משוריינים הועברו למנגנוני הביטחון ברשות הפלס' - באישור ישראל

כלי הרכב ניתנו במתנה מהאיחוד האירופי, ולפי דיווחים הם הועברו לגדה המערבית דרך ירדן. גורמים במערכת הביטחון הישראלית מצפים שהמשוריינים יסייעו לרשות להתמודד עם חמאס בגדה המערבית

משוריינים שהועברו לרשות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית במתנה מהאיחוד האירופי
משוריינים שהועברו לרשות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית במתנה מהאיחוד האירופי | צילום: החדשות 13

כעשרה רכבים משוריינים הועברו בימים האחרונים לידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית כמתנה מהאיחוד האירופי. זאת, באישור ישראל. כלי תקשורת פלסטיניים פרסמו היום (שלישי) תמונות של כלי הרכב החדשים, שעל פי דיווחים הועברו לגדה המערבית דרך ירדן.

גרומים ביטחונים ישראלים מסרו כי "העניין אושר לבקשת האמריקאים על ידי שר הביטחון הקודם וראש הממשלה כבר לפני למעלה מתשעה חודשים וסופק לפלסטינים על ידי האמריקנים כבר לפי ארבעה חודשים".

משוריינים שהועברו לרשות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית במתנה מהאיחוד האירופי
משוריינים שהועברו לרשות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית במתנה מהאיחוד האירופי

אישור העברת כלי הרכב היא אינדיקציה נוספת לתיאום הביטחוני ההדוק בין צה"ל, השב"כ ומתאם הפעולות בשטחים למנגנוני הביטחון הפלסטיניים. גורמים במערכת הביטחון הישראלית מצפים שהרכבים המשוריינים יסייעו לרשות להתמודד עם חמאס בגדה המערבית, יסייעו להם במעצרים של אנשי חמאס המתכננים פיגועים נגד ישראל או הפגנות נגד הרשות, וימנעו מהם לגלוש לעבר תחומי ההתנחלויות.

בישראל ביקשו להצניע את האירוע, מכיוון שחמאס מעוניין להביך את מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בפרט והרשות בכלל, ולהציגם כמשתפי פעולה של ישראל.

משוריינים שהועברו לרשות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית במתנה מהאיחוד האירופי
משוריינים שהועברו לרשות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית במתנה מהאיחוד האירופי

על פי חלק מגורמי הביטחון בישראל, לא פחות מ-20% מהמעצרים המתבצעים בשטחים בחשד למעורבות בטרור, מתבצעים על ידי מנגנוני הרשות – וזאת בעקבות הנחייה ישירה של אבו מאזן לעבוד עם השב"כ וצה"ל, מתוך ראייתו שזהו אינטרס פלסטיני.

לפני כשלושה שבועות, אבו מאזן התייחס להחלטת הקיבנט המדיני-ביטחוני, במסגרתה קיזזו כחצי מיליארד שקלים מכספי הרשות המשמשים כמשכורות מחבלים. "לא נסכים לקבל כספים מקוזזים מישראל", אמר אבו מאזן במהלך ישיבת ממשלה. הוא פנה לישראל ואמר: "אנו רוצים לחיות עמכם בשלום כשכנים". לדבריו, "הדמוקרטיה שלנו טובה יותר מרוב דמוקרטיות העולם, בארה"ב יש זיופים ואילו אצלנו אין". בנוסף אמר אבו מאזן כי בשל המשבר הכלכלי החליטה הרשות הפלסטינית לפנות למדינות העולם ולהציג בפניהן את המצב.

מוקדם לכך כתב בטוויטר השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין אשייח: "נועדתי שלשום עם שר האוצר משה כחלון וקיימנו דיון על המשבר הכלכלי ברשות הפלסטינית, שנוצר אחרי הקיזוזים של ישראל. הדגשתי בפניו את סירובנו המוחלט לקבל את הכספים, בצל מדיניות הקיזוזים אשר מהווה הפרה של ההסכמים". כחלון נועד כאמור עם אשייח בעניין המצוקה הכלכלית ברשות הפלסטינית.

אבו מאזן
אבו מאזן | צילום: רויטרס

כאמור, בפברואר האחרון הודיע הקבינט המדיני-ביטחוני כי החליט ליישם את חוק הקפאת הכספים לרשות הפלסטינית. "ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) החליטה על יישום חוק הקפאת הכספים לרשות הפלסטינית, שהתקבל בכנסת בחודש יולי 2018, ולקזז מהכספים המועברים לרשות הפלסטינית על ידי מדינת ישראל, סכום בסך 502,697,000 שקלים", לשון ההודעה.

"מהנתונים שהציגו גורמי הביטחון עולה כי בשנת 2018 העבירה הרשות הפלסטינית את הסכום האמור למחבלים הכלואים בישראל, למשפחותיהם ולאסירים משוחררים. לפיכך הוחלט להקפיא סכום כסף בגובה זהה, מכספי המיסים שגובה ישראל עבור הרשות הפלסטינית", נמסר.