משרד הביטחון וצה"ל השלימו ניסוי מוצלח במערכת הנשק 'חץ 3'

לקראת חצות המריאו מטוסי התע"א ואלתא יחד עם מטוסי חיל האוויר, הכוללים נחשונים, הרקולסים וראמים, לניסוי בים התיכון שדימה מטח טילים לעבר ישראל שיורט מחוץ לאטמוספירה. עם השלמת הניסוי הבוקר החלו כלי הטייס לשוב בחזרה לארץ. "יש לישראל מענה לאיומים"

זמן צפייה: 02:12

משרד הביטחון ביצע הלילה (שלישי) ניסוי טיסה מתוכנן מראש במערכת הנשק "חץ", יחד עם צה"ל והסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים. לקראת חצות המריאו מטוסי התעשייה האווירית ואלתא יחד עם מטוסי חיל האוויר, הכוללים נחשונים, הרקולסים וראמים, לניסוי בים התיכון מבסיס נאט"ו בחאניה שביוון.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2201180828' autoplay='0' credit='' desc='שיגור ניסוי של טיל "חץ"' poster='' kid='1_grjjqx2c' duration='14']

מטוס קרב של חיל האוויר שיגר את טיל המטרה לעבר חופי שראל, ומערך המכ"מים המבצעי של מערכת "חץ" גילה את המטרה והעביר את נתוניה אל מרכז ניהול הירי, אשר ניתח את הנתונים וביצע תכנון מלא ליירטה. עם השלמת התכנון, שוגרו לעבר המטרה שני מיירי "חץ 3", אשר השלימו את משימתם בהצלחה.

במערכת הביטחון ניסוי לבצע את הניסוי גם בתחילת השבוע, אולם רק הבוקר הוא הגיע לסיומו. עם השלמת הניסוי הבוקר החלו כלי הטייס לשוב חזרה לישראל. בניסוי השתתפו גם חברת אלביט שמפתחת את מערכת ניהול הירי, חברת בואינג, החברה הממשלתית 'תומר' וחברת 'רפאל'. בזמן הניסוי הוסתה תנועת המטוסים בנתב"ג למסלולים הצפוניים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2201180645' autoplay='0' credit='ישראל עזריאל' desc='הניסוי במערכת "חץ" כפי שנראה בשמי אשדוד' poster='' kid='1_6lewryec' duration='13']

משה פתאל, ראש מנהלת חומה במשרד הביטחון, הסביר על הניסוי: "בהמשך לניסויי חץ 3 שעשינו באלסקה, הבוקר זה ניסוי פורץ דרך. דימינו מטח של טילים במסגרתו שיגרנו שני טילי חץ 3. קפיצת דרך משמעותית של המערכת לשפר את עצמה. עשינו קפיצת דרך בגילוי, בשיגור ובמיירט עצמו. זה בלוקים מתקדמים של חץ 3 כדי להקדים את האיומים בזירה שלנו".

"המטרה שיורטה היה טיל אנקור כדי לדמות טיל שאליה שוגרו שני מיירטים בשתי משימות נפרדות", הוסיף פתאל, "היירוט היה עמוק בחלל מחוץ לאטמוספירה. אפשר לנשום לרווחה. יש לישראל מענה לאיומים. זו פעם ראשונה שיצאו שני מיירטי חץ 3 ליירוט. זה דימה את כל האיומים האפשריים על ישראל".

שר הביטחון גנץ והרמטכ''ל כוכבי
שר הביטחון גנץ והרמטכ''ל כוכבי | צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ מסר: "אני מברך על הניסוי המוצלח וחסר התקדים שמצביע על העליונות הטכנולוגית של ישראל, שמובלת על-ידי מערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות. צעד אחר צעד, פיתוח אחר פיתוח, אנחנו שומרים על יכולתה של ישראל להגן על עצמה מול האיומים המתפתחים במרחב ומאפשרים לישראל את חופש הפעולה ההתקפי מול אויבנו, מתוך ההבנה שההגנה הטובה ביותר מאפשרת את ההתקפה האפקטיבית ביותר".

האדמירל ג'ון היל, ראש הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים, מסר: "ניסוי זה תוכנן לאתגר כל מרכיבי מערכת הנשק 'חץ' והביצוע היה מצוין. המידע הרב שנאסף בניסוי ינחה ויסייע בפיתוחים עתידיים שלה, ה- MDA ימשיך להיות מחויב לסייע למדינת ישראל לשדרג את יכולות ההגנה מפני טילים כנגד איומים קיימים ומתהווים בזירה".

מהרמטכ"ל אביב כוכבי נמסר: "צה"ל ומערכת הביטחון רואים חשיבות גדולה בשדרוג ובשיפור יכולות ההגנה אווירית כל העת. הניסוי שבוצע הבוקר, הוא מרכיב נוסף ביכולת שלנו לתת מענה לאיומים המפתחים בזירה האזורית כחלק ממימוש התוכנית הרב שנתית של צה״ל. השילוב המוצלח בין לוחמי ההגנה האווירית לטכנולוגיה ישראלית מתקדמת כחול-לבן מביאים יכולת הגנה רב שכבתית מהטובות בעולם".

הטיל המיירט של מערכת ''חץ 4'' שנמצאת כעת בפיתוח
הטיל המיירט של מערכת ''חץ 4'' שנמצאת כעת בפיתוח | צילום: דוברות משרד הביטחון

מערכת "חץ" היא מערכת ליירוט טילים בליסטיים, אשר מופעלת בצה"ל על ידי יחידת חרב מגן הכפופה למערך ההגנה האווירית, המספק לישראל את מערך ההגנה הרב-שכבתית מפני ירי תלול מסלול, וכולל גם את מערכת כיפת ברזל ומערכת שרביט קמים.