המשנה ליועמ"שית: "הממשלה לא תהיה כפופה לחוק - היא תהיה החוק"

במהלך הדיון בוועדת חוקה על הצעות החוק של שר המשפטים יריב לוין, גיל לימון השמיע ביקורת חריפה על הרפורמה. יו"ר הוועדה רוטמן על חוק היועמ"שים: "המטרה היא שהייעוץ המשפטי לממשלה יהיה יותר דומה לייעוץ המשפטי של הכנסת"

דיון על הרפורמה המשפטית בוועדת חוקה
דיון על הרפורמה המשפטית בוועדת חוקה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת התכנסה הבוקר (שני) לדון ב"חוק היועמ"שים" שמקדמת הקואליציה בהובלת שר המשפטים יריב לוין, במסגרתו - ישונה מעמדם של של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, ועמדת הייעוץ המשפטי לא תהיה מחייבת. בהתאם לכך, ראש הממשלה והשרים יוכלו לדחות את עמדתם של היועצים ולא לפעול על-פיה.

במהלך הדיון, המשנה ליועמ"שית, ד"ר גיל לימון, מתח ביקורת חריפה על הצעות החוק של ראש הממשלה נתניהו והשר יריב לוין. לדברי לימון, אם ההצעות יעברו: "הממשלה לא תהיה כפופה לחוק, היא אפילו לא תהיה מעל החוק. היא תהיה החוק". לדבריו, "מי שגם כותב את החוק, גם מחליט עבור עצמו אם הוא מקיים את החוק, גם שולט בבחירת השופטים שעוסקים בביקורת שיפוטית על החלטותיו, וגם מוסמך לעקוף את פסיקתם כשהיא אינה לרוחו - איננו כפוף למעשה לחוק".

יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן
יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"כאשר בוחנים את ההצעה שהונחה בפני הוועדה, אין מנוס מהמסקנה כי חברי הוועדה מתבקשים למעשה לדון בשאלה - האם נכון כי הממשלה תפסיק להיות כפופה לחוק. לדעתנו, לדעת היועצת המשפטית לממשלה, התשובה לשאלה זו הינה ברורה. התשובה היא - לא", הוסיף לימון.

גם יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן התבטא בנושא: "הדיון בשאלת מעמד הייעוץ המשפטי, זו דוגמה נפלאה, היועמ"שית אומרת את עמדתה והכנסת רשאית לקבל או לא לקבל את עמדתה, והדבר נבחן במעלה הדרך על ידי בית משפט. המטרה היא שהייעוץ המשפטי לממשלה יהיה יותר דומה לייעוץ המשפטי של הכנסת. נדון במונופול הייעוץ המשפטי לממשלה". עוד אמר רוטמן כי הוא רואה בהתנהלות חברי האופוזיציה "חוסר תום לב קיצוני".

ד''ר גיל לימון, מנדלבליט,
גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה | צילום: גדעון שרון

תזכיר החוק אותו מעוניינים לקדם בקואליציה קובע כי "ראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, מוסמכים לקבוע את עמדת משרדם או הרשויות המנהליות הנתונות לאחריותם בנושאים משפטיים, דרך כלל או למקרה מסוים". לא זו בלבד, "עצה משפטית שתינתן לממשלה לא תחייב אותה ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורה".

עוד נכתב בתזכיר כי "עצה משפטית שתינתן לראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, לא תחייב אותם, ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורם. הממשלה, ראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, רשאים לדחות את העצה המשפטית ולפעול בניגוד לה. הממשלה, ראש הממשלה וכל שר בתחומי משרדו, יקבעו את העמדה שתוצג בשמם, או בשם רשות מנהלית הנתונה לאחריותם, בפני כל מי שבידו סמכות שפיטה על-פי דין".

החוק החדש שלוין מעוניין להעביר, יכפיף את היועצים אך ורק לשרים, ולא ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ויהפוך אותם למשרות אמון של שרי הממשלה. מהרגע שהחוק יעבור - הדבר יפחית את הסיכוי לעצור מעשי שחיתות בתוך משרדי הממשלה.