אבי מעוז התפטר: "גיליתי שאין כוונה לקיים את ההסכם הקואליציוני"

יו"ר נעם שיגר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו והודיע על הפסקת תפקידו בממשלה כסגן שר: "ניסיתי לאורך כל החודשיים האחרונים, מאז כינונה של הממשלה, לפעול למימוש ההסכמים בינינו, תוך יצירת שיתוף פעולה עם חברי השרים, כדי לבטל את נהלי משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרד הבריאות - אך כל אלה לא צלחו"

זמן צפייה: 01:20

התפטרות ראשונה בממשלה: יו''ר מפלגת נעם אבי מעוז שיגר הערב (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב התפטרות שבו הוא הודיע על הפסקת תפקידו בממשלה כסגן שר, וכי ימשיך את חברותו כחבר כנסת. הוא כתב: ""תדהמתי גיליתי שאין כוונה רצינית לקיים את ההסכם הקואליציוני ביחס לרשות לזהות לאומית יהודית. אשר על כן, החלטתי להתפטר מתפקידי".

"כידוע לך", כתב מעוז, "ניסיתי לאורך כל החודשיים האחרונים, מאז כינונה של הממשלה, לפעול למימוש ההסכמים בינינו, תוך יצירת שיתוף פעולה עם חברי השרים, כדי לבטל את נהלי משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרד הבריאות מתקופת ממשלת לפיד, נהלים אשר עניינם לשנות את מושגי היסוד שלנו כעם ישראל ושל המשפחה היהודית.

בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז | צילום: 555

"עוד ניסיתי, יחד עם חברי לקואליציה להביא לכתיבת עמדת מדינה חדשה לבג''ץ הכותל, לפיה הממשלה תפעל לשמור על קדושת הכותל ותעצור את הפעולות לחלוקתו. כמו כן ניסיתי לפעול בכדי להחזיר את האב והאם לטפסים הרשמיים של משרדי הממשלה, כפי שהבטחנו לבוחרינו וכפי שנחתם בהסכם הקואליציוני אתנו, אך כל אלו לא צלחו לעת עתה".

מאיגי, ארגון הנוער הגאה, נמסר בתגובה להתפטרותו של מעוז: "האיש השונא והמסית ביותר הבין שהציבור הישראלי השפוי והאוהב חזק יותר, ולא יתן לו לממש את הטירוף שלו - שמחים מאד שהוא מתרחק ממוקדי הכוח, לצערנו יש בממשלה הזו עוד גורמים אלימים ומסוכנים ללהטבים ואנחנו נמשיך להילחם כדי לשמור על העתיד והביטחון של הנוער הגאה".

בסוף נובמבר פורסם לראשונה בערוץ 13 ההסכם הקואליציוני בין מפלגת הליכוד לבין יו"ר נעם, על פיו מעוז יעמוד בראש "הרשות לזהות יהודית לאומית" שהייתה עתידה לוקם במשרד ראש הממשלה ולהיות מתוקצבת ב-100 מיליון שקלים בשנה הראשונה, וב-150 מיליון שקלים מהשנה השנייה.

ח''כ אבי מעוז
סגן השר אבי מעוז | צילום: פלאש 90

נוסף על הרשות הזאת ועל ארגון "נתיב", ההסכם הקואליציוני קבע כי מעוז יהיה אחראי גם על היחידה לשיתופי פעולה רב מגזריים והיחידה לרכש חברתי במשרד ראש הממשלה. היחידה לתכניות חיצוניות במשרד החינוך וקידום שותפויות, הועברה גם היא למעוז, ששם על הכוונת לבטל תוכניות כגון 600 תוכניות בנושא סובלנות (מתוך 1,400), 141 תוכניות בנושא מגדר (מתוך 400), 32 תוכניות בנושא מיניות (מתוך 130), ובסך הכול מדובר בכמעט 800 תוכניות, שנבחרו בהליך סינון מתוך כאלפיים תוכניות.

שר החינוך יואב קיש הודיע על הקפאת העברת היחידה לתוכניות חיצוניות אל מעוז, אך בתחילת החודש ניסח מעוז תיקון ל"חוק זכויות התלמיד" והציע לקדם הצעת חוק שלפיה יתקיימו שיחות על נטיות מיניות בבתי הספר רק משכבות כיתה ט' - ורק באישור ההורים.

יו''ר סיעת ''נעם'' בציונות הדתית, ח''כ אבי מעוז
יו''ר סיעת ''נעם'' בציונות הדתית, ח''כ אבי מעוז | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הצעת החוק מעולם לא קודמה, אולם לפי התיקון שניסה להציע מעוז, השיח על זהות מינית ומגדרית יוגבל כאמור לכיתה ט' ומעלה ויותנה באישור מנומק של המנהלים, יידוע של ההורים והסכמה של לפחות 75% מהם - כמו גם הסכמה של כלל התלמידים. המטרה, לפי מעוז, היא "למנוע נזק בלתי הפיך לתלמידים". כיום, יצוין, התכנים הללו מועברים לתלמידים כבר בכיתה ז'.