היועמ"ש נגד אדלשטיין: עליו לקיים מיד את פסיקת בג"ץ

מנדלבליט הגיב לעתירה לפיה יו"ר הכנסת המתפטר ביזה את בית המשפט כשנעל את המליאה וסירב לקיים הצבעה על החלפתו. יועמ"ש הכנסת: עד שייבחר יו"ר קבוע, זקן הח"כים אמור להחליפו

זמן צפייה: 01:35

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיב היום (רביעי) לעתירה לבג"ץ לפיה יו"ר הכנסת היוצא יולי אדלשטיין מבזה את בית המשפט בכך שלא מאפשר קיום הצבעה על מחליפו היום, כפי שפסק בג"ץ, ואמר כי עליו לקיים מיד את פסק הדין. "הודעתו על התפטרותו מתפקידו אינה מאפשרת את הימנעותו מקיום פסק הדין", נמסר.

יועמ"ש הכנסת, אייל ינון, הגיב גם הוא לעתירה ואמר שללא הוראות של בגץ המליאה לא תכונס, וכי עד שייבחר יושב ראש כנסת קבוע, זקן חברי הכנסת, עמיר פרץ, צריך למלא את תפקיד יושב הראש.

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

לאחר ההתפטרות, אדלשטיין התקשר לעמיר פרץ והודיע לו כי מיום שישי מושכות הכנסת עוברות אליך.

אדלשטיין הגיב לדברי בג"ץ ואמר: "אני מצר על כך שבית המשפט החליט את אשר החליט, ובחר באופן תקדימי להתערב בעבודת הכנסת ושיקול דעתי. צו מצפוני לא אפשר לי לקיים את פסק הדין".

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה דחופה לבית המשפט העליון בבקשה שייתן צו הצהרתי, לפיו יש לראות את התפטרותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כמיידית, וכנכנסת לתוקפה החל מרגע הכרזתה.

"בפעולת אי הציות לצו בית המשפט הברור והמוחלט אשר ניתן כנגדו באופן אישי, התפרק למעשה אדלשטיין מסמכויותיו כיושב ראש הכנסת, ואין הוא עוד בעל הסמכות לקבל החלטות בכובעו זה", נכתב בעתירה. התנועה לאיכות השלטון ביקשה מבית המשפט "לקבוע כי ההסדר החל בעת הזאת הוא ההסדר החוקתי הקבוע בחוק יסוד הכנסת, ולפיו ימונה במיידית ליושב ראש זמני ותיק חברי הכנסת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בריטניה: הנסיך צ'ארלס נדבק בקורונה; מצבו טוב

"לא הספקתי להיפרד": משפחות המתים מקורונה מתאבלות

5 מתים מקורונה בישראל; מניין החולים עלה ל-2,170

יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

עוד טענו העותרים כי אנו נמצאים ב"ימים שחורים לדמוקרטיה הישראלית, בהם אדם אחד לוקח את הרשות המחוקקת, הריבון והמושל במדינת ישראל, כבת ערובה ומסרב להרפות. זוהי שעת חירום, ובעת קשה זו על בית המשפט לקבל החלטות קשות. אנו קוראים לבית המשפט להתערב באופן בהול ולהגן על הכנסת מפני אותה השתלטות עוינת של מי שהיה עד לאחרונה סמל ממלכתי של שפיות שלטונית".

"תמו להן שבע השנים הטובות", סיכמו, "צר לנו על יושב ראש הכנסת אשר ייזכר לדיראון עולם בדברי הימים של מדינת ישראל".

העתירה הגיעה לאחר שאדלשטיין, שהתפטר וחסם את האפשרות לקיים הצבעה על מחליפו עד לשבוע הבא, אמר ליועמ"ש הכנסת אייל ינון כי אין בכוונתו לכנס את המליאה להצבעה על מחליפו, חרף פסיקת בג"ץ.

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

בנאום שנשא במליאה בעת התפטרותו אמר אדלשטיין כי "החלטת בג"ץ סותרת את תקנון הכנסת ומחריבה את עבודתה של הכנסת. החלטת בג"ץ חותרת תחת יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית - לא אניח לישראל להידרדר לאנרכיה".

לאחר שהחליט שלא לפרסם את סדר היום של הכנסת, מפלגת כחול לבן הודיעה כי תעתור נגדו לבג"ץ. לטענת מפלגתו של בני גנץ, אדלשטיין ביזה את בית המשפט."כנסת ישראל שייכת לאזרחי ישראל ונבחרי הציבור בה ימלאו אחר חוקי מדינת ישראל והחלטות בית המשפט", כתב גנץ בחשבון הטוויטר שלו, "אף אחד אינו מעל החוק". יאיר לפיד הוסיף כי "יו"ר כנסת שמפר צו של בית המשפט העליון זו אנרכיה. נתניהו שלח את יולי לשרוף את הדמוקרטיה? איפה חברי הכנסת ההגונים של המחנה הלאומי? אנחנו נגן על הדמוקרטיה בכל דרך".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הביע תמיכה באדלשטיין, וכתב: "יו"ר הכנסת הקריב את עצמו בממלכתיות ראויה להערכה על מזבח הדיקטטורה השיפוטית". גם ח"כ שלמה קרעי גם הגיב לפרישתו של אדלשטיין: "החלטתו להתפטר מצערת. הוא יו"ר הרשות המחוקקת ודווקא למען הרוח הממלכתית ולמען משטר תקין הוא היה צריך להודיע לבג"ץ שאין להם סמכות בנוגע לסדר הדיון בכנסת. יולי, אתה עדיין יכול להתחרט ולמשוך את מכתב ההתפטרות. אחרת זה יהיה פספוס גדול שיעלה לכולנו ביוקר עכשיו ובעתיד".