פרסום ראשון: הדיון הפנימי והלחץ על גנץ להיכנס לממשלה

לחדשות 13 נודע כי לפני כמה שבועות התכנסה סיעת המחנה הממלכתי. ח"כ מתן כהנא - שיצא גם היום בקריאה פומבית - אמר כי לדעתו מדובר במהלך שעשוי להציל את המדינה. גנץ אמר: "אין לנו עם מי לעשות עסקים". עם זאת, שלושה ח"כים תמכו באחדות בתנאים מסוימים

זמן צפייה: 03:52

הכנסת אמנם בפגרה, ובקואליציה ממשיכים לומר שבכנס החורף הקרוב ימשיכו בחקיקה כמתוכנן - אבל באופוזיציה דווקא מתרבים הקולות שמדברים על ממשלת אחדות. הערב (חמישי) פורסם לראשונה בחדשות 13 כי בישיבת סיעה של המחנה הממלכתי לפני כמה שבועות, נדונה שאלת ממשלת האחדות. לפחות שלושה ח"כים במפלגה הביעו תמיכה באחדות בתנאים מסוימים.

הדיון התרחש לפני כמה שבועות, אז התכנסה סיעת המחנה הממלכתי לסיכום המושב - ובין היתר הועלה נושא ממשלת האחדות. הראשון שמעלה את הנושא הוא ח"כ מתן כהנא, אותו אחד שיצא גם היום בקריאה פומבית. הוא אמר בנוכחות גנץ וחברי הסיעה שממשלת אחדות עם נתניהו היא הדבר הנכון כעת וכי המהלך עשוי להציל את המדינה. חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה שללה לחלוטין את האופציה הזו. גם גנץ, בניגוד לעמדות הללו, שלל האפשרות הזו מכל וכל ואמר בישיבה: "אין לנו עם מי לעשות עסקים". מטעם גנץ והמחנה הממלכתי לא נמסרה תגובה. 

מוקדם יותר היום פרסם ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) מתן כהנא "מתווה לממשלת אחדות", שלטענתו יהווה את הפתרון הטוב ביותר. גנץ, כך נראה, לא ידע על הפוסט של כהנא לפני פרסומו. לפי כהנא, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכהן במשך שנתיים בממשלה עם יש עתיד והמחנה הממלכתי - ולאחריהן יפרוש מהחיים הפוליטיים. המתווה המוצע הוא ממשלה "הנשענת על הליכוד, המחנה הממלכתי ויש עתיד עם כל מי שיסכים לקבל קווי יסוד ברוח מגילת העצמאות". לאחר שנתיים יתקיימו בחירות ונתניהו יפרוש. "אתם באמת חושבים שיש פתרון יותר טוב מזה למשבר העמוק בו המדינה נמצאת כעת?", כתב כהנא. יצוין כי בעקבות הפרסום הערב במהדורה המרכזית, לא נמסרה תגובה מטעם ח"כ כהנא.

נתניהו וגנץ. ארכיון
נתניהו וגנץ. ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח''כ מתן כהנא
ח''כ מתן כהנא | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"ממשלה כזו תוכל לרפא את השסע הפנימי העמוק בינינו ותיתן מקום לכל חלקי החברה בישראל, ממשלה כזו תאחד מחדש את הצבא ותתמודד עם האיומים החיצוניים המתגברים סביבנו. ממשלה כזו תוכל לגבש חוקה, או לכל הפחות לחוקק מקבץ חוקי יסוד שיאזנו טוב יותר את מארג הכוחות בין רשויות השלטון".

כהנא התעסק רבות בנושא בשבועות האחרונים והתבטא בעניין המשבר. לטענתו, ממשלת אחדות לפי המתווה שלו "תביא שלום עם סעודיה, תשקם את הכלכלה ותחזיר את אמון שווקי העולם בנס הישראלי, תביא את השקט שכולנו כל-כך משוועים לו".

ח''כ מתן כהנא
ח''כ מתן כהנא | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"בשנה האחרונה זכיתי להעמיק את היכרותי עם בני גנץ", המשיך כהנא. "נוכחתי לדעת שכפי שהוא כבר הוכיח בעבר, אצלו ישראל באמת לפני הכל. אני מאמין שאם כזה תרחיש היה טיפ-טיפה אפשרי, הוא היה בוחן אותו ברצינות".

בסוף הפוסט כהנא מודה שלדעתו המתווה לא קל ליישום: "בצער עמוק אני מודה שלא מצאתי אפילו אדם אחד שמבין בפוליטיקה שחושב שיש דרך לגרום לכזה תרחיש לקרות כיום. אבל אם מספיק אנשים יבקשו את זה, מי יודע? אולי יהיה סיכוי. אני אמשיך להשתדל ולהתפלל שכזו ממשלה תקום".