חדשות 13

"אני סבורה כי הריסת בית שבו מתגוררים בני משפחה חפים מפשע אך ורק על יסוד חומרת המעשים המיוחסים למפגע, ללא מתן משקל למידת ידיעתם או מעורבותם של בני משפחתו במעשיו, אינה עומדת ככלל במבחן המידתיות", ציינה.

יואב שורק, אביו של דביר שורק מסר בתגובה לפסק הדין: "לנו כמשפחה אין עניין אישי במחבלים האלה, הם לא מעניינים אותנו ואיננו רוצים לעסוק בהם. מדיניות הריסת הבתים היא עניין של הרתעה. הרתעה צריכה להיות חזקה ולא מגומגמת".

ארגון בצלמו שמייצג את משפחת שורק תקף את בג"ץ על רקע ההחלטה: "בג"ץ אחראי לרצח הבא. החלטת בג"ץ הינה פרס ענק לטרור ולמחבלים. לצערנו מדובר בהחלטה אומללה אשר מרסקת את שארית ההרתעה שנשארה ותגרום לגל פיגועים נוסף. נפעל מיידית לדיון חוזר, וכן לחקיקת חוק שאוסר על בג"ץ להתערב בנושאים ביטחוניים".

כזכור, בחודש נובמבר צה"ל הרס את בתי ארבעה מהמחבלים שהיו חלק מהחוליה שביצעה את הפיגוע שבו נרצח שורק. במהלך ההריסות, שהתבצעו בכפר בית כחיל הסמוך לחברון, פלסטינים יידו אבנים על הלוחמים והבעירו צמיגים. צה"ל הגיב באמצעים לפיזור הפגנות.

"טוב שהרסו את הבתים, אך חבל שהדבר לא נעשה מיד, באופן שהיה מחזק את ההרתעה באופן אפקטיבי ואולי מונע את הפיגוע הבא", אמר לחדשות 13 יואב שורק, אביו של דביר. "הזהירות המוגזמת וזכות העיכוב דרך בג"ץ מתעלמת מכך שבתים זה לא חיים, אפשר לבנות אותם מחדש, בעוד שהרתעה היא עניין של תזמון. כך או אחרת, כמשפחה אין לנו עניין רב בהריסה, לא מדובר בנקמה. רק בהרתעה".