הרמטכ"ל ביקר בזירת הפיגוע: "היה צריך להסתיים אחרת"

רא"ל כוכבי הגיע לזירה בה בוצע הפיגוע המשולב סמוך לאריאל, בו נרצחו שלושה בני אדם, ואמר כי "נתחקר ונלמד את הלקחים". בצה"ל חוששים מפיגועי חקיינות - אך הוחלט שלא לתגבר את הכוחות בשטחים

זמן צפייה: 09:18

הרמטכ"ל אביב כוכבי ביקר הערב (שלישי) בזירת הפיגוע באריאל, בו נרצחו שלושה בני אדם, ושמע את סקירותיהם של אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס ומפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט. בשורה התחתונה בצה"ל מאוד מאוכזבים מהתנהלות כלל הכוחות באירוע, להוציא את גבורתם של טירון בשריון ולוחם גולני שניטרלו את המחבל, באיחור של 16 דקות.

בתום ביקורו בזירה אמר הרמטכ"ל: "הפיגוע היום הוא פיגוע קשה ורצחני, שהיה צריך להסתיים אחרת. אנו נתחקר ונלמד את הלקחים. אני מוסר את תנחומיי למשפחות הנרצחים והחלמה מהירה לפצועים. מי שנטרלו את המחבל היו לוחמים צעירים אשר חתרו למגע ופעלו בקור רוח על מנת להביא לסיום מסע ההרג הרצחני. צה"ל ימשיך במבצע 'שובר גלים' ככל שיידרש ויפעל בכל מקום ובכל זמן, על מנת לממש את משימתו ולשמור על תחושת הביטחון של התושבים הגרים בישראל יום יום".

ביקור הרמטכ''ל בזירת הפיגוע באריאל
ביקור הרמטכ''ל בזירת הפיגוע באריאל | צילום: דובר צה''ל

קצין בכיר בצה"ל אומר הערב שגם המחבל לא האמין שהוא יצליח להביא כזאת תוצאה של שלושה הרוגים, והוסיף כי זה פיגוע שהיה צריך להסתיים תוך 20 שניות בכניסה לאזור התעשייה באריאל עם כדור בראשו של המחבל מצד המאבטח. בצה"ל לא שופטים את התנהלותו של המאבטח, אבל כן מאוכזבים מכך שהוא לא סיים את הפיגוע מהר בירי במחבל והסביר את זה ברצון להעניק טיפול רפואי לחבר שלו, ובכך שלא היה לו שדה ראייה נקי לעבר המחבל.

בצה"ל מסתכלים הלאה, והחשש בערב הזה הוא ממה שנקרא פיגועי חקיינות, פיגועי השראה, מכך שבעקבות ההצלחה לגרום לשלושה נרצחים נראה חזרה אל ימים עם יותר אירועים. ההחלטה הערב הזה היא לא לתגבר את הכוחות של צה"ל בשטחים, אך העניין הוא להגביר עירנות ודריכות, מתוך הבנה שהפיגוע הזה בא דווקא לאחר שלושה שבועות שצה"ל מאבחן ירידה במספר האירועים ובמספר ההתרעות.

זירת הפיגוע באזור התעשייה אריאל
זירת הפיגוע באזור התעשייה אריאל | צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90

למחבל היה היתר עבודה באזור התעשייה באריאל, ולא היה לו רקע ביטחוני, אבל בכפרו מספרים שהוא הושפע מההסתה הפרועה שישנה ברשתות החברתיות בתחומי הרשות הפלסטינית, הסתה שקוראת לעוד צעירים פלסטינים לבצע פיגועים. גם גורמי ביטחון פלסטיניים מעריכים הערב שזה לא הסוף, ויהיו עוד חקיינים ועוד פיגועים מהסוג הקשה שהיה היום באריאל.

האזור בו בוצע הפיגוע הוא אחד האזורים הכי חמושים במדינת ישראל, ליד המטווח של אריאל, ועם כמות האנשים שמסתובבים שם עם אקדחים, ניתן היה לצפות שבתוך 16 דקות מתחילת האירוע ועד קצהו מישהו יגיב קצת יותר מוקדם ויעצור את המסע הזה.

הפיגוע היום הגיע דווקא אחרי שבועיים שבהם ראינו ירידה באווירת האלימות, גם במספר פיגועי הטרור, גם בטרור העממי עם זריקות האבנים, ואפילו השיח ברשת אחרי התפרקות "גוב האריות" הלך ודעך. אבל אירוע כזה, שמצולם ומוקרן בכל ערוצי הרשת למיניהם, עלול להביא תופעות של חקיינים, וזו הדאגה העיקרית עכשיו במערכת הביטחון.

תמיר אביחי, מיכאל לדיגין ומוטי אשכנזי
תמיר אביחי, מיכאל לדיגין ומוטי אשכנזי. נרצחי הפיגוע באריאל | צילום: באדיבות המשפחה

בפיגוע המשולב נרצחו שלושה בני אדם - תמיר אביחי, בן 50 מקריית נטפים, מיכאל נדיגין, בן 36 מבת ים ומוטי אשכנזי, בן 59 מיבנה. ארבעה אנשים נוספים נפצעו, בהם שלושה באורח קשה, במסע רצח שהתחיל בעמדת הש.ג המערבי, נמשך בתחנת הדלק הסמוכה והסתיים בדריסה בכביש 5.