הרצוג הוקלט מדבר עם נציגי ש"ס על בן גביר: "כל העולם סביבנו חרד"

במהלך סבב ההתייעצויות, הנשיא יצחק הרצוג חשב ככל הנראה שהמצלמות כבו - ודיבר עם נציגי ש"ס על יו"ר עוצמה יהודית. "כל העולם סביבנו חרד מהשותף שלכם. תהיה לכם בעיה עם הר הבית", הוא אמר להם. "גם אמרתי לו את זה. יש לכם גם אחריות"

זמן צפייה: 03:51

הנשיא יצחק הרצוג תועד הערב (רביעי) בהקלטה כשהוא מדבר עם נציגי ש"ס על יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. "כל העולם סביבנו חרד מהשותף שלכם. תהיה לכם בעיה עם הר הבית. זה לא לפרסום", הוא נשמע אומר להם. "גם אמרתי לו את זה. יש לכם גם אחריות".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: "הנשיא יצחק הרצוג ואני מקיימים שיחות רבות ופוריות בשבועות האחרונים. לא אחת ציין בפניי הנשיא כי ההיכרות הקרובה עם דעותיי ותוכניותיי הצליחה לסחוף מאות אלפים בישראל, וכי הוא סמוך ובטוח שאם אדבר עם העולם יבינו ויכירו שאני לא מכליל את כל הערבים. אגב, בעקבות השיחות עם הנשיא התחלתי להיפגש עם דיפלומטים ואפעל להסביר את עמדות עוצמה יהודית בעולם כולו".

מבית הנשיא נמסר: "הנשיא הציג בפני נציגי סיעת ש"ס פניות שקיבל ובהם דאגה לגבי עמדותיו של ח״כ איתמר בן גביר בנושאים מסוימים. בשיחה הדגיש הנשיא את האחריות המוטלת על כלל נבחרי הציבור. במסגרת שיחותיו עם כלל ראשי הסיעות ביום חמישי האחרון, התקשר הנשיא גם לח"כ בן גביר, ובשיחה פתוחה וכנה, העלה גם בפניו את הנושא".

הנשיא הרצוג בסבב התייעצויות עם הליכוד
הנשיא הרצוג בסבב התייעצויות עם הליכוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום החל הרצוג את סבב ההתייעצויות עם הסיעות שנבחרו לכנסת, כאשר נציגי הליכוד היו הראשונים להגיע לבית הנשיא, כנציגי הסיעה הגדולה בכנסת. על פי הנוהג, הנשיא ייפגש עם נציגי הסיעות, ישמע את המלצתן - ולאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות יכריז על חבר הכנסת עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה.

כחלק מהפגישה עם נציגי המפלגה הגדולה ביותר, הנשיא הרצוג שאל את יריב לוין בנוגע ללוחות הזמנים. לוין השיב: "מדינת ישראל עברה תקופה ארוכה מאוד של חוסר וודאות, יש ציפיה וכמיהה ציבורית שנקים ממשלה בהקדם. אנחנו מקיימים דיונים ומשא ומתן רציף עם כל השותפות". אז שאל הנשיא מהם הנושאים, וח"כ מירי רגב ענתה "הזהות יהודית". הרצוג הוסיף: "אני לא חושב שזה נושא בדילמה". נראה שהרצוג מקשה בשאלות איך יטפלו בנושאים השונים, כמו יוקר המחיה וביטחון אישי. לוין טוען: "אנחנו לא כותבים ויורדים לכל פרטי הפרטים".

לשאלת חדשות 13, האם ירצה להיות שר המשפטים בממשלה שתקום, השיב ח"כ לוין: "אני בעיקר רוצה שנקים ממשלה. קודם מחלקים את התיקים לשותפות ואח"כ בתוך הליכוד. חלוקת תיקים בממשלה זה לא תכנית כבקשתך, מי שמחלק זה בסוף ראש הממשלה. לכל אחד יש בכוחו להביע רצונות, בעיניי נכון יותר שזה יעשה מול ראש הממשלה ולא בדרכים אחרות".

כשנשאל האם הוא מאמין שהשבעת הממשלה תתקיים במהלך השבוע הבא אמר: "רוצים להתחיל לעבוד אבל זה לוח זמנים צפוף, כמה ימים לכאן או לכאן זה לא משנה". כשנאל איך ינהגו כלפי האופוזיציה ענה לוין: "נשתדל להגיע לתוצאה שעד כמה שאפשר, היא לא תהיה כמו בעבר כי המציאות שונתה ולא על ידנו, תאפשר לכנסת לעבוד".

נציגי יש עתיד בפגישה עם הנשיא
נציגי יש עתיד בפגישה עם הנשיא | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר מכן החלה הפגישה עם נציגי מפלגת יש עתיד. הנשיא הרצוג הציג לנציגי המפלגה את הטענות שהעלו נציגי הליכוד על כך שהקואליציה האחרונה רמסה אותם. ח"כ בועז טופורובסקי השיב: "האופוזיציה בחרה שלא להשתתף בועדות". הרצוג הוסיף כי ראה בסקר בערוץ 13 שרבים מבוחרי המפלגה מעוניינים בממשלת אחדות. על כך השיבו נציגי המפלגה כי לא ישבו עם נאשם בפלילים.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק. הצפי הוא כמובן כי 64 חברי כנסת ימליצו על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - והוא זה שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה.