לפיד בדיון מיוחד בכנסת: "הדרת נשים זו מדיניות הממשלה"

ראש האופוזיציה, שיזם דיון במהלך הפגרה בעקבות שורת אירועים שבהם הופלו והודרו נשים במרחב הציבורי, תקף את הקואליציה: "זה רק קצה הקרחון המיזוגני שאנחנו מתרסקים עליו - מוחקים נשים משלטי חוצות, מחוקקים הפרדה בשטחים ציבוריים, אפילו פה בכנסת התקיימו כנסים שבהם לא נתנו לנשים להיכנס. זה לא מקרי שכל זה קורה דווקא עכשיו. זה המסר שמגיע מלמעלה"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בדיון פגרה מיוחד שעסק באפליה ובהדרת נשים במרחב הציבורי, אמר היום (רביעי) ראש האופוזיציה יאיר לפיד. הוא תקף את הקואליציה: "זה רק קצה הקרחון המיזוגני שאנחנו מתרסקים עליו - מוחקים נשים משלטי חוצות, מחוקקים הפרדה בשטחים ציבוריים, אפילו פה בכנסת התקיימו כנסים שבהם לא נתנו לנשים להיכנס.

"זה לא מקרי שכל זה קורה דווקא עכשיו. זה המסר שמגיע מלמעלה, מהממשלה. זו מדיניות. יש בקואליציה שתי מפלגות שבהן נשים בכלל לא יכולות להיבחר. תסתכלו על מספר השרות בממשלה הזו, על מספר הח"כיות בקואליציה, על מספר המנכ"ליות במשרדים הממשלתיים. הם לא מאיישים נשים במשרות בכירות. הנשים שנמצאות, סופגות עלבונות שוביניסטיים".

בדיון הציג לפיד 12 הצעות חוק להתמודדות עם תופעת ההדרה, בהן: צמצום פערי שכר, הגדלת הייצוג והגברת הענישה במקרי פגיעה בנשים. "אני משוכנע שיש ח"כים בקואליציה שיהיו שמחים לחתום על החקיקה הזו", אמר לפיד. "זו לא הממשלה שהם רצו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308142015' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='"הייתי יורה בהן": תלונה נגד אשת נהג האוטובוס שהדיר בנות' poster='' kid='1_ilwzq3mf' duration='49']

הדיון נערך על רקע עדויות רבות בנוגע לתופעה המדאיגה של הדרת נשים מהמרחב הציבורי, בעיקר בתחבורה ציבורית. כך למשל, במהלך השבוע האחרון, סירב נהג לאפשר לצעירה בת 21 לעלות לאוטובוס באשדוד, בעוד שנהג אחר בעיר דרש מנערות צעירות לכסות את עצמן ולשבת במושבים האחוריים.

עוד פורסם המקרה של ציפי ארז, ניצולת שואה בת 88 מגבעתיים, שרצתה להגיע לקופת החולים ושאלה את הנהג שאלה - והוא השיב: "אני לא מדבר עם נשים".

יצוין כי שלשום התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לצבר המקרים: "מדינת ישראל היא מדינה חופשית, שבה אף אחד לא יגביל מי יעלה לתחבורה ציבורית ולא יכתיב איפה היא או הוא יישבו. מי שעושה זאת עובר על החוק וצריך לתת על כך את הדין".