צה"ל: "203 חטופים בעזה, בהם עשרות ילדים"

בצה"ל אמרו כי בין 100 ל-200 בני אדם נעדרים ממתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר: "מצב מורכב ממלחמת יום כיפור". לפי גורמים בצבא, בין החטופים - כ-30 ילדים ויותר מ-10 קשישים. מפקדים בכירים: "להתכונן לרבעון של לחימה"

זמן צפייה: 06:32

ביום ה-13 למלחמה, ובזמן שצה"ל נערך לכניסה הקרקעית לעזה, השאלה המרכזית הערב (חמישי) היא האם יידלק בקרוב הגפרור בצפון שיצית מלחמה בשתי חזיתות. בצה"ל אומרים כי בין 100 ל-200 נעדרים ממתקפת חמאס ב-7 באוקטובר: "המצב מורכב יותר ממלחמת יום הכיפורים. בצבא השני אין צבא". עוד נאמר כי "עד כה נמסרו הודעות ל-203 משפחות חטופים, בהם כ-30 ילדים ונערים מתחת לגיל 18 ובין 10 ל-20 קשישים וקשישות. רובם נמצאים בידי כוח נוח'בה של חמאס, וחלק בידי הג'יהאד האיסלאמי וארגוני טרור אחרים".

לפי גורם בכיר המעורב בלחימה, "מדובר במצב המורכב ביותר שישראל הייתה בו ב-50 השנים האחרונות. קיים חשש להסכמי אברהם". מפקדים בכירים אמרו לאנשי מילואים: "להתכונן לרבעון של לחימה". דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר הערב כי "חיזבאללה יישא בתוצאות לכל אירוע בצפון". לדבריו, "עשרות אלפי לוחמים נערכים לתמרון בעזה".

עוד הוסיפו בצה"ל: "חמאס לא היה ערוך לכמות כזו של חטופים. יש לנו מקרים בלתי פתורים. מאות מקרים מזעזעים. החיילים שעוסקים בכך מתפרקים מדי פעם, אבל ממשיכים לעבוד. חמאס נוקט לוחמה פסיכולוגית להסתרות ושיבוש ושומר על ביטחון מידע".

חייל צה"ל בסמוך לגבול עם עזה
חייל צה"ל בסמוך לגבול עזה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בצה"ל הודו עוד כי "נעשו טעויות. בקרב המשפחות יש משבר אמון קשה, חשוב לנו להפחית את מספר הנעדרים. אנחנו רוצים למנוע מצב דומה למלחמת יום הכיפורים, שבו שבו היו נעדרים במשך חודשים. ב-24 השעות הקרובות נגיע לכל משפחות הנעדרים. ייקח עוד ימים ארוכים לזהות את כל החללים". לדברי צה"ל, "הצלב האדום והארגונים הבינלאומיים ברצועת עזה לא מתפקדים".

טנק צה"ל בבארי
טנק צה"ל בבארי | צילום: רויטרס

בצה"ל הודיעו עוד כי "מתחילת המלחמה, הוקם מערך מודיעיני לאיתור חטופים ונעדרים שנמצאים בשבי חמאס. עם הקמתו, הגיעו למערך עשרות צוותים, הכוללים אנשי מודיעין, טכנולוגיה וגופי ביטחון, אשר יחד פועלים כל העת על מנת לייצר תמונת מצב מדויקת ככל הניתן בנוגע למצבם של מנותקי הקשר. המערך המודיעיני מורכב גם ממאות אנשי מילואים ומתנדבים, בהם בכירים מתעשיית ההייטק הישראלית. יחד הוטמעו פה מערכות טכנולוגיות חדשות שפותחו למאמץ ייעודי זה. סוגיית החטופים והנעדרים היא משימה לאומית, והחזרתם הביתה היא משימה ראשונה במעלה עבור צה"ל כולו. צה"ל יקפיד להמשיך ללוות את המשפחות, ולעדכן אותן ואת הציבור באופן שוטף, ולספק תמונה מדויקת ככל הניתן".