חוק הגיוס הגיע לוועדה; אדלשטיין: "ניתן מענה לצרכי הביטחון"

אחרי שבשבוע שעבר אישרה מליאת הכנסת את החלת דין הרציפות על חוק הפטור מגיוס לחרדים, הוא הגיע לדיון בוועדת הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אדלשטיין "נקודת מפנה היסטורית". לפיד: "מצב שבו עשרות אלפי צעירים פטורים מגיוס היה תמיד לא הוגן, עכשיו הוא בלתי אפשרי", איזנקוט: "אם החוק יחוקק - לצה"ל יהיה קשה לממש את ייעודו"

זמן צפייה: 04:34

חוק הפטור מגיוס לחרדים הגיע היום (שלישי) לדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, זאת לאחר שהמליאה אישרה עליו את החלת "דין הרציפות". אם יאושר, יעבור החוק להכנה לקריאות שנייה ושלישית.

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר: "מונח לפתחי קידומו המהיר של חוק הגיוס. מדובר בנקודת מפנה היסטורית עבור עם ישראל. אני נחוש להביא חוק מקיף, צודק וערכי שיענה על צרכי הביטחון של מדינת ישראל. ועדת החוץ והביטחון היא המקום היחיד בו כולם יושבים סביב שולחן אחד - כנסת, ממשלה, צבא וארגונים אזרחיים. יחד, בהידברות, בהסכמה ובכבוד הדדי, נוביל לחוק היסטורי שישנה את פניה של מדינת ישראל ויוביל אותה לעתיד צודק ונכון יותר".

יאיר לפיד בוועדת חוץ וביטחון
יאיר לפיד בוועדת חוץ וביטחון | צילום: דוברות הכנסת

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתחילת הדיון כי "מהוועדה הזו לא יכול לצאת חוק שמפלה בין דם לדם. עיני הלוחמים ועיני המשפחות שלהם נשואות לכאן. אם פה יעשו החלטות לא נכונות, אנשים ימותו". יו"ר יש עתיד הוסיף: "המצב הנוכחי, שבו עשרות אלפי אנשים צעירים פטורים מגיוס היה תמיד לא הוגן, עכשיו הוא בלתי אפשרי. בלתי אפשרי ברמה הערכית, בלתי אפשרי ברמה המבצעית".

לפיד המשיך: "בשבוע האחרון אלפי אנשים קיבלו צו 8 בפעם השנייה והשלישית. בשבוע הזה הצפון הופצץ ונשרף וגזרת יהודה ושומרון בוערת. בשבוע הזה מדינת ישראל לא מצליחה לתת לאזרחיה את הבטחון שמגיע להם. אין לנו מספיק צבא. לא אני אומר את זה, הרמטכ"ל אמר את זה, ראש אכ"א אומר את זה, כל מערכת הבטחון אומרת את זה".

ח"כ גדעון סער הוסיף כי "אם אין אפשרות לחוקק חוק ראוי, עדיף לא לחוקק חוק בכלל". השר לשעבר גדי איזנקוט התייחס גם הוא: "אם החוק הזה יעבור והמגמה של השנים האחרונות תימשך אני רואה סיכון גדול ליכולת של צה"ל להמשיך לממש את ייעודו". שר החינוך קיש: "הצעת החוק הזו היא הזדמנות עצומה שאסור לנו לפספס אותה".. שר החינוך יואב קיש התייחס: "מה שהיה לא יהיה, הצבא אומר שהוא צריך 3,000 חיילים - והוא יקבל".

ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) אמר כי "אין סתירה בין לימוד תורה לבין הגנה על המדינה, יעידו על כך כל כך הרבה חללי צה"ל במלחמה הזו מהרבה ישיבות. אני מבקש שניגש לדיון בחוק הזה בהרכנת ראש, זהירות וכבוד ללימוד התורה. אנחנו לא מחפשים להילחם עם הציבור הזה ולדחוף לו אצבע בעין אלא לתקן יחד איתו. רבים מהחברים שלי מקבלים צו גיוס שלישי בחודשים האחרונים, זו לא מציאות שאפשר להשלים איתה וחייבים לעשות כאן תיקון." שר העלייה והקליטה, אופיר סופר הוסיף: "רק אם החוק יהיה נכון מבחינה ממשית ונכון מבחינה ציבורית - הוא יהיה ראוי. ואנחנו נצביע רק בעד חוק ראוי".

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל, דיון טעון נערך הבוקר בוועדת חוק, חוקה ומשפט, כאשר לוועדה חזר "חוק הרבנים" השנוי במחלוקת, שמטרתו להעביר את הסמכות למנות רבנים - מהרשויות המקומיות לרבנות הראשית. בעקבות היעדר רוב לקואליציה, יו"ר הוועדה שמחה רוטמן הודיע כי אם לא יושגו הסכמות לא תתקיים הצבעה בתום הדיון.

כזכור, כמה חברי קואליציה הודיעו כי יצביעו נגד החוק, בהם ח"כ משה סעדה וח"כ טלי גוטליב מהליכוד. "בושה וחרפה שמכל הנושאים, שלושה חודשים של דשדוש ברפיח ישבנו ושתקנו", אמר רוטמן, "אבל על חוק הרבנים בוא נשבור את הכלים". במהלך הדיון הסוער הוציא רוטמן את ח"כ יוראי להב הרצאנו (יש עתיד) מהדיון.

כאמור, ביום שלישי שעבר אישרה הכנסת את החלת דין הרציפות על חוק פטור גיוס לחרדים. למרות ששר הביטחון יואב גלנט הצביע נגד, ההצעה עברה ברוב של 63 חברי כנסת מול 57 מתנגדים. טרם ההצבעה אמר גלנט: "עדיין לא מאוחר להגיע להסכמה, אסור לעשות פוליטיקה קטנה על גבם הגדול של החיילים".