בשל הביקורת הבינלאומית: "חוק העמותות" לא יקודם כעת

כשברקע ארה"ב, גרמניה וצרפת לוחצות על ישראל לבלום את "חוק העמותות" - גורם מדיני בכיר אמר כי הגרמנים מפעילים את "מלוא כובד משקלם" לבלימת החוק, וכי בשלב זה החוק לא צפוי להיות מקודם

זמן צפייה: 01:36

אחרי שלאורך סוף השבוע בחנו בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ את הפניות משורת מדינות בעקבות קידום חוק העמותות, ואחרי הגינויים של שורת שגריריות אירופיות בישראל את קידום הצעת החוק - אמר הערב (שבת) גורם מדיני בכיר כי הנושא לא יקודם בשלב זה.

"טיוטת הצעת החוק היא עניין שמדאיג מאוד אותנו ורבים מהשותפים הבינלאומיים של ישראל", כתב בחשבון הטוויטר שלו שגריר גרמניה בישראל שטפן זייברט, וכך נכתב גם בציוצים רשמיים של השגרירויות ההולנדית, הבלגית, הנורווגית, האירית והשוודית. "ליחסים תוססים ללא הפרעות בין חברות אזרחיות יש ערך מהותי בדמוקרטיות הליברליות שלנו", נכתב בהמשך הציוץ, שנוסח באופן דומה בכל השגרירויות הללו, "נמשיך להעלות את הנושא מול חברינו הישראלים".

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

הצעת החוק הזו מבקשת למעשה להטיל מס על תרומות שמגיעות מממשלות זרות לארגונים אזרחיים. זו הצעה פרטית שמקודמת על ידי ח"כ אריאל קלנר מהליכוד, והמטרה שלה היא ברורה - לצמצם מעורבות של ממשלות זרות בנעשה בישראל, ולצמצם את התרומות שמגיעות לארגוני השמאל. ישראל הבהירה לאמריקנים שמדובר בהצעת חוק פרטית שנמצאת בשלבים ראשוניים.

שלשום פורסם בחדשות 13 כי ארצות הברית, גרמניה, צרפת ומדינות נוספות פנו בימים האחרונים לבכירים בישראל בעקבות קידום החוק, שיובא ביום ראשון לדיון בוועדת השרים לחקיקה. במשרד החוץ ובלשכת ראש הממשלה מקבלים את הפניות הללו, וגורם מדיני בכיר אמר לחדשות 13 שגם רה"מ בנימין נתניהו עצמו עוסק בנושא, ושם יצטרכו להכריע מה לעשות בנידון - והאם לדחות את ההחלטה בעניין הצעת החוק בכמה שבועות.