בר-לב: "יהודים איימו לפגוע בי". בן גביר: "גם אני מאוים"

בטקס החילופים במשרד לביטחון הפנים נאם השר היוצא ואמר כי כיוון ש"העז" לומר שישנם מתנחלים קיצוניים ש"חוללו פשעי שנאה נגד פלסטינים", הוא נאלץ להיות תחת אבטחת שב"כ והטיח: "לאן הגענו? עד לאן הידרדרנו?". השר הנכנס ענה לו: "אתה לא המאויים היחיד. בוא תדבר עם אשתי והילדים"

טקס החילופים בין בר-לב לבן גביר במשרד לביטחון הפנים
טקס החילופים בין בר-לב לבן גביר במשרד לביטחון הפנים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

טקס חילופי השרים לביטחון הפנים התקיים היום (ראשון) בקריית הממשלה בירושלים, וכך נכנס איתמר בן גביר רשמית לתפקידו החדש כשר לביטחון לאומי. השר היוצא עמר בר-לב דיבר בנאומו על האיומים שקיבל כשר לביטחון פנים ואמר: "צעדתי ברגל בלילות עלטה כ-350 ק"מ במצטבר מעבר לקווי האויב, נסעתי ברכב כאלף קילומטרים במדינות אויב שונות. וטסתי כ 2,500 ק"מ מעל שטחי מדינות אויב. אבל רק, ואני חוזר, אבל רק, כאשר הגעתי לתפקיד השר לביטחון הפנים, 'זכיתי', במרכאות כפולות, להיות מאובטח 24/7 בהוראת שב"כ".

השר לביטחון פנים בן גביר ענה לו בנאומו: "בצער רב אני אומר אתה לא המאויים היחידי. בוא תדבר עם אשתי והילדים ותגלה שמידי שבוע אנחנו מקבלים תמונות עם סכינים שרוצים רוצים לרצוח אותי וזה לא רק מאויבי ישראל אלא גם יהודים אנרכיסטים שצריך לטפל בהם".

השר עמר בר-לב והמפכ''ל קובי שבתאי בזירת הפיגוע בירושלים
השר עמר בר-לב והמפכ''ל קובי שבתאי בזירת הפיגוע במחסום שועפאט

בהמשך נאומו של בר-לב הוא הסביר את פשר אבטחת שב"כ שהוצמדה לו ואמר כי היה זה "מפני שיהודים אזרחי ישראל איימו לפגוע בי, ועל מה? מדוע? כי העזתי לומר שישנם מתנחלים קיצונים שחוללו פשעי שנאה כנגד פלסטינים. לרגע הרגשתי כאותו ילד מאגדת 'בגדי המלך החדשים', שאומר את האמת כשכולם משפילים מבט".

בר-לב הוסיף: "בשל אמירה זו, מאיימים אזרחי מדינה לפגוע בשר בממשלה? לאן הגענו? עד לאן התדרדרנו כחברה? עד לאן נמשיך להתדרדר? פשע הוא פשע הוא פשע, עבריין הוא עבריין הוא עבריין, ואין זה משנה אם הוא יהודי או ערבי, ישראלי או פלסטיני, תושב ישראל או זר".

המפכ''ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר
המפכ''ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות דבריו של בר-לב עזב שר המורשת הרב עמיחי אליהו את המקום בהפגנת מחאה ואמר: "אנשי השמאל לא יודעים לכבד את הממלכתיות והדמוקטיה ביום הזה העם אמר את דברו לא נקבל את דברי הבלע האלו כלפי הציבור בישראל".

השר לבטחון לאומי בן גביר פנה לבר-לב בנאומו ואמר: "היו בינינו לא מעט מחלוקות. אבל על דבר אחד אין מחלוקת - על ההשקעה שלך למען המדינה והשירות ששירתת ואני מודה לך. שמעתי את הנאום שלך. חייב לומר בצער שאתה לא המאויים היחיד. בוא תדבר עם אשתי והילדים. תגלה שכמעט מדי שבוע אנחנו מקבלים תמונות של סכינים מדממים וקריאות לרצוח אותי. וזה לא רק מאויביי ישראל זה גם מיהודים אנרכיסטים שהגיע הזמן לטפל בהם".

בן גביר הוסיף ואמר: "דיברת על תיקים שנפתחו ביהודה ושומרון, אני לא מקל ראש בשום מישהו שפוגע, אבל אדוני מדי יום מאות אירועים של אבנים כלפינו בחברון, בשומרון, בגליל, בנגב, כלפי יהודים כי הם יהודים. בירושלים. מאות אירועים כשיהודים מפחדים ללכת אפילו לכותל".

טקס חילופי שרי האוצר, סמוטריץ' וליברמן לוחצים ידיים
טקס חילופי שרי האוצר, סמוטריץ' וליברמן לוחצים ידיים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, לפני זמן קצר התרחש טקס חילופי שר האוצר, בו אמר השר הנכנס בצלאל סמוטריץ': "כשנכנסים לאוצר הדבר המרכזי זה לדעת שאני משיל מעליי כל אינטרס פוליטי, יש לי מחויבות אחת וזה לכלכלת המדינה כולה". לשאלת חדשות 13 על מחירי החשמל אמר סמוטריץ': "הבטחות צריך לקיים אבל אני נכנס למשרד מורכב ומתכוון לבחון את הנושא לעומק, לא מתחייב לשום דבר מראש. יוקר המחיה יעמוד במרכז המדיניות שלנו". לבכירי האוצר אמר השר הנכנס: "אצלי לא תצטרכו לעבוד בשבתות, רק 24/6".

השר היוצא ליברמן נשא גם הוא דברים, ואמר לסמוטריץ': "מחכים לך אתגרים בייצור הכנסות, בניית תקציב, תעבוד עם אנשי משרד האוצר שהם אנשים חכמים, יש פה ראש פתוח, בסוף תצטרך לקבל לא מעט החלטות בעצמך". ליברמן עקץ את סמוטריץ' מספר פעמים במהלך דבריו, בין היתר כשרמז על המפלגות החרדיות: "בלי קמח אין תורה, כדי לעמוד בדרישות השותפים החדשים שלך נצטרך הרבה קמח".

טקס חילופי שרי החינוך, יפעת שאשא ביטון ויואב קיש
טקס חילופי שרי החינוך, יפעת שאשא ביטון ויואב קיש | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בנוסף לכך, מוקדם יותר היום התקיים גם טקס חילופי שרי החינוך, בו נשאו דברים השר הנכנס יואב קיש והשרה היוצאת יפעת שאשא-ביטון. קיש אמר בנאומו כי בכוונתו "לפעול לביטול החלטת הממשלה היוצאת בדבר הוצאת הלימודים ההומניים", שאשא-ביטון השיבה בנאומה: "אדוני השר הנכנס, תהיה לך עכשיו הזדמנות לראות שברפורמת הבגרויות, לא הוצאנו את התנ"ך, ההיסטוריה, הספרות והאזרחות. לא פגענו בשעות הלימוד ויש בגרות חיצונית. מה שכן עשינו, הפכנו את הלמידה במקצועות הללו למשמעותית, חדשנית, רלוונטית".