המצוד נמשך; סמל נועה לזר הובאה למנוחות: "הפיצה אור"

ההערכה היא שהמחבל שהרג את סמל נועה לזר ברח לשטחים - וייתכן שהוא זיהה את חילופי המשמרות כנקודת תורפה. בינתיים, מוסיף להיות קשה מצבו של המאבטח שנפצע. כמו כן, הלילה תובא למנוחות סמל לזר בכפר יונה. חבריה ספדו לה: "יפה מבפנים ומבחוץ, הפיצה אור ואהבה"

זמן צפייה: 06:31

הערב (שני), נמשך המצוד אחר המחבל עודאי תמימי, שהרג את סמל נועה לזר (18) מבת חפר, לוחמת המעברים בגדוד ארז של המשטרה הצבאית, שנורתה למוות בפיגוע סמוך למחסום במחנה הפליטים שועפאט בירושלים שלשום. הלווייתה של סמל נועה לזר התקיימה הלילה ב-23:00 בבית העלמין בכפר יונה.

לזר פונתה שלשום לבית החולים הדסה עין כרם בבירה במצב אנוש, אך שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. לאחר מותה היא הועלתה מדרגת רב-טוראי לדרגת סמל. פצוע נוסף, מאבטח אזרחי כבן 30, עבר במהלך הלילה ניתוח נוירוכירורגי בבית החולים הדסה עין כרם, והוא מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ כשהוא מורדם ומונשם ומצבו מוסיף להיות קשה. בינתיים, כאמור, המצוד אחר המחבל נמשך - והמתיחות מגיעה לשיאה כשחמאס קורא היום להוציא פיגועים נוספים, בזמן שמחר צפוי להיות מוסר הסגר על השטחים.

סמל נועה לזר, נפלה בפיגוע ליד שועפאט
סמל נועה לזר שנהרגה בפיגוע במחסום שועפאט | צילום: באדיבות המשפחה

מהמשטרה נמסר: "במהלך חג הסוכות, נמשך המצוד של כוחות הביטחון אחר המחבל שביצע שלשום את פיגוע הירי במחסום מ.פ שועפאט. חפ״ק משטרתי משולב בפיקוד מפקד מחוז ירושלים פועל מאז הפיגוע, והמצוד אחר המחבל נמשך עם כלל כוחות הביטחון, המשטרה ומג״ב, שב״כ וצה״ל ללכידת המחבל. הפעילות מתבצעת במישור הגלוי והסמוי, מהקרקע ומהאוויר". במהלך הפעילות, כוחות המשטרה ומג״ב נתקלו בהפרות סדר אלימות ובניסיונות לפגוע בהם באבנים, ירי זיקוקין, בקבוקי תבערה וחסימות צירים בסמוך למוקדי הפעילות".

בארגון הטרור קראו לצעירים פלסטינים להגיע להר הבית ומסגד אלא-אקצא כדי "להגן על המסגד מפני פשיטות המוניות של מתנחלים החל ממחר". עוד ממשיך חמאס בהסתה וקריאה לעוד פיגועים כדי למנף את הפיגוע הקשה בכניסה לשועפאט שלשום.

המחבל החשוד בביצוע הפיגוע במחסום שועפאט
המחבל החשוד בביצוע הפיגוע במחסום שועפאט

סמל נועה לזר, בת ה-18 מבת חפר, נורתה למוות בפיגוע סמוך למחסום במחנה הפליטים שועפאט בירושלים . החיילת פונתה לבית החולים הדסה עין כרם בבירה במצב אנוש, אך שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. הודעה נמסרה למשפחתה, ולאחר מותה היא הועלתה מדרגת רב-טוראי לדרגת סמל. נועה הייתה ממש לפני יום הולדתה ה-19. היא למדה בקריית החינוך בן גוריון במועצה האזורית עמק חפר, והתנדבה בתנועת הצופים עד כיתה י'. הידיעה על מותה של נועה הגיעה בשעה שסבה וסבתה נמצאים בטיול באיטליה, והם עושים את דרכם לישראל כדי להשתתף בהלוויה.

מתחקיר ראשוני עולה כי המחבל, עודאי תמימי, ניצל את העובדה שהיו חילופי משמרות במחסום, ואף לא מן הנמנע שהוא תיצפת על הלוחמים במשך ימים לפני הפיגוע, כדי לראות מתי מתבצעת החלפת המשמרות. זאת כיוון שמדובר בנקודת תורפה, בעוד שנוצר מעין כאוס במהלך החלפת המשמרות.

התפרעויות בשטחי יהודה ושומרון
התפרעויות בשטחי יהודה ושומרון | צילום: פלאש 90

גם במשטרה וגם בצה"ל התייחסו בחומרה רבה להתנהגות הלוחמים במחסום בעת הפיגוע. בתיעוד ממצלמות האבטחה רואים שהלוחמים לא בודקים את הרכב לאחר שהמחבל יורה, ושלוחם מג"ב במקום אינו חותר למגע. כך הצליח המחבל לברוח, ולכן מתכננים במשמר הגבול ובצבא להפיק לקחים אודות פעילות מבצעית גם במהלך החלפת משמרות.

בתוך כך, הפרות הסדר נמשכות כל הזמן בירושלים מאז הפיגוע במחסום שועפאט. במהלך הלילה נרשמו הפרות סדר בתוך מחנה הפליטים וכן בענתא ובשכונות במזרח ירושלים, סילוואן ועיסאוויה. גם הלילה הכוחות מתוגברים כל הזמן. המחסום סמוך לשועפאט נפתח היום למעבר, לאחר שהיה סגור מאז הפיגוע. כל מכונית נבדקת בקפידה על ידי שוטרי מג"ב והיחידות שנמצאות בשטח. בעוד שהמצוד נמשך, כנראה שזה מה שמביא את המתיחות למחנה ולכל האזור.

סמל נועה לזר, הלוחמת שנהרגה בפיגוע במחסום שועפאט, שועפט, ירושלים
סמל נועה לזר, הלוחמת שנהרגה בפיגוע במחסום שועפאט | צילום: בהסכמת המשפחה

חבריה של נועה לזר ספדו לה: "יפה מבחוץ ומבפנים, הפיצה אור ואהבה"

הלילה ב-23:00 תובא למנוחות סמל נועה לזר, שהייתה אמורה לחגוג החודש את יום הולדתה ה-19. חבריה ליישוב בת חפר סיפרו עליה: "היא הייתה ילדה כל כך יפה גם מבחוץ וגם מבפנים. כולם אהבו אותה. היא מפיצה אור ואהבה לכל מקום שהיא מגיעה, תמיד היה חשוב לה שכולם יצחקו, שכולם יהיו בטוב, ולהיות בטוב עם כולם".

חבר אחר מהיישוב שיתף על נועה לזר: "הייתה חברה מדהימה, זה פגע בכולנו בהפתעה מוחלטת", וחברו הוסיף: "אנחנו המומים, אין מילים אחרות. הלב נשבר. אין מה לומר. היישוב מפורק לחלוטין".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע במחסום שועפאט בירושלים | צילום: דוברות המשטרה

שר הביטחון בני גנץ מסר: "צער עמוק על נפילתה של לוחמת צה"ל סמל נועה לזר בפיגוע במעבר שועפט. אני מאחל רפואה שלמה לפצועים. ‏המאבק בטרור יימשך בכל הגזרות ובכל העוצמה הנדרשת. נשים את ידינו על המחבל המתועב ועל כל מי שסייע לו".

הרמטכ"ל ביקר בזירה בה נפלה הלוחמת, יחד עם ראש אגף כוח אדם, אלוף יניב עשור, מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן, קצין המשטרה הצבאית הראשי תא"ל אביחי מיבר וקצינים בכירים נוספים, ובתום ביקורו אמר: "נפגשנו בנסיבות כואבות אבל זו הזדמנות לומר לכם תודה, למפקדים ולחיילים, תודה והערכה על הפעילות שאתם עושים פה לאורך כל השנה".