60 ימי לחימה: ההישגים, הכישלונות - והמבט ליום שאחרי

ישראל הצליחה בבלימה, בייצוב ובבידוד של הזירות, בגיוס של הציבור - והחלה בכיבוש חלקים מהרצועה. אבל גם אחרי 60 ימים עדיין לא הושגו היעדים שישראל הציבה לעצמה: לא כל החטופות והחטופים חזרו, חמאס לא הוכרע, אין הרתעה מול חזיבאללה, האמון במדינה לא שוקם - וישראל לא מצליחה להסביר לעצמה ולעולם מהי התוכנית ליום שאחרי

זמן צפייה: 01:55

כוחות הביטחון סוגרים הערב (שלישי) את היום ה-60 למלחמה בעזה, והנה סיכום ביניים: ישראל הצליחה בבלימה, בייצוב ובבידוד של הזירות, הצליחה בגיוס של הציבור הישראלי - והחלה במהלך מלחמתי ובכיבוש חלקים מרצועת עזה.

הודות לקמפיין ציבורי והחלטות קבינט, ישראל הצליחה לשחרר 110 חטופים, מהם 86 ישראלים שהוחזרו משבי חמאס מאז תחילת הלחימה. אבל עד כה ישראל לא היצליחה להכריע את חמאס, שרצח והרג 1,200 אזרחים ואנשי כוחות הביטחון.

408 חללי צה"ל נפלו מתחילת הלחימה, 87 מהם מאז הכניסה הקרקעית לעזה, ו-11 בגבול הצפון. יותר מ-10 אלף נפצעו. בזמן שאנחנו מדברים, 138 חטופים עדיין בעזה. חמאס עדיין משגר רקטות - יותר מעשרת אלפים שיגורים לישראל עד כה. כ-130 אלף אזרחים פונו מבתיהם בדרום ובצפון.

מבט מרפיח: תקיפות צה"ל בדרום רצועת עזה
מבט מרפיח: תקיפות צה"ל בדרום רצועת עזה | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

בשדה הקרב, צה"ל השתלט על חלקים גדולים בצפון הרצועה ופועל כעת בדרומה, כמעט 20 אלף מטרות חמאס הותקפו. דובר צה"ל מעריך שצה"ל חיסל 6,000 מחבלים. על פי דיווחים שונים, יותר מ-12 אלף פלסטינים נהרגו. הפלסטינים והאו"ם מדווחים על 1.8 מיליון עזתים שנעקרו מבתיהם.

אבל גם אחרי 60 יום ישראל עדיין לא השיגה את היעדים שהציבה לעצמה: לא כל החטופות והחטופים חזרו, חמאס לא הוכרע, אין הרתעה יעילה מול חיזבאללה, האמון במדינה לא שוקם, וישראל לא מצליחה להסביר לעצמה ולעולם מהי התוכנית ליום שאחרי - מהו החזון, ומהם היעד המדיני והנתיב האסטרטגי. מצד שני הישראלים נחושים להצליח. לשפר. לשקם. להחזיר.

כוחות צה״ל על חוף הים של עזה
כוחות צה״ל על חוף הים של עזה | צילום: דובר צה״ל
חרבות ברזל פעילות חטיבת כפיר ברצועת עזה
פעילות חטיבת כפיר ברצועת עזה | צילום: דובר צה״ל

זו המלחמה הארוכה בתולדות ישראל, יש עוד הרבה מה לעשות ולהשיג והיא עדיין לא קרובה לסיום. ומאז שהפסקת האש קרסה צה"ל שוב תוקף בעזה באוויר ביבשה ומהים,והנזק לערים ברצועה, גם בדרומה, ניכר היטב, בעיקר בח'אן יונס - עיר הולדתו של יחיא סינוואר.