גנץ: "לא ידעתי על הצהרת סער, אך לא הופתעתי"

יו"ר המחנה הממלכתי נשא דברים בפתח ישיבת הסיעה, התייחס להמשך הלחימה בעזה ובצפון - וגם להצהרה של ח"כ גדעון סער, שהודיע אתמול על פירוק השותפות בין השניים. על בקשת סער להצטרף לקבינט המלחמה אמר כי "אם זה עובד - אין צורך לתקן", וסער השיב: "התנגדות שאינה עניינית ואינה מטעמים של טובת המדינה"

זמן צפייה: 06:02

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, התייחס היום (רביעי) בפתח ישיבת הסיעה של מפלגתו להחלטה של השר גדעון סער להיפרד מהמחנה הממלכתי: "לא ידעתי על עצם ההצרה אתמול, אך לא הופתעתי". על בקשתו של סער להצטרף לקבינט המלחמה המצומצם אמר: "אם זה עובד, אז אין צורך לתקן". עוד אמר השר: "זה לא הזמן לעסוק בפוליטיקה. העניין הוא לא אני או מפלגתי, אלא מדינת ישראל". עוד התייחס השר בהצהרתו להמשך הלחימה ברצועת עזה ובזירה הצפונית.

זמן קצר לאחר הצהרת גנץ, הגיב סער בחשבון הטוויטר שלו, וכתב: "אני בחרתי להיפרד מהשר גנץ בכבוד. לצערי, התנגדותו של השר גנץ לצירופי לקבינט המלחמה אינה עניינית ואינה מטעמים של טובת המדינה. בדיוק כפי שהייתה התנגדותו בתחילת המלחמה לצירופו של ח"כ אביגדור ליברמן לקבינט המלחמה. אבל - לגופו של עניין - גנץ טועה. התנגדותו לשינוי הרכב הקבינט המצומצם נשענה על אבחנה שגויה: 'מה שעובד לא צריך לתקן'. ציבור רחב מאוד מרגיש ויודע שיש הרבה מה לתקן באופן ניווט המלחמה ע״י הקבינט המצומצם. ציבור רחב מאוד רואה שמזה זמן האמצעים הננקטים אינם הולמים את יעדי המלחמה".

סער הסביר: "הורדת הלחץ הצבאי והאטת הקצב בהשמדת כוחות חמאס אינה נכונה. בשלב זה כבר היינו צריכים להיות אחרי פעולה ברפיח והשלמת המלאכה במחנות המרכז. גם השמדת כוחותיו השלטוניים של חמאס אינה מתקדמת כנדרש על פי תוכנית סדורה. דבר זה מאפשר לחמאס לשקם את כוחו (כולל בצפון הרצועה). השתלטות חמאס על סיוע הומניטרי לאוכלוסייה חותרת תחת היעד של מיטוט שלטונו. לכן, נדרש שינוי משמעותי במחשבה, חזרה לשולחן השרטוטים ורעיון מסדר חדש להתקדמות להשגת יעדי המלחמה ונצחון על חמאס. בכוונת חברי לתקווה חדשה-הימין הממלכתי ובכוונתי להאבק כדי ששינוי זה יקרה. זה לא על פוליטיקה אלא על הדרך להכרעה במלחמה".

גנץ וסער. ארכיון
גנץ וסער. ארכיון | צילום: אוליבייה פיסטוסי, פלאש 90

"בצפון, אנחנו נמצאים בעת מבחן, ומחויבים להחזיר את התושבים הביתה בחודשים הקרובים ובביטחון. שום תוצאה אחרת אינה אפשרית. המצב הביטחוני נפיץ גם בירושלים וביהודה ושומרון לקראת יום השישי הראשון של הרמדאן, וגם במקרה הזה עלינו להעביר את המסרים הנכונים, ולהיערך גם להסלמה", אמר גנץ בהצהרתו, והתייחס גם ללחימה ברצועת עזה: "המשך הלחימה בעזה והשבת החטופים, שנמצאים כבר למעלה מחמישה חודשים בידי חמאס, תדרוש מאיתנו החלטות קשות בזמן הקרוב. היא תדרוש עמידה איתנה מול אויב אכזר. היא תדרוש מאיתנו להגיד אמת לציבור שכולו רוצה בשחרורם וגם בהסרת האיום של חמאס".

גנץ התייחס גם להתנהלות בזירה הבינלאומית: "אין החלטות קלות – יש החלטות הרות גורל. החלטות מורכבות. עלינו לפעול ביחד עם ידידותנו, ולפתור את המחלוקות עימן בחדרים הסגורים. כדי לייצר את הלגיטימציה לפעולות, כולנו חייבים להיות מאוחדים גם בהקשבה לעולם, וביצירת פתרונות הומניטריים שישרתו את המערכה ו"התהליך שאחרי". תהליך שיקדם אותנו לסיום השלטון האזרחי של חמאס".

על התנהלות הממשלה, ותקף את קציב המדינה שיובא לאישור: "משקף את הימים של 6 באוקטובר. וחמור מכך, צרכים מבצעיים אמיתיים וסדרי עדיפויות נכונים, נפגעים כתוצאה מהתנהלות פוליטית שמטרתה למנוע את הרחבת השורות בצה"ל. במקום לנצל את האחדות בעם, ואת הצורך הלאומי הדחוף – פוגעים בצה"ל בעת לחימה ומחריפים את הקרע בעם. אלו טעויות אסטרטגיות, שנצטרך לתקן".

גדעון סער
גדעון סער | צילום: אלעד גוטמן

סער הודיע אמש על הפיצול מכחול לבן בכנס פעילים של תקווה חדשה בתל אביב לסיכום הבחירות לרשויות המקומיות, ואמר: "אני מכבד את ידידיי, נציגי המחנה הממלכתי בקבינט המלחמה, אך לצערי הם אינם מבטאים בו את הקול, העמדות והדגשים שאני הייתי מביא לשם". ועדת הכנסת צפויה להתכנס הערב לאשר את בקשת הפיצול של תקווה חדשה מהמחנה הממלכתי. גנץ הגיב על הודעת סער: "תודה ובהצלחה".