יאיר לפיד: "מוותר על הרוטציה - בכל תרחיש"

יו"ר יש עתיד הכריז בישיבת הסיעה כי לא ידרוש לחלוק עם גנץ את ראשות הממשלה: "ההחלטה לא הייתה קשה - זה מה שטוב למדינה". גנץ קרא לנתניהו: "התחייב בקולך שלא תבקש חסינות"

זמן צפייה: 01:38

בדרך לבחירות 2020: חבר הכנסת יאיר לפיד הודיע היום (שני) בישיבת סיעת כחול לבן, כי יוותר על הרוטציה מול בני גנץ "בכל תרחיש". על אפשרות הפרישה מהרוטציה פורסם אתמול בחדשות 13.

"אם יהיו בחירות, החלטנו שהפעם לא תהיה רוטציה" הכריז לפיד בפתח דבריו. "נלך כולנו, כחול לבן גדולה, מאוחדת מאחורי בני גנץ. באופן מפתיע, זו לא היתה החלטה קשה. זה מה שטוב למדינה".

עוד בחדשות 13:

מרכז הליכוד אישר: אם יהיו בחירות – לא יהיו פריימריז לרשימה

הסכמה בין הליכוד וכחול לבן על תאריך הבחירות: יום שני 2 במארס

גנץ: "ב-3 הימים שנותרו – עדיין יש תקווה שנצליח למנוע בחירות"

יאיר לפיד בישיבת סיעה של כחול לבן
יאיר לפיד בישיבת סיעה של כחול לבן | צילום: חדשות 13

"אני לא מרגיש שאני מוותר", הדגיש."זו זכות גדולה להיות חלק מכחול לבן, להיות חלק משינוי שהמדינה הזו זקוקה לו כאוויר לנשימה. חלק מהשינוי – זה לזכור שלא אתה מה שחשוב, אזרחי ישראל הם מה שחשוב. מה שחשוב זה לא הרוטציה ולא הכיסא, יש לנו תפקיד היסטורי - אנחנו צריכים לשחרר את המדינה מהשחיתות, מהסחטנות, מהקיצוניות. לשחרר אותה מנתניהו".

בסיום דבריו הצהיר לפיד: "אנחנו נעשה הכול למנוע את הבחירות ביומיים הקרובים. אם נצליח, מה טוב. אם לא - כחול לבן תרוץ בבחירות ביחד, בהנהגתו של בני גנץ".

יו''ר כחול לבן בני גנץ בישיבת סיעה
יו''ר כחול לבן בני גנץ בישיבת סיעה | צילום: חדשות 13

יו"ר כחול לבן בני גנץ נשא אף הוא דברים בפתח הישיבה, ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "נתניהו קבע שלא תהיה ממשלת אחדות לפני הבחירות, ואחריהן - קרא להקמתה. הוא אמר שכל התיקים יקרסו כמו מגדל קלפים, ואז התעררנו עם שלושה כתבי אישום חמורים".

עוד התייחס גנץ למגעים שניהל עם רה"מ לכינון ממשלה. "עשרות שעות ישבנו בחדרי המו"מ. נתניהו נותר עם אותה המנטרה, בלוק החסינות, דרישה להיות ראשון, וטו מוחלט בהתקדמות על קווי יסוד". לדברי גנץ, "גם היום לא אפסו הסיכויים להקמת ממשלת אחדות. אני חוזר על מה שאמרתי לנתניהו: 'אם תוותר על החסינות - אנחנו פרטנרים לתחילתו של שיח".

גנץ הדגיש את סוגיית החסינות, ופנה לנתניהו: "גררת אותנו לבחירות כבר פעמיים בגלל החסינות. התבצרת בקווי היסוד של הבלוק - בגלל החסינות, וגם כעת נדמה לך שבחירות נוספות יאפשרו לך רוב שיאפשר לך חסינות. אני קורא לך להתחייב בקולך שלא תבקש חסינות. מגיע לאזרחי ישראל לדעת מה עמדותיך, אני קורא לך לנהל מו"מ ישיר".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20191209-1536' autoplay='0' credit='' desc='גנץ בישיבת הסיעה' kid='1_g4gg3w7d' duration='269'']

כזכור, בחודש אוקטובר, ביום השבעת הכנסת ה-22, הודיע לפיד כי במסגרת הניסיונות להקמת ממשלת אחדות יוותר על הרוטציה. "אדם אחד עם שלושה כתבי אישום עומד בינינו לבין ממשלת אחדות לאומית", אמר לפיד בפתח דבריו בישיבת סיעת כחול לבן. "המדינה צריכה ממשלת אחדות בראשות כחול לבן, עם הליכוד, ליברמן והעבודה. בממשלה כזאת תהיה רוטציה, ובני גנץ יהיה ראש הממשלה בשנתיים הראשונות. אנחנו המפלגה הגדולה ביותר ונתניהו בשימוע. לא נשב עם ראש ממשלה עם כתב חשדות או כתב אישום. בשביל ממשלת אחדות אני מוותר על הרוטציה. הרי לא תהיה רוטציה בין שלושה אנשים. זה ניהול מדינה, זה העניין החשוב לי ביותר שיהיה אחדות בעם, שלא יהיו בחירות, שהמדינה תתחיל איחוי פצעים".

רביעיית כחול לבן לאחר פרסום תוצאות המדגמים
רביעיית כחול לבן לאחר פרסום תוצאות המדגמים

"לאזרחי ישראל מגיע יותר. מגיע להם יותר ממה שקורה כרגע בבניין הזה. מגיעה להם ממשלת אחדות יציבה עם ראש ממשלה בלי כתבי אישום. ממשלה שתעסוק בבריאות, בחינוך ובביטחון – ולא בשוחד, ובמרמה והפרת אמונים".

בתוך כך, מפלגת כחול לבן מתקשה לשמור על אחדות. בימים האחרונים הביעו גורמים בסביבת גנץ תסכול ממודל ההנהגה המכונה "קוקפיט" - ההנהגה המרובעת בשתי מערכות הבחירות האחרונות הכוללת את גנץ, לפיד, אשכנזי ויעלון. התסכול הזה עשוי להוביל לשינויים בהנהגת המפלגה. בסביבתו של יו"ר כחול לבן אומרים כי הוא יעסוק בנושא החל מיום חמישי ואילך, רק לאחר שהבחירות יהיו רשמיות.

יאיר לפיד בכנס כחול לבן רחובות
יאיר לפיד בכנס כחול לבן רחובות | צילום: נטע גרינברג

אתמול אמר גנץ כי "בשלושת הימים שנותרו, עדיין יש תקווה שנצליח למנוע בחירות מיותרות - לא בספינים של שינוי שיטה שיחזירו אותנו לאותו הפלונטר". את דברים אמר בוועידת מקור ראשון שהתקיימה בבנייני האומה בירושלים.

"אני מזהה בתקופה האחרונה רבים שסבורים שניתן לסלוח על מעשי שחיתות, בשל הזדמנויות פוליטיות כאלה ואחרות. התמיכה בדרך מדינית ופוליטית גורמת לעיוורון אצל חלק מהאנשים המבקש 'לאתרג' את ראש הממשלה", אמר גנץ. "אסור להסכים לכך. חלק מתפיסת השותפות העמוקה בין המחנות בישראל צריכה להיות שההתנגדות לכל מעשה שחיתות אינה שייכת לצד מסוים".