החקיקה תימשך כרגיל ביום ראשון: המסר של רוטמן לנשיא

אחרי נאומו החריף של נשיא המדינה הרצוג וברקע "יום ההתנגדות" והמחאה שגוברת בשל המהפכה המשפטית - פרסם יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן את סדר היום לוועדה שתתכנס ביום ראשון הקרוב

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן
יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למרות הנאום התקיף של נשיא המדינה יצחק הרצוג אמש (חמישי) בנוגע למהפכה המשפטית, שאמר ברקע "יום ההתנגדות" והניסיונות להגיע לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה כי "מה שקורה כאן הוא אסון. אני לא מוותר, אשלם כל מחיר כדי למצוא פתרון, בתנאי שזה יקרה עכשיו" - הודיע יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן כי ביום ראשון הקרוב תחל הוועדה בהכנת הצעת חוק יסוד: השפיטה (תיקון מס'3) חיזוק הפרדת רשויות לקריאה שנייה ושלישית.

לפי הודעת רוטמן, הוא ביקש למסור שהדיון ביום ראשון יתמקד בשתי שאלות עיקריות עליהן סוכם לפני הקריאה הראשונה: אי-שפיטות חוקי יסוד - אילו תנאים נדרשים כדי שחוק יסוד יוכר כבלתי שפיט; והוועדה לבחירת שופטים - האם יש צורך בהרכבי ועדה/כללי הכרעה שונים בין הליך הבחירה לבית המשפט העליון ובין הליך הבחירה ליתר הערכאות השיפוטיות.

בנאומו אמר הרצוג עוד: "אל תאמינו לאף אחד שמדבר בשמי. כשיהיה מתווה נשיא - תשמעו אותו בקולי, ובקולי בלבד. אני כן יכול להגיד כבר עכשיו את הדבר הבא: הצלחתי להביא למצב שבו הפערים הצטמצמו מאוד. יש הסכמות בנוגע לרוב הנושאים. נכון, לא על הכול, אבל על הרוב המוחלט. בהחלט מספיק כדי לזנוח את החקיקה המוצעת כעת, ולהביא במקומה לדיונים בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת מתווה אחר, מוסכם".

"זו נוסחה אפשרית, זו נוסחה שנמצאת בהישג יד", הוסיף, "על פער קטן, אפילו אם הוא מהותי - לא מחרבים את הבית. כדי לממש את הנוסחה הזו אנחנו חייבים פוליטיקה ששמה את האזרחים מעל הכול, מקשיבה להם ומכבדת אותם. פוליטיקה שזוכרת שנבחרי העם הם נציגים, משרתי ציבור, ולא אדונים לעצמם".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: גרגורי באדו

עוד אמר הנשיא: "למנהיגי המדינה, הקואליציה והממשלה בראשם, אני אומר: אנחנו בנקודת אל חזור. זה רגע של להיות או לחדול - לבחור בהסכמה ולממש רגע חוקתי מכונן שיצמיח ויבנה אותנו שנים ודורות קדימה, או להידרדר לתהום חוקתית, ביטחונית, חברתית וכלכלית. עליכם לקבל החלטה - קואליציה ואופוזיציה כאחד - האם מדינת ישראל ואזרחיה הם מעל הכול, או שהאגו והאינטרסים הפוליטיים הצרים יבעטו אותנו מקצה הצוק".

"אתם מבקשים שאעזור לכם, אני מוכן לעזור לכם, אבל האחריות היא עליכם – על כל סיעות הבית. הבחירה היא אחת: או אסון או פתרון. אם תבחרו להמשיך בדרך בה הלכתם עד כה - הכאוס על הידיים שלכם. ההיסטוריה תשפוט אתכם. קחו אחריות ומיד".

Whatsapp Image 2023 03 09 At 1
הפגנות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגב לדבריו של הנשיא הרצוג בנאומו בבית הכנסת הגדול ברומא, ואמר: "מברך על יוזמת הנשיא להגיע להבנה רחבה ככל שאפשר".