התקיפה באיראן: לוויין חשף את הנזק במתקן הגרעיני בנתנז

ב-CNN פורסמו צילומי לוויין שתיעדו את הפגיעה במערך ההגנה האווירית של המתקן הגרעיני האיראני בעיר נתנז, בתקיפה שיוחסה לישראל. ההערכה: מעגל התגובות נסגר

זמן צפייה: 02:48

צילומי לוויין חדשים שפרסמה היום (שבת) רשת CNN האמריקנית חושפים פגיעה במערך ההגנה האווירית של המתקן הגרעיני האיראני בעיר נתנז, בתקיפה המיוחסת לישראל בלילה שבין חמישי לשישי. עד עכשיו, ההנחה הרווחת הייתה שהתקיפה הישראלית נועדה להוות מידה כנגד מידה - תקיפה של בסיס חיל אוויר באיספהאן לאחר תקיפת בסיס חיל האוויר בנבטים, אך תמונות הלוויין שפרסמה CNN מראות את הסיפור האמיתי - התקיפה המיוחסת לישראל נועדה "להעביר מסר" של ממש.

כעת נחשף כי משמעות התקיפה הייתה הרבה יותר עמוקה ממה שחשבנו, ונועדה להעביר מסר לאיראן שישראל מסוגלת להשמיד את סוללות טילי הקרקע-אוויר מסוג S300 שהממשל הרוסי מכר לשלטונות בטהרן כדי להגן על מערך פרויקט הגרעין האיראני, פאר היצירה הרוסית המקבילה לטילי הפטריוט האמריקניים.

[brightcove_iframe video_id='news-part-242041632' autoplay='0' credit='CNN' desc='תיעוד מלווין: ממדי הפגיעה בתקיפה באיראן' poster='' kid='1_8rh9obqi' duration='124']

סוללת טילי ה-S300 באיספהאן והמכ"ם שלה, נועדה להגן, בין היתר, על אחד המתקנים הכי חשובים לפרויקט הגרעין של הרפובליקה האסלאמית - מתקן העשרת האורניום בעיר נתנז. על-פי פרסומים שונים מהיממה האחרונה, מטוסי קרב של חיל האוויר שהגיעו מהמרחב האווירי של עיראק, שיגרו מרחוק חימושים ארוכי-טווח לעבר הסוללות - כאלה שהוכנו ליום הפקודה של תקיפת מתקני הגרעין באיראן.

על כן, המסר של ירושלים לטהרן הוא שיש בידיה את היכולות להשמיד את סוללות ה-S300 המגנות על מתקני הגרעין של איראן, ולכן ניתן להעריך שמעגל התגובות בין שתי המדינות נסגר לעת עתה. בתוך כך, בשתי היממות האחרונות מאז התקיפה, ברפובליקה האסלאמית נוקטים במדיניות הכלה כדי להימנע מהסלמה נוספת, ונמנעים מלייחס את התקיפה שלשום בלילה לישראל. עם זאת, כוחות משמרות המהפכה בסוריה הושמו בכוננות מחשש לתקיפה ישראלית.

פעילות חיל האוויר לקראת המתקפה האיראנית
מטוס קרב של חיל האוויר | צילום: דובר צה"ל

מוקדם יותר היום, שר החוץ של איראן חוסיין עבדאללהיאן אמר לרשת NBC האמריקנית כי "מה שקרה אתמול בלילה כלל לא היה תקיפה. ה'נשק' שהשתמשו בו היה כמו צעצועים שילדים משחקים בהם - לא כטב"מים". שר החוץ האיראני דבק במדיניות של טהרן, וחרף שאלות המראיין, המשיך להכחיש את מעורבותה של ישראל בתקיפה.

בנוסף, עבדאללהיאן הבהיר אתמול בפגישת מועצת הביטחון של האו"ם בה השתתף כי טהרן לא מתכננת להגיב, אלא אם כן ירושלים תפתח במתקפה משמעותית. "כל עוד אין 'הרפתקאות' חדשות מצד ישראל נגד אינטרסים איראניים, אז לא נתקוף שוב". יחד עם זאת, השר הדגיש כי "אם ישראל תהיה אחראית לפעולה נחרצת נגד איראן, תגובתנו תהיה מיידית ומקסימלית - ותגרום להם להתחרט".