זהבה גלאון מסכמת עידן: "אין מקום יותר למפלגות בוטיק"

שלושה שבועות בדיוק אחרי הכישלון בבחירות, יו"ר מרצ התראיינה במהדורה המרכזית ואמרה כי ברגע שהמפלגה קרסה מתחת לאחוז החסימה היא לא רואה יותר אפשרות שהמפלגה תרוץ לבד בבחירות הבאות. על מרב מיכאלי: "מגיעה לה הביקורת - אבל חלק ממנה לא הייתה מושמעת כלפי גבר"

זמן צפייה: 05:12

שלושה שבועות בדיוק אחרי הכישלון בבחירות, יו"ר מרצ זהבה גלאון התראיינה הערב (שני) במהדורה המרכזית, ואמרה כי ברגע שהמפלגה קרסה מתחת לאחוז החסימה היא לא רואה יותר אפשרות שהמפלגה תרוץ לבד בבחירות הבאות. "אין מקום יותר למפלגות בוטיק", אמרה גלאון, "אני חושבת שמרצ יחד עם אנשים מהעבודה ואנשים נוספים, יהודים וערבים, צריכים לחבור לגוש לשמאלו של לפיד".

על הרגע בו הבינה שלא עברה את אחוז החסימה אמרה גלאון: "זו תחושה שקשה לתאר אותה אבל אז הבנתי לראשונה את המושג פיק ברכיים, ממש הרגשתי את זה פיזית, כאילו שהברכיים שלי קורסות, ובעיקר כאב לב גדול. חזרתי כי חשבתי שאני אוכל להציל את מרצ ולא הצלחתי".

"חששתי שהבוחרים יברחו לנו, אבל לא תיארתי לעצמי שזה יהיה המצב", הוסיפה גלאון, "הייתי בקשר עם יאיר (לפיד), סימסתי לו והוא אמר שאנחנו יציבים. גם אם היינו מקבלים שישה מנדטים היינו צריכים לעשות סוג של חשבון נפש על מה קורה כאן בעשרים השנים האחרונות, איך אנחנו מגיעים לסיטואציה הזאת".

זהבה גלאון חוגגת את זכייתה בפריימריז של מרצ
זהבה גלאון חוגגת את זכייתה בפריימריז של מרצ | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עוד אמרה גלאון: "כשאני רואה את התמונה שיש כנסת בלי מרצ, עם סמוטריץ', עם בן גביר, עם נשים ששולפות אקדחים, כמעט אפס חברות כנסת, ועם חברות כנסת בקואליציה שכשאני שומעת את הטרלול שלהם אני שואלת לאן רוצים להחזיר אותנו, רוצים להחזיר את הנשים למטבח".

כשנשאלה האם במרצ לא הבינו בזמן שאין ציבור מספיק גדול למסרים של מרצ ושהשורות לא רועננו אמרה גלאון: "אני חושבת שזה משהו מצטבר, אין לנו ייצוג למזרחים וזה לא הגיוני. זה כישלון שלי, לא הצלחתי לפתוח את השורות. בכל ריאיון אני אומרת שצריך לסיים את הכיבוש אבל איך בסוף עושים את זה? לרענן עמדות? לחשוב על סוגיות נוספות? התשובה היא כן. האם זה אומר שלא צריך להיות שמאל בישראל? זה נראה לי לא הגיוני".

"הודעתי למזכ"ל מרצ שבסוף דצמבר אתפטר מתפקידי", אמרה גלאון, "הפסדתי, יש לי אחריות. הטעות הכי גדולה שלי הייתה כשלא הערכתי בסוף שזה באמת יכול לקרות. כשאמרנו רק לא ביבי הייתה גלומה בתוך זה אג'נדה שלמה, ותראו מה קורה עכשיו - לזה התכוונו".

מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת אחרי הבחירות | צילום: חדשות 13

על הנאום של מרב מיכאלי אחרי הבחירות אמרה גלאון: "אני חושבת שגם מרב וגם לפיד הימרו. מגיעה לה הביקורת, והבעתי אותה. אני לא בטוחה שאני רוצה להיכנס לזה אבל חלק מהביקורת שמושמעת כלפי מרב לא הייתה מושמעת כלפי גבר".

על ראש הממשלה היוצא לפיד אמרה: "אני כועסת על זה שאני לוקחת על עצמי אחריות שלא הצלחתי לשכנע את לפיד לקרוא להצביע לנו. אם הייתי מייחסת לו זדון הייתי אומרת שאני כועסת עליו. אני לא מייחסת לו זדון, אני מייחסת לו הימור. הוא שגה בהתנהלות שלו. הוא הימר עלינו אבל לא רק עלינו, הוא הימר על כל הגוש. האם הוא יחזור להיות ראש ממשלה? איך אומרת מרב - אלוהים גדולה".