לפיד: "חס וחלילה שממשלה תתערב בפעולות בנק ישראל"

ראש האופוזיציה התראיין במהדורה המרכזית, ואמר כי הנגיד עושה את תפקידו בכך שהוא מעלה את הריבית כדי לבלום את האינפלציה. הוא הוסיף כי לדעתו אי אפשר להגיע לפשרה בנוגע לוועדה למינוי שופטים, ועל תקציב המדינה אמר: "אין בו בשורה, רק חלוקת כספים למקורבים"

זמן צפייה: 08:57

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התראיין הערב (שני) לחדשות 13 והתייחס לתקציב המדינה שצפוי לעבור השבוע בכנסת ולהחלטה להעלות את הריבית שוב. לפיד אמר כי "חס וחלילה שממשלה תתערב בפעולות בנק ישראל. הבנק הוא עצמאי בכל העולם - ולא במקרה".  עוד הוסיף על התקציב כי "זה תקציב שאין בו שום בשורה".

לפיד דיבר תחילה על המצב הכלכלי והעלאת הריבית בחצי אחוז מוקדם יותר היום על ידי נגיד בנק ישראל אמיר ירון: "הנגיד עושה את תפקידו. ראיתי שבקואליציה הציעו להעמיד אותו לדין, כי הם נוהגים להעמיד לדין אנשים שעושים את תפקידם. בכל העולם יש את אותו תהליך שנגידים מעלים ריבית והממשלה הולמת בהם כי זה מעלה את המשכנתה וחובות אחרים".

עוד הוסיף ראש האופוזיציה: "חס וחלילה שממשלה תתערב בפעולות בנק ישראל. הבנק הוא עצמאי בכל העולם - ולא במקרה. בעולם כולם מסתכלים עלינו ואומרים המדינה יצאה מדעתה. הם הולכים לאנשים שעושים את העבודה שלהם ובניגוד לכל היגיון כלכלי מאיימים בפיטורים או העמדה לדין של מי שעושה את עבודתו".

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל | צילום: חדשות 13

"אני חושש שלא מצאתי משהו טוב בתקציב", אמר בהתייחס לתקציב המדינה שצפוי לעלות להצבעה השבוע. "זה תקציב שאין בו שום בשורה, רק חלוקה של המון כסף למפלגות ולמקורבים שמפרקת את הכלכלה הישראלית מבפנים. דבר אחד שהם המשיכו, וטוב שעשו - זה שהם המשיכו את כל ההשקעות שעשינו במגזר הערבי".

"הבעיה העיקרית היא 14 מיליארד שקל של כספים קואליציוניים, כשבחצי מהסכום היה אפשר להוריד את המע"מ בחצי אחוז. במקום זה התוצאה של התקציב היא שהילדים שלנו הם הדור הראשון במדינת ישראל שיהיו יותר עניים מההורים שלהם. הילדים שלנו יצטרכו לשלם. אין לי בעיה שיתנו כסף לחרדים, הם אזרחים ישראלים. אבל שייתנו כלים ולא קצבאות. ראינו את זה ב-2003 וב-2013 כשהורדנו את הקצבאות והייתה יציאה לעבודה".

יצחק גולדקנופף ומאיר פרוש
יצחק גולדקנופף ומאיר פרוש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על חלוקת הכספים הקואליציוניים החריף לפיד את עמדתו ואמר: "אני לא חושב שמישהו העלה בדעתו רמה כזו של כניעה מוחלטת ומנוגדת לכל אינטרס כלכלי או חברתי של מדינת ישראל. זו שבירה של כל החוזה הישראלי. הבעיה היא לא שהם חרדים. אין משהו אנטי-דתי בללמוד מתמטיקה ומדעים".