חוק יועמ"שים "מרוכך" וצמצום עילת הסבירות: פשרת הנשיא החדשה

הרצוג מציע דחייה של רוב סעיפי המהפכה המשפטית בחצי שנה, צמצום עילת הסבירות וגרסה "מרוככת" של חוק היועמ"שים - אך בקואליציה ובאופוזיציה דחו את הפשרה. בית הנשיא: "ניסיון להגיע להסכמות, יש לאפשר לצדדים לדון"

זמן צפייה: 03:37

חודשיים אחרי שהחלו השיחות בבית הנשיא, שלוו בהקפאת החקיקה של המהפכה המשפטית - הרצוג חושש מסיום השיחות בלי תוצאה ומנסה להיאבק בפיצוץ המסתמן שלהן ובפרישת לפיד או גנץ, ומציג פשרה נוספת. הערב (רביעי) פורסם כי לפי הפשרה, יידחו רוב סעיפי המהפכה המשפטית בחצי שנה - עד אחרי פגרת הקיץ. עם זאת, קיים צמצום בפערים בנוגע לעילת הסבירות וחוק יועמ"שים "מרוכך". בכירים בקואליציה דוחים את ההצעה הזאת כמעט על הסף - ובאופוזיציה אומרים: "לא הסכמנו לפשרה הזאת".

עם זאת יצוין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין בדחייה ארוכה של העיסוק במהפכה המשפטית - והצעת הרצוג משרתת אותו, גם במחיר של התפטרות שר המשפטים יריב לוין. בסביבת נתניהו מאמינים שניתן יהיה למנוע מתומכי המהפכה המשפטית צעדי מחאה חריפים.

מבית הנשיא נמסר: "כפי שידוע לכולם הנושאים הנדונים בימים אלה מורכבים מאוד ועומדים בבסיס יחסי הרשויות בישראל. לכן, אנחנו מציעים לכולם להתאזר בסבלנות ולהמתין לעדכונים מסודרים, ובעיקר מדוייקים ושעולים בקנה אחד עם האמת והמציאות. נציגי הקואליציה והאופוזיציה השותפים למשא ומתן מעוניינים להמשיך את ההידברות הפתוחה והעניינית, כך שתביא להסכמות רחבות וארוכות טווח. האחריות המוטלת עליהם גדולה במיוחד".

עוד נמסר: "קל מאוד לפוצץ את ההידברות ואת השאיפה המשותפת להסכמה, אבל המחיר שמדינת ישראל ואזרחיה ישלמו יהיה כבד מנשוא ובלתי נסבל. הרבה יותר מורכב להגיע להסכמות. אבל הרווח למדינת ישראל ואזרחיה יבנה אותנו לדורות קדימה. זה רגע של ניסיון אמיתי להגיע להסכמות חיוניות לקיומנו כחברה וכמדינה. יש להניח בצד את השמועות הלא מבוססות ואת ההערכות הלא מדוייקות ולאפשר לצדדים לשבת, לדון, ולהגיע להסכמות"

Whatsapp Image 2023 04 04 At 0
נתניהו ולוין בישיבת הממשלה | צילום: אוליבייה פיטוסי, פול

הערב אמרו במחנה הממלכתי כי "אין כל הסכמות בבית הנשיא. ישנו מרחק בכל הנושאים. כך או כך לא יהיו כל הסכמות עד שיוצג פתרון לוועדה לבחירת שופטים שיבטיח שלא תהיה פוליטיזציה במינוי השופטים ובמערכת המשפט בכללותה. מציעים לכולם לחדול את התדרוכים ההיסטריים, ואת הניסיון להניח בסיס להאשמות עתידיות, ולהתמקד במציאת פתרונות שישמרו על הדמוקרטיה הישראלית".

מיש עתיד נמסר: "התחייבנו לשמור על הדמוקרטיה ועל עצמאות בית המשפט העליון ולא נוותר על כך בשום מחיר. עד שלא תכונס הוועדה לבחירת שופטים ותובטח עצמאות בית המשפט כל השמועות על ויתורים והסכמות הן הדלפות מגמתיות ומיותרות. נשמור על ישראל יהודית, דמוקרטית וחזקה, על-פי ערכי מגילת העצמאות".