62 תמכו, 55 התנגדו: התקציב המעודכן ל-2024 אושר במליאה

לאחר עיכובים של הרגע האחרון בעקבות איומים של שרים וח"כים בליכוד, תקציב המדינה לשנת 2024 הובא להצבעה ואושר בקריאות שנייה ושלישית. השרים גנץ וסער הצביעו עם האופוזיציה. טרם ההצבעה, תקפו ראשי האופוזיציה את חלוקת הכספים שאושרה. לפיד: "אתם לא רוצים אחדות, אתם רוצים שישלמו עליכם". ליברמן: "מבחינה כלכלית, דוכן פלאפל מתנהל טוב יותר ממדינת ישראל"

זמן צפייה: 00:46

בצל המלחמה: תקציב המדינה לשנת 2024 אושר היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית על-ידי מליאת הכנסת, בתמיכת 62 ח"כים אל מול 55 מתנגדים. טרם החלה ההצבעה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי הוא שוקל למשוך את התקציב - לאחר ששרים וחברי כנסת בליכוד איימו להצביע עם האופוזיציה בניסיון לגרוף הישגים ברגע האחרון. בין המאיימים שר החקלאות אבי דיכטר, שדרש בין היתר הטבות לאיגוד מגדלי הבטטות. כצפוי, המשבר נפתר לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הפעיל לחץ - וסעיפי התקציב עברו בקלות במליאה.

עם תחילת ההצבעות, סמוטריץ' הודה לנתניהו ולשרים על "ההתגייסות והעבודה המשותפת", ומסר: "אנחנו מעבירים היום בע״ה תקציב מלחמה טוב עבור מדינת ישראל". חברי סיעת "תקווה חדשה", שהתפצלו מהמחנה הממלכתי לאחר הודעתו הדרמטית של השר גדעון סער אתמול, הצביעו נגד התקציב. גם השר בני גנץ וחברי מפלגתו הצביעו נגד.

בדיון המקדים של ההצבעה, תקף ראש האופוזיציה יאיר לפיד את התקציב שהוגש: "התקציב הזה אומר שאתם לא תשלמו שום מחיר. לא על המתים, לא על הקונספציה, לא על הכישלון הניהולי, לא על ההתרסקות של הכלכלה, שנובעת מההתרסקות של הביטחון, שנובעת מההתרסקות שלכם כהנהגה לאומית. התקציב הזה אומר שהתנתקתם סופית. אתם כבר לא רואים אף אחד. אתם כבר לא רואים את המצוקה, הזעקה והמחיקה של מעמד הביניים הישראלי". עוד אמר: "אתם לא רוצים אחדות, אתם רוצים שישלמו עליכם".

ראש הממשלה והשרים בשולחן הממשלה בזמן ההצבעה על התקציב
ראש הממשלה והשרים בשולחן הממשלה בזמן ההצבעה על התקציב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בשולי המליאה עם השר חילי טרופר
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בשולי המליאה עם השר חילי טרופר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בן גביר במליאה
בן גביר במליאה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר: "מבחינה כלכלית, כל דוכן פלאפל מתנהל בצורה טובה יותר מכלכלת ישראל. הממשלה הזאת פשטה רגל, ואני יכול להמשיך לדבר הרבה על כלכלה אבל נאמר כבר הכל. אני רוצה לנצל את הזמן לעוד כמה דברים ואני שואל אותך אדוני היו"ר (פונה לאמיר אוחנה), כחבר בקואליציה, במידה והיו מביאים להנהלת הקואליציה, או לקבינט המדיני-ביטחוני, את יוזמת ראש הממשלה לאשר העברת יתומים מעזה ליו"ש האם היית מצביע בעד? יתומי מחבלים, ומה עם היתומים שלנו? זאת פשוט החלטה מבישה".

"החטופות והחטופים צריכים להיות מוחזרים, זה הדבר הדחוף ביותר עכשיו יותר מכל דבר אחר", תקפה יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, "ולכן אני מנצלת את הבמה הזו, ביום בו כנסת ישראל תעביר תקציב מושחת ששודד את החברה הישראלית. אשכרה לוקח לאנשים כסף מהכיס. לוקח לאוכלוסיות המוחלשות ביותר בחברה הישראלית, לוקח לקהילה הלה"טבית, לחברה הערבית, לוקח כספים שכבר הוקצו והובטחו להם. אין לכם בושה על שום דבר אחר, אבל על חיי 134 החטופות והחטופים האלה אתם לא יכולים להמשיך ולשחק משחקים פוליטיים מטונפים כדי להמשיך לשמור על התחת של ראש הממשלה בנימין נתניהו".

בתחילת החודש שעבר תקציב המדינה עבר בקריאה ראשונה, ברוב של  57 תומכים את מול 50 מתנגדים.