לאחר הודעת "מודי'ס": ניסיון למנוע הורדה נוספת של דירוג האשראי

על רקע הדו"ח שפרסמה חברת דירוג האשראי מודי'ס במהלך סוף השבוע בו הודיעה כי היא מפחיתה את דירוג האשראי של ישראל, באוצר נערכים לבלום את המשך הפחתת הדירוג על ידי חברות נוספות. החשב הכללי צפוי להמריא בימים הקרובים ללונדון, שם ייפגש עם נציגי חברת דירוג האשראי הגדולה בעולם, "סטנדרד אנד פורס", ועם חברת הדירוג "פיץ'"

זמן צפייה: 04:21

ברקע הדו"ח שפרסמה חברת דירוג האשראי מודי'ס במהלך סוף השבוע, בו הודיעה כי היא מפחיתה את דירוג האשראי של ישראל, במשרד האוצר נערכים לעצור את המשך הורדת הדירוג גם בחברות אחרות, כך פורסם הערב (ראשון) בחדשות 13.

אחד מהפקידים הבכירים במשרד האוצר, החשב הכללי יהלי רוטנברג, ייצא ללונדון בירת אנגליה בימים הקרובים, בה הוא צפוי להיפגש עם נציגי חברת דירוג האשראי הגדולה בעולם, "סטנדרד אנד פורס", ועם חברת הדירוג "פיץ'", במטרה למנוע היווצרות של "אפקט מודי'ס", כלומר, לנסות לשכנע שחברת הדירוג היא שטעתה בהערכת המצב שלה לגבי ישראל וכי אנו לא ראויים להפחתת הדירוג הללו.

חברת דירוג האשראי מודי'ס
חברת דירוג האשראי מודי'ס

באוצר מבינים כי קיים פער בין מצב שבו רק חברה אחת מפחיתה את הדירוג לבין מצב של קונצנזוס בין כל האנליסטים שעוקבים אחרי הכלכלה הישראלית. יש לציין כי במשרד הכינו תגובה מתונה מאד לדיווח של מודי'ס, שהייתה מתונה מאד במטרה לכבד את החלטת החברה, אך עם זאת, כזכור שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחר בדרך אחרת - כשתקף את החברה, האשים אותה ב"חוסר אמונה" ורמז כי התנהלותה פוליטית.

רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ'
רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"הודעת מודי'ס על הורדת הדירוג אינה כוללת טיעונים כלכליים רציניים", אמר סמוטריץ' מוקדם יותר, "ומהווה כל כולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת - שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה".

הוא הוסיף: "מודי'ס לא מסוגלת אפילו להגדיר בהודעתה את חמאס וחיזבאללה כארגוני טרור, ורומזת כי היתה נמנעת מהורדת הדירוג לו רק ישראל היתה מקבלת את מתווה ההתאבדות שמוצע לה על ידי גורמים בקהילה הבינלאומית לעצור את המלחמה ולהקים מדינת טרור ערבית בעזה וביהודה ושומרון".