גנץ: "קורא לנתניהו להקים צוות חוצה מחנות לרפורמה המשפטית"

חבר הכנסת בני גנץ, נאם בפתח אירועי "יום הדמוקרטיה השנתי" של אוניברסיטת רייכמן, שם התייחס לתוכנית המשפטית של יריב לוין וקרא לנתניהו להקים צוות חוצה מפלגות שידון ברפורמה ובחקיקת חוק יסוד חקיקה בהסכמה. "אנו בשעת חירום אמיתית"

חבר הכנסת בני גנץ באירועי "יום הדמוקרטיה השנתי" של אוניברסיטת רייכמן
חבר הכנסת בני גנץ באירועי "יום הדמוקרטיה השנתי" של אוניברסיטת רייכמן | צילום: עדי כהן צדק

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נאם היום (חמישי) בפתח אירועי "יום הדמוקרטיה השנתי" של אוניברסיטת רייכמן, שם התייחס לתוכנית המשפטית של יריב לוין וקרא לנתניהו להקים צוות חוצה מפלגות שידון ברפורמה ובחקיקת חוק יסוד חקיקה בהסכמה.

"אתמול פורסמה תוכניתו של שר המשפטים יריב לוין – שאם תעבור תשנה את המשטר בישראל", אמר גנץ. "אם במדינת ישראל תהיה פסקת התגברות ברוב של 61, אם יועמ"שים יסורו למרותם של פוליטיקאים ולא למרותו של החוק, אם שופטים יבחרו על ידי רוב קואליציוני פוליטי ויהיו תלויים בו ואם סמכותו של בית המשפט העליון לפסול התנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני תבוטל – 'המבצר אכן יפול'. הקו האדום יחצה וישראל תהפוך לדמוקרטיה חלולה".

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"בנאומו אמש אמר שר המשפטים – כי זהו 'השלב הראשון ברפורמה'. וכולנו מבינים היטב מהו השלב השני – כל הנושאים הנוגעים לראש הממשלה נתניהו, להשהייה או לביטול משפטו באמצעות החלפת היועמ"שית או חוק צרפתי. שלב אחר שלב בתוכנית סדורה. לאלו יש להוסיף את הכוונה לסרס את התקשורת, להשתלט על החינוך הממלכתי וכמובן להשתיק את הדרג הצבאי".

גנץ פנה לנתניהו ואמר: "אנו בשעת חירום אמיתית – ולכן אני קורא מכאן לראש הממשלה נתניהו לקבל החלטה: הידברות או עימות. אני מציע מכאן לנתניהו - להקים צוות חוצה מפלגות ומחנות פוליטיים, שידון בחקיקת חוק יסוד חקיקה ברוח מגילת העצמאות, שיביא לידי ביטוי את רחשי כל העם וכלל האזרחים בישראל ויגבש הסכמות בתוך חצי שנה בכל הנושאים שעל הפרק".

כזכור אמש שר המשפטים יריב לוין הציג את עיקרי "רפורמת המשילות" שהוא מתכנן למערכת המשפט, מה שעורר תגובות רבות מכל קצוות הקשת הפוליטית - כאשר באופוזיציה כמובן תקפו. ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד אמר: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום", הוסיף לפיד, "הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל. אני מודיע כאן ועכשיו - ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים. אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להלחם, נחזור, נבטל הכל".