נתניהו בתגובה ראשונה לדו"ח מירון: הנחה להביא הצעה ליישום הלקחים

יום לאחר שפרסמה ועדת החקירה של אסון מירון את דו"ח המסקנות שלה, בו ספג נתניהו ביקורת על התנהלותו טרם האירוע, ראש הממשלה הודיע על הצעה לגיבוש הלקחים. עם זאת, נתניהו לא התייחס לתגובת הליכוד לדו"ח, שגררה ביקורת חריפה מכל קצוות הקשת הפוליטית

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: מארק ישראל סאלם / פול

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (חמישי) לראשונה לדו"ח ועדת החקירה לאסון מירון שפורסם אתמול, והודיע כי הנחה את מזכיר הממשלה להביא תוך 30 ימים הצעת החלטה ליישום הלקחים. נתניהו לא התייחס בהודעתו לתגובת הליכוד לדו"ח, שבה השתלחה המפלגה בוועדה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב היום לדו"ח: "עברתי בעיון על מאות העמודים של דו"ח ועדת החקירה הממלכתית לחקירת אסון מירון. מדובר בדו"ח מקצועי, מקיף ומעמיק. כדי להימנע מאסון נוסף שכזה בעתיד חשוב שמסקנות הדו"ח ילמדו וחובה עלינו להפיק את הלקחים בדחיפות"

יצחק הרצוג, היום
יצחק הרצוג, היום | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה המשתלחת שפרסמה מפלגת הליכוד הובעה מחאה על כך שוועדת החקירה הממלכתית הוקמה על ידי "הממשלה בראשות בנט ולפיד", והועלו טענות נגד חבר הוועדה האלוף במיל' שלמה ינאי, בטענה שקיבל בעבר הצעה להצטרף לרשימת מפלגת יש עתיד לכנסת. "זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין", מסרו מטעם המפלגה, והוסיפו: "הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי - לא יצלח".

בדו"ח נכתבה ביקורת חריפה נגד התנהלות נתניהו, אך לא הוטלו עליו סנקציות. "מאחר שהגענו לכלל מסקנה כי נתניהו ידע, או לכל הפחות היה עליו לדעת, על הטיפול הלקוי באתר קבר הרשב"י ועל הסיכונים שטמונים בכך למבקרים במקום, הרי שהיה עליו לפעול לתיקון הדברים", קבעה הוועדה, "הצעדים שנקט בהקשר זה לא היו מספקים. כך במיוחד בהתחשב בכך שהיה ידוע לו שהחלטות ממשלה שהתקבלו בעניין לא יושמו", נכתב.

נתניהו, אוחנה, שבתאי, אסון מירון
נתניהו, אוחנה ושבתאי בזירת האסון בהר מירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

הודעת הליכוד גררה ביקורת חריפה מהאופוזיציה אך גם מחברי הקואליציה. "מנהיגות אחראית צריכה לקחת אחריות כדי להפיק לקחים ולמנוע מחדלים עתידיים", כתב שר הכלכלה ניר ברקת בביקורת על מפלגתו שלו, והוסיף: "זו טעות קשה להפוך את ועדת החקירה של אסון מירון לאירוע פוליטי. לתפישתי, נבחרנו כדי לשרת את הציבור ולדאוג לביטחונו ולשלומו. מוטלת עלינו החובה לקחת אחריות על החלטות שקיבלנו וליישם את המסקנות שיבטיחו שהמחדלים לא יחזרו על עצמם שוב". ח"כ אלי דלל מהליכוד הוסיף בציוץ שפרסם: "אם אין משהו חכם או מנהיגותי להגיד, עדיף לא להגיד כלום".

גם במפלגות החרדיות מתחו ביקורת על תגובת הליכוד. בהודעה מטעם מפלגת ש"ס נמסר: "מחובתנו ללמוד את המסקנות ולהפיק לקחים כדי שאירוע חמור כזה לא יישנה". שר הפנים מטעם המפלגה, משה ארבל, קרא לדובר הליכוד לחזור בו מהתגובה, אותה כינה מבישה. "על כולנו לכבד את ההרוגים ומשפחותיהם ולהבטיח שנעשה הכל ליישום מסקנות הועדה במלואן להציל חיי אדם", קבע ארבל.

שר השיכון והבינוי יצחק גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה, כתב בהתייחסות למסקנות הוועדה: "התפקיד שלנו להפיק את הלקחים ולעשות כל שביכולתנו לתקן, ולהבטיח שאסון כזה לא יתרחש".

השר גדעון סער תקף בחריפות: "הודעת הליכוד בענין דו״ח ועדת החקירה בענין אסון מירון - מבישה. אין בה מילה אחת של כבוד או הערכה לעבודת הועדה בראשות השופטת ברלינר. הניסיון לבסס נורמות של בריחה מאחריות על ידי הסטת הענין להתנגחות פוליטית זולה - לא יעבוד יותר בישראל".

מדליקים נרות בתל אביב לזכר 45 הנספים באסון מירון
מדליקים נרות בתל אביב לזכר 45 הנספים באסון מירון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הדו"ח החריף של ועדת החקירה כולל המלצות קשות נגד בכירים במערכת הפוליטית ובמשטרה, ומטיל אחריות אישית על ראש הממשלה נתניהו, השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה, השר לשירותי דת דאז יעקב אביטן, והמפכ"ל קובי שבתאי. הוועדה קבעה כי אוחנה לא יוכל לשמש בעתיד כשר לביטחון הפנים, כי אביטן לא ימונה בעתיד לתפקיד שר, וכי על המפכ"ל קובי שבתאי לסיים את תפקידו, אך בשל המלחמה הותירה הוועדה לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו.