הרצוג: "אנחנו במשבר חוקתי, חובה לקיים את פסיקות בג"ץ"

אחרי ההצהרות של גנץ ונתניהו בנוגע למתווה הפשרה, נאם הנשיא באזכרה לשמעון פרס וקרא פעם נוספת לראשי הקואליציה והאופוזיציה להגיע להסכמות בנוגע לחקיקה: "זה הזמן לגלות אחריות, להביט למציאות בעיניים ולפעול בכל דרך כדי להגיע להסכמה רחבה". הוא הוסיף: "אנחנו חייבים להבין שאם צד אחד ינצח וצד אחד יוכנע – כולנו נפסיד"

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

במסגרת נאום שנשא בטקס האזכרה של הנשיא וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס, הזהיר היום (רביעי) נשיא המדינה יצחק הרצוג מפני השלכות המשבר החוקתי: "מדינת ישראל נמצאת כבר כמעט תשעה חודשים בעיצומו של משבר חוקתי וחברתי חריף, שמטלטל באופן מסוכן ביותר את החברה, הכלכלה, ובמיוחד את הביטחון – של מדינת ישראל". בהמשך דבריו קרא לקיים את פסיקת בג"ץ: "יש לשמור על החברה הישראלית וחובה לשמור על הדמוקרטיה הישראלית - המבוססת על שלטון חוק שכולל כמובן ציות מלא לפסיקות בית המשפט".

"אני עומד כאן בדאגה עמוקה וחרדה גדולה, ומדגיש - חייבים לפתור את המשבר הקשה והמסוכן בין רשויות השלטון, ולקבוע את האיזון הבריא והנכון ביניהן", אמר הנשיא, והוסיף: "אין דרך לפתרון ללא הידברות, אין דרך ללא הקשבה וכבוד. אנחנו חייבים להבין שאם צד אחד ינצח וצד אחד יוכנע – כולנו נפסיד".

הרצוג ונתניהו. ארכיון
הרצוג ונתניהו. ארכיון | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

באזהרה למנהיגי הקואליציה והאופוזיציה, אמר: "אלה ימים של חשבון נפש – וכולם צריכים לחשוב טוב טוב על ההשלכות של המעשים שלנו. אני שב וקורא לנבחרי הציבור: זה הזמן לגלות אחריות, להביט למציאות בעיניים, ולפעול בכל דרך כדי להגיע להסכמה רחבה".

"אני יודע - זה קשה. לעיתים קשה מנשוא; אבל זה זמן להושיט יד, וזה הזמן להיענות להושטת יד, ולנסות. הרוב המכריע של הציבור מייחל לסיים את המשבר הזה, להעיף את המחלוקת הזאת מסדר היום, ולהתחיל להתעסק ביחד בדברים החשובים באמת", אמר הנשיא לסיום.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309051937' autoplay='0' credit='' desc='רה"מ נתניהו בפנייה לח"כ גנץ' poster='' kid='1_qw985qyc' duration='42']

אתמול, נחשף בחדשות 13 כי פרקליטו האישי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד מיכאל ראבילו, הפקיד בידי הנשיא יצחק הרצוג מכתב חסוי שבו נתניהו מתחייב לוויתורים דרמטיים ברוב סעיפי המהפכה המשפטית. בבית הנשיא הכחישו את קבלת המכתב מנתניהו. כמו כן, גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן אמרו לחדשות 13 כי "לוין מכיר את נכונות נתניהו לפשרה - ופועל בגלוי נגדה".

מוקדם יותר, פנה נתניהו בסרטון לשר הביטחון לשעבר בני גנץ, ואמר לו: "אפשר להגיע להסכמה, בוא נדבר". בהמשך פנייתו ליו"ר המחנה הממלכתי, אמר נתניהו: " יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. לשנינו קוראים בנימין. שנינו נלחמנו בשדה הקרב נגד אויב משותף. והיום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות. אבל כדי להגיע להסכמות צריך לעשות דבר אחד פשוט: לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר".

לאחר שחרור הסרטון, נתניהו נפגש עם בכירים בממשלתו, בהם שר המשפטים יריב לוין - שמתנגד למתווה הפשרה. בריאיון שהעניק אתמול בבוקר לרדיו "קול ברמה", אמר לוין: "אי אפשר להסכים להצעת הפשרה החדשה, היא לא משנה את הדבר הבסיסי הנדרש בשינוי בוועדה לבחירת שופטים". הוא הוסיף כי הוא מקבל גיבוי מוחלט מראש הממשלה בנימין נתניהו: "אין שום שינוי אצל ראש הממשלה בעניין הרפורמה, למרות כל הפרסומים".

בני גנץ
ח''כ בני גנץ | צילום: חיים גולדברג / פלאש 90

במסגרת אירוע הרמת כוסית של מפלגת המחנה הממלכתי, נשא גנץ נאום תקיף נגד נתניהו והחקיקה המשפטית. "אני לא סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו ורק אחר כך מה שנכון למדינה. המציאות הוכיחה שאין עם מי לדבר בעת הזו", אמר שר הביטחון לשעבר.

בהמשך הוסיף: "ישראל נמצאת היום תחת סכנה ברורה ומידית – וללא ידיים יציבות וחזקות שאוחזות בהגה. השר שאמון על המשטרה מחולל כאוס ומפרק את המשילות. שר החוץ עובד ביחסי ציבור במקום ביחסי חוץ. שר החינוך פוגע ביד ושם, בשם גחמות פוליטיות. שר הביטחון מוותר על צבא העם. שר המשפטים – הכריז מלחמה על מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית. ובעיקר, בעת הזו אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל – ואיש הישר בעיניו יעשה. מול כל אלו, וביחד עם שותפים רבים, אנחנו מובילים אופוזיציה שנאבקת על המדינה – ברחובות - יחד עם המחאה החשובה ומעוררת ההשראה".