הצהרת ראשי האופוזיציה: "לוין ורוטמן לא רוצים דמוקרטיה"

כל ראשי מפלגות האופוזיציה התייצבו להצהרה משותפת בעקבות המתווה שהציג הנשיא, ותגובת הקואליציה שדחתה אותו. לפיד: "המסכות הוסרו, לממשלה אין עניין בהידברות". גנץ: "זהו לא מתווה אידיאלי, אבל הוא מתווה ריאלי"

זמן צפייה: 06:24

ראשי האופוזיציה התייצבו הערב (חמישי) להצהרה משותפת בעקבות "מתווה העם" שהציג אמש נשיא המדינה יצחק הרצוג, ותגובת הקואליציה שדחתה את המתווה. "לממשלה לקח 18 דקות לדחות את מתווה הנשיא", אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד, "אמרו שהוא יכול ללכת לעזאזל. המסכות הוסרו אמש. לממשלה אין עניין בהידברות. לוין ורוטמן השליטים האמיתיים לא רוצים פשרה ודמוקרטיה".

"נתניהו חלש ואיבד שליטה על ממשלתו", הוסיף לפיד, "מיליוני אזרחים ישראליים מרגישים היום חרדה וזעם הממשלה מפנה להם עורף, מבזה את הרכים הכי מקודשים שלהם, הביטחון והכלכלה מוזנחים כל מה שמעניין את הקואליציה היא חקיקה שתפרק אותנו מבפנים. אנחנו מקבלים את מתווה הנשיא כי במלחמת אחים יהיו רק מפסידים".

עוד אמר לפיד: "להבדיל מהממשלה יש לנו אחריות לאומית. מה שמובילים לוין ורוטמן הוא סוף הרעיון של מדינה יהודית ודמוקרטית. אני יודע שיש אנשים בליכוד שלא יתנו לזה לקרות, הם יודעים מה מונחי על הכף. הם יודעים שמנהיגים לא שותקים ברגעים קשים, הם יודעים שכל אזרח ישראלי ישאל את עצמו בעתיד - איפה הייתי בחורף 2023?".

"האם שתקתי שראיתי את המדינה שלי יורדת לטמיון? אנחנו לא נשתוק. נמשיך להיאבק ברחובות ישראל יחד עם הפטריוטים המופלאים של המחאה, נמשיך להיאבק בכנסת, נמשיך להילחם עד שלישראל תהיה חוקה המבוססת על מגילת העצמאות. לא נוותר לעולם על המדינה שלנו ולא על עם ישראל".

בני גנץ בהצהרת ראשי האופוזיציה
בני גנץ בהצהרת ראשי האופוזיציה

לאחר מכן נשא דברים יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "אזרחי ישראל, מתווה הנשיא הדליק את האור למשך דקות ספורות, אך לא חלפו כמה רגעים עד שנטרקה הדלת. אני קורא מכאן לנתניהו ולכל סיעות הקואליציה לגלות מנהיגות, להסתכל על המציאות ולעצור. אני אומר לנתניהו - זהו לא מתווה החלומות של אף צד, אבל האלטרנטיבה וקשרי ההשפעה על ישראל בתוכה ומחוצה לה קשה והרסנית".

"כל מי שכאן צריך גם להגיד בפה מלא שהוא מקבל את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כהסכמה ששומרת על הדמוקרטיה ושומרת על עם ישראל", הוסיף גנץ, "זהו לא מתווה אידיאלי, אבל הוא מתווה ריאלי. אנחנו עומדים בפני אתגרים ביטחוניים אדירים, בתקופה רגישה ומתוחה. הטרור משתולל ברחובותינו, איראן דוהרת אל עבר סף גרעיני - העולם כולו מתנהל בצל המלחמה באוקראינה. מול אלו חייבים לצופף שורות".

"נתניהו ושותפיו מפרקים אותנו לגורמים. אנחנו, אני, תמיד אתייצב שסכנה ביטחונית תגיע מאויב. ההפיכה המשטרית מעלה שאלות קשות לגבי עתידנו. אני מבקש לפנות לאחיי החרדים ולשאול אותם - שתקום ממשלה אחרת, מי יגן עליכם שיחליטו למנוע את זכות הבחירה ממי שלא יסכים ללמוד לימודי ליבה ולשרת בצה"ל? מי יגן על מנסור עבאס, שנמצא כאן, אם יחליטו לשלול ממנו את הזכות הבחירה והאזרחות? הפוסק הראשון והאחרון יהיה רוב עריץ קואליציוני".

"כל אזרח, קבוצה ושבט נמצא בסכנה מוחשית. ע"פ הרעיון המתהווה, מי שהיום בשלטון מחר עלול להיות הנפגע העיקרי. המעשים קצרי הרואי האלו לא רק פוגעים בנו היום, הם מתכון להרס כל התשתית הציונית. כדור השלג הזה מתחיל להתגלגל, צריך לפרק אותו שהוא קטן. נתניהו! עמדת היום יחד עם קנצלר גרמניה ושיקרת מול פניה העולם פעם נוספת".

"כי אם ההפיכה המשפטית תעבור, ישראל לא תהיה דמוקרטיה ליברלית. היא תהיה דמוקרטיה בקושי, דמוקרטיה בקשיים. בשנים האחרונות הולך וגובר השסע בישראל, וכעט המשימה שתוטל על כתפינו כמנהיגים אחראיים היא לא רק לאחות את השבר החברתי, אלא גם לתקן את העיוותים שנזרעים בדמוקרטיה שלנו. זוהי המשימה וכולנו נחושים לעמוד בה. עם ישראל חזק מכל ממשלה, ואני בטוח שבעזרת המוחים החזקים נעמוד בה. אני מקווה שבדרך לא נפגע בחוסננו ובביטחון שלנו, ושחלילה לא יישפך דם".

ח''כ אביגדור ליברמן בהצהרת ראשי האופוזיציה
ח''כ אביגדור ליברמן בהצהרת ראשי האופוזיציה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר: "אני רוצה להודות לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, על המאמץ להביא הצעה שתשמש כבסיס להידברות בין כל הסיעות בכנסת. לצערי, אנו רואים כי ראשי הקואליציה דחו אותה על הסף. היום ברור שהמנוע העיקרי לכל החקיקה המטורללת הזו, הגורם הנוקשה ביותר, הקיצוני ביותר שלא מוכן לשום פשרה הן מפלגות ש״ס ויהדות התורה. ההתנהלות הכוחנית והדורסנות שלהן בכנסת מובילה לפגיעה במדינת ישראל, בצה״ל וביהדות".

"לכן, המסקנה שלי היא ברורה - אם לא נפריד בין דת למדינה לא תהיה לנו מדינה. אי אפשר לדבר על שוויון בנטל, שוויון בכלכלה, שוויון עבור נשים ושוויון עבור מיעוטים, כאשר עסקני ש״ס ויהדות התורה מחזיקים את הקואליציה והמדינה בגרון. ההפרדה בין דת ומדינה, והשוויון בנטל הם שני הנושאים הכי חשובים לעתידה של מדינת ישראל. אם לא נפריד בין דת ומדינה, לא תהיה לנו מדינה".

"ההתעקשות של יהדות התורה על פסקת ההתגברות נועדה רק לדבר אחד, להבטיח בחוק התחמקות של צעירים חרדים מהחובה לשרת בצה״ל או בשירות האזרחי והצורך לצאת לעבוד. ש״ס נלחמים על חוק דרעי, ואף אחד מהם לא נלחם עבור מדינת ישראל. המצב האבסורדי הזה, שהילדים והנכדים שלנו משרתים בצה״ל, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים ובפועל גם מגנים וגם מממנים את אלה שיושבים בישיבות פשוט לא מתקבל על הדעת".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה: "זה מאבק על אורח החיים שלנו. הסיבה שכל כך הרבה זמן יוצאות ויוצאים לרחובות היא משום שזה הקרב על הזכות לבחור באופן חופשי את אורח החיים שלנו. הסיבה שכל כך הרבה יוצאות באדום לרחובות היא שזה הקרב על הזכות שלנו על הגוף שלנו, על הילדות והילדים שלנו, על עצם החיים שלנו. והמאבק הזה לא יסתיים עד שלא נחוקק את הזכות של כל אחת ואחד מאיתנו לחיות כאן בשוויון ובביטחון, כמו שהוא או היא רוצה. ולחיות כאן בשותפות - בשוויון בשירות, בתשלום מיסים, ביצירה ובהשקעה במדינה המשותפת שלנו".

"מזהירים אותנו ממלחמת אזרחים. בעצם, לא מזהירים - ביד אחת הם מאיימים במלחמת אזרחים וביד השנייה דוחפים למלחמה כזאת - מסיתים, משקרים, מחוקקים באופן חד צדדי ובדורסנות ומשסים אותנו אחד בשני. ואלה לא האזרחים שעושים את זה, עושים את זה פוליטיקאים שדואגים אך ורק לעצמם, לכסא שלהם, לשחיתות שלהם, ובעבורה הם מוכנים להקריב את כולנו. תפסיקו לאיים, ופשוט תפסיקו לקחת אותנו לשם".

"ההפיכה הזאת טובה רק למי שבשלטון, מי שיסבלו ממנה הן בראש ובראשונה האזרחיות וגם האזרחים, מימין ומשמאל. לכן, כל כך חשוב שמתווה הנשיא הבהיר את חשיבותם של זכויות האדם ואת ערכי מגילת העצמאות כבסיס לכל הסדר חוקתי ודמוקרטיה מהותית".

"המתווה רחוק מלהיות מושלם. יש בו עדיין סדקים ופערים שעלולים להיות מנוצלים לרעה, לחקיקה שתפגע בשוויון, שתפגע בדמוקרטיה, ושלא יהיה מי שיגן מפניה. אבל אנחנו מוכנות לדיון במתווה כנקודת מוצא שאותה נשפר להסדר שמבטיח את הדמוקרטיה שלנו. עד שזה לא יקרה - המחאה לא תיפסק".

"המשבר הזה לא יכול להסתיים בחזרה למה שהיה, המודל של שבט לוי מעל כולם ואנחנו משרתים אותו – קרס. המשבר הזה חייב להסתיים, כשישראל היא מדינה ציונית, דמוקרטית ומחוזקת. לא נפסיק להיאבק עד שה יקרה – וכולנו, כל הציבור הישראלי, ננצח".