דריכות בירושלים: כוננות מוגברת לקראת מצעד הדגלים

היערכות שיא לקראת "מצעד הדגלים", שיתקיים מחר לרגל יום י-ם וצפוי לעבור ברובע המוסלמי בדרכו לכותל: יותר מ-3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב נפרסו בשטח - ומערכת כיפת ברזל הועמדה בכוננות

זמן צפייה: 05:39

דריכות במערכת הביטחון לקראת יום ירושלים - אחד המועדים הנפיצים ביותר מבחינה ביטחונית: "מצעד הדגלים" יעבור היום אחר הצהריים (חמישי) ברובע המוסלמי שבעיר העתיקה, בדרכו לכותל המערבי ובהובלת חברי ממשלה בכירים - בהם איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', יצחק וסרלאוף ומירי רגב - פחות משבוע אחרי תום סבב הלחימה בעזה.

יותר מ-3,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול הוקצו לאבטחה האירוע וכוחות הביטחון נערכת בעקבות איומי חמאס על ירי מרצועת עזה לאזור ירושלים. בשל כך, סוללות כיפת ברזל הועמדו בכוננות. כמו כן, כ-35 חשודים פוטנציאלים הורחקו מהעיר.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305181003' autoplay='0' credit='' desc='עדכון מאירועי יום ירושלים' poster='' kid='1_fj99znhy' duration='']

ב-13:00 מחר ייצא לדרך "ריקודגלים" בשער השבטים שבעיר העתיקה - שיסתיים ב-17:00 בכותל המערבי. ב-20:30 יתקיים טקס לסיכום יום ירושלים בגבעת התחמושת במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושעה לאחר מכן ייערך אירוע הסיום בישיבת מרכז הרב.

מהמשטרה נמסר כי בין השעות 14:00-19:00 ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים וכן הצירים המובילים אליהם: בן צבי, בצלאל, המלך ג'ורג', קרן היסוד, אגרון, יצחק קריב, שלמה המלך, מנשה בן ישראל, חטיבת ירושלים, צנחנים, הנדסה, מנהרת צה"ל, חיים בר לב לכיוון דרום, סולטאן סולימן בשני הכיוונים. הצירים יפתחו בהדרגה, בהתאם להתקדמות החוגגים. בזמן צעדת הדגלים, הרכבת הקלה לא תפעל בתחנות שסמוכות לכיכר צה״ל משני הכיוונים. כמו כן תחבורה ציבורית באזור תיסע בצירים חלופיים. בזמן צעדת הדגלים, הרכבת הקלה לא תפעל בתחנות שסמוכות לכיכר צה"ל בשני הכיוונים. כמו כן, תחבורה ציבורית באזור תיסע בצירים חלופיים.

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר כי "מזה מספר ימים גורמי טרור שמונעים מאיראן, דרך חיזבאללה, חמאס וג'יאהד איסלאמי, זורעים ברשתות החברתיות מידע כוזב אודות מסלול מצעד הדגלים שיתקיים מחר בבירת ישראל ירושלים. מטרת אותם גורמי טרור ברורה, והיא לייצר הסתה פרועה לטרור כנגד רבבות הישראליים שיעלו לציין את יום ירושלים בשורה של אירועים. מסלול הצעידה מתקיים עשרות שנים ולא ישתנה גם מחר. אלפי שוטרים ולוחמים של מג״ב יהיו פרוסים מחר לטובת בטחון ובטיחות הציבור בירושלים ביום חגה של העיר. כפי שנערכנו לחודש הרמדאן למוסלמים וכפי שנערכנו לשבת האור לנוצרים אנו ערוכים לטובת הציבור שייטול חלק ביום ירושלים".

לוחמי מג''ב ברובע המוסלמי. ארכיון
לוחמי מג''ב ברובע המוסלמי. ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, במשטרה פרסמו הודעה שבה נאמר כי "ניגוד מוחלט לפרסומים שגויים ושקריים ברשת יובהר כי אין כל קשר בין צעדת הדגלים להר הבית, ואין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית מחר ובכלל. צעדת הדגלים תצעד מחר במתווה הקבוע מזה שנים רבות ממרכז ירושלים דרך שערי העיר העתיקה ועד לכותל המערבי. לצדה, יתקיימו בעיר ירושלים אירועים, טקסים ותהלוכות רבות כמדי שנה במסגרת אירועי יום ירושלים. ללא כל קשר לצעדת הדגלים - הביקורים בהר הבית יתקיימו כסדרם בהתאם לשעות וכללי הביקור, זאת לצד תפילות המוסלמים שיתקיימו בהר הבית כסדרם. כל ניסיון להפר את הסדר או חריגה מכללי הביקור יטופלו בהתאם.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן התייחס לנושא בהערכת מצב שקיים והוסיף: "ההסתה ברשתות החברתיות גוברת תוך שימוש בשקרים, הפחדות וסיסמאות חסרות אחיזה במציאות. נמשיך בטיפול נחוש בגורמי ההסתה ובכל מי שיושפע ממנה, בין היתר באמצעות חמ"ל התודעה שיפעל במתכונת מוגברת ובשיתוף פעולה הדוק של כל הגופים. לא ניתן לאף ארגון טרור להכתיב את סדר היום בירושלים ובכלל. עלינו להמשיך לפעול נגד אותם שוליים קיצונים המנסים או קוראים להפר את הסדר והחוק ולסכל את כוונותיהם הזדוניות בכל הכלים שברשותנו".

"יום ירושלים הוא יום חגה של העיר ירושלים", הוסיף ניצב תורג'מן, "ואנו נפעל שכך יהיה - לאבטח ולהגן על כל מי שישתתף באירועים השונים, תוך שמירה על הביטחון, הסדר והחוק וצמצום הפגיעה בשגרת החיים של כולם ככל שניתן. כך פעלנו במהלך חודש הרמדאן, חגי הפסחא וחגי ניסן, וכך נפעל גם במהלך אירועי יום ירושלים".

צעדת הדגלים בשער שכם
מצעד הדגלים עובר בשער שכם, 2022

מטעם תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" נמסר כי "מצעד הדגלים מסכן את השקט שהושג זה עתה ועלול להוביל להסלמה איזורית". אלוף במיל' מתן וילנאי, יו"ר התנועה, מסר: "אויבינו מנסים בכל דרך ליצר מתיחות ביטחונית, דתית, לאומית, חברתית ובינ"ל בירושלים, כזו שתקרין לעולם כולו".

"אל לנו לשחק לידיהם ולקיים בעת הזו מצעד דגלים אלים שיסכן את השקט שהושג זה עתה, ועלול להוביל להסלמה אזורית", הוסיף וילנאי, "אנו קוראים לממשלה, לעירייה ולמשטרת ישראל, לעצור את הקיצונים הלאומנים מלהפוך אותו לפיגוע בתושבי העיר ובכולנו ולהוכיח שישראל יודעת לחגוג בצוותא ובהידברות".

מצעד הדגלים
מצעד הדגלים

מוקדם יותר פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו ברכה לקראת יום ירושלים מחר: "מחויבים לשמור על ביטחון ירושלים, להבטיח את שגשוגה להמשיך את תנופתה. אנו עושים זאת גם מול כל האיומים סביבנו, לאחרונה במבצע 'מגן וחץ', אבל כל הזמן. האיומים לא בהכרח פוסקים, אבל היכולת שלנו להתמודד מול אויבינו, להדוף אותם ולהבטיח את הביטחון שלנו בירושלים ובכל חלקי מדינתנו היא מאבק תמידי. יחד אנו יכולים לו".

עוד אמר נתניהו: "ביום ירושלים אנחנו מעלים שוב את ירושלים על ראש שמחתנו. אבל האמת היא שאנחנו עושים את זה יום יום, שנה שנה, בעצם, בעמנו, מאות בשנים: 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה'. זה יום נפלא גם לחגוג את הנס של שובנו לבירתנו הנצחית, שהיא כבר בירתנו למעלה מ-3,000 שנה. אין דבר כזה בעולם, יש דבר כזה כאן, במרכז העולם שלנו, ירושלים".

ביום ירושלים תשפ"ג, שליש מתושבי הבירה הם חרדים. שליש מתושבי ירושלים - חרדים. עד 2011 היה ממוצע החרדים בעיר כ-28% מהאוכלוסייה, כיום 34% ואף יותר. מאזן ההגירה של ירושלים - שלילי; יותר עוזבים מאשר עוברים אל עיר הבירה. מבין העוברים לגור בעיר - מרביתם תושבי בית שמש, בני ברק, ביתר עילית ומודיעין עילית. רק אחד מתוך חמישה יהודים בירושלים מגדיר עצמו חילוני.