מול האיום האיראני: ברית הגנה בין צה"ל לצבאות מדינות ערב המתונות

לאחרונה מתחזק שיתוף הפעולה המבצעי בין חיל האוויר הישראלי לחילות האוויר של מדינות ערב הסוניות שנמצאות ביחסי שלום עם ישראל. מטרה המרכזית: יירוט איומים הרחק מגבולות הארץ בדגש מהצד של איראן. ההערכה בחיל האוויר: מערכת ההגנה מרקטות באמצעות לייזר תיכנס לניסוי מבצעי בתוך שנה

זמן צפייה: 05:57

בדרך לחיזוק משמעותי של מטריית ההגנה האזורית במזרח התיכון – נגד איראן: מאחורי החיוכים של ועידת פסגת שרי החוץ השבוע בנגב, מתפתחת בחודשים האחרונים ברית הגנה אזורית חסרת תקדים בין צה"ל לצבאות ערביים מתונים במזרח התיכון.

הברית כוללת תרגילים משותפים באזורים מרוחקים והיערכות מבצעית לסיכול משותף, ראשון מסוגו, של איומים שונים, בעיקר איראניים ושל שלוחי איראן, שעלולים להגיע מאיראן, תימן, סוריה ועיראק. התוכנית מובלת על ידי חיל האוויר ומפקד החיל היוצא האלוף עמיקם נורקין ובדחיפת הדרג המדיני, ומייצרת, הלכה למעשה, מזרח תיכון מחודש, עם פעילויות שעד לפני כמה שנים נראו כמדע בדיוני, בין כוחות צבאיים שונים לבין צה"ל.

פעילות מבצעית בחיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

גם בשל כך, בחיל האוויר הישראלי לא מתנגדים כבר להצטיידות צבאות שכנים עימם יש הסכם שלום, בטייסות קרב מתקדמות נוספות מתוצרת ארה"ב, בטח ביחס לחלופה – רכש של מטוסי קרב רוסיים. הדרישה בחיל האוויר הישראלי מתרכזת כיום בשימור היתרון האיכותי שלו על פני חילות האוויר הערביים. על רוב פעילויות אלה, ישראל מטילה חיסיון כדי לא להביך את השותפים לברית הנרקמת, אך בחלקה היא כוללת גם מחוות אישיות בין קצינים בכירים של חילות אוויר שכנים, לבין עמיתיהם בישראל.

האינטרס המשותף המרכזי של הצדדים הוא בלימת תכנית הגרעין של טהרן, אך החשש המיידי והמסוכן יותר נוגע יותר להתפשטות הטרור של משמרות המהפכה, שכוללת תקיפות עם מל"טים וטילי שיוט, כמעט מדי חודש, נגד מטרות של סעודיה ואיחוד האמירויות, ע"י גורמים שנהנים מתמיכה איראנית, ובהם הח'ותים בתימן. חלק מתקיפות אלו בוצעו רק בשבוע שעבר נגד סעודיה ואיחוד האמירויות. המהלך יאפשר לחיל האוויר ליירט איומים הרחק מגבולות הארץ ולא בסמוך להם, ובכך יגדל משמעותית העומק האסטרטגי של ישראל.

פעילות מבצעית בחיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

הנ"מ הסורי והאיום מעזה

חיל האוויר מסכם בזירה הצפונית שנה של חופש פעולה נרחב שהתבטא בעשרות מבצעים גדולים נגד התבססות איראן בסוריה ופגיעה בהתעצמות חיזבאללה בנשק מתקדם, שעיקרו יכולת לדייק את אלפי הרקטות של חיזבאללה לכדי טילים מדויקים. מבצעים אלו היו גם בצפון סוריה, וכללו שימוש ב-586 חימושים שונים אל מול 239 טילי קרקע אוויר שמערך הנ"מ הסורי שיגר לעבר מטוסי חיל האוויר או החימושים שהוטלו מהם, רובם ככולם ללא הצלחה. בסך הכול ירה הנ"מ הסורי 1,200 טילים בעשור האחרון, במגמה שהלכה וגדלה משנה לשנה, כאשר מתחילת השנה שוגרו כ-50 טילים כאלה, במקרים בודדים גרמו לאזעקות בישראל ושבריהם נפלו בים או בשטחים פתוחים.

חיל האוויר מצידו השמיד מאות סוללות נ"מ בתגובה, מסוגים שונים ובשנים האחרונות, ובהם SA-5 וגם מדגם SA-8. בשנתיים האחרונות שולבו במבצעי המערכה שבין המלחמות (מב"מ) גם מטוסי האדיר F-35 ולפני כחודש, לראשונה, המערכות המתקדמות של החמקנים הסתנכרנו לראשונה באופן מלאה עם מטוסי קרב אחרים, דוגמת F-16, באופן שהזינו אותם בתמונת הקרב והמודיעין המרחבי.

באשר לעזה, מעריכים בחיל האוויר, שכבר בתוך כשנה תשולב בעוטף עזה מערכת ההגנה מרקטות באמצעות לייזר בניסוי מבצעי, לאחר שתיקלט בשבועות הקרובים בצה"ל. תחילה המערכת תשלים את כיפת ברזל, אך אם תצלח, תוביל את מערך ההגנה האקטיבית בהספקים בלתי מוגבלים ובעלויות נמוכות.

מערכת הלייזר ״מגן אור״ ליירוט בלייזר
מערכת הלייזר ״מגן אור״ ליירוט בלייזר | צילום: משרד הביטחון

במקביל, בחיל האוויר מתכננים כבר בשנה הבאה לשגר לווין איסוף ראשון לחלל ולהקים גרעין ראשון ליחידת טילים קרקעית, לטובת הפעלת שיגורי חימושים אוויריים – גם מהיבשה.

באשר לפרויקטים אחרים, ובהם מטוס השרד כנף ציון שראש הממשלה ושר החוץ מסרבים להשתמש בו לאור מאות המיליונים שהושקעו בו בהחלטת ממשלות נתניהו, בחיל האוויר דווקא הביעו את עמדתם לפיה יש לבכירי המדינה מקום להשתמש במטוס ייחודי בדומה למדינות אחרות בעולם, אך הסכימו עם הטענה כי הפרויקט היה צריך להיות מנוהל אחרת. העמדה שהביע בדיונים מפקד חיל האוויר היוצא נורקין היא שבהינתן שההוצאה כבר יצאה על המטוס כעת יש להשתמש בו.