רה"מ שוב התחמק מלומר שיציית לבג"ץ: "מקווה שלא יפסול את החוק"

בריאיון ל-NBC נשאל נתניהו שוב אם יציית לפסיקת בג"ץ במקרה שהחוק לביטול עילת הסבירות ייפסל - ולא סיפק תשובה חד-משמעית. הוא הדגיש כי ישראל "לא ניצבת בפני מלחמת אזרחים", ואמר כי המשך החקיקה "הכרחי. כשהאבק ישקע - יבינו זאת"

זמן צפייה: 02:33

בריאיון לרשת NBC נשאל אמש (שני) שוב ראש הממשלה בנימין נתניהו אם יציית לפסיקת בג"ץ, אם זה יפסול את ביטול עילת הסבירות - והתחמק שוב מתשובה חד-משמעית: "אני מקווה שהוא לא יעשה זאת". לדבריו, ישראל "לא ניצבת בפני מלחמת אזרחים". בריאיון הוזכר סקר חדשות 13 שלפיו 56% מהציבור בישראל חושש שהמשבר הפוליטי יביא לתרחיש האימים על רקע המחאות הגוברות. "זה לא יקרה, אני מבטיח", הוסיף.

הוא הוסיף: "כשהאבק ישקע - אנשים יבינו שזה הכרחי". עוד אמר נתניהו כי החקיקה המשפטית "תאזן מחדש" את שלוש הרשויות כדי להפחית מכוחם של השופטים, שלדבריו נטלו לעצמם יותר מדי סמכויות. "אני חושב שהחששות של האזרחים ייעלמו עם הזמן", המשיך. "הם יראו שישראל דמוקרטית בדיוק כמו שהייתה קודם, ואולי אף יותר". גם בריאיון שהעניק לרשת CNN לפני כמה ימים סירב נתניהו לומר אם יציית לפסיקת בג"ץ, במקרה שיפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות: "אני מקווה שלא נגיע לזה", אמר גם אז.

אסתר חיות ובנימין נתניהו
אסתר חיות ובנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חנן מלצר
חנן מלצר | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אתמול קבע בג"ץ כי הדיון בעתירה נגד ביטול עילת הסבירות ייערך בהרכב של 15 שופטים - וזו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה בית המשפט העליון יתכנס לדין בהרכבו המלא. הדיון יתקיים ב-12 בספטמבר ב-10:00. במערכת המשפט הבהירו הבוקר כי למרות הרוב הליברלי שיש היום בבית המשפט העליון - קשה להעריך מה יוחלט בדיון  ההערכה היא שעקב רגישות הנושא, מעוניינת הנשיאה חיות שכל קשת הדעות בעליון תיוצג. בריאיון ל"העולם הבוקר" אמר השופט בדימוס חנן מלצר, לשעבר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, כי "אנחנו כבר עכשיו נמצאים במשבר חוקתי".