הרצוג: "החקיקה שגויה ודורסנית, יש להחליפה במתווה אחר"

ברקע המחאה ההמונית היום בכל רחבי הארץ והניסיונות להגיע לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה, נשיא המדינה נשא דברים לאומה, ואמר כי על פער קטן לא מחרבים את הבית. "לא יכול לראות יותר את העם שלנו נקרע לי מול העיניים, מה שקורה כאן הוא אסון"

זמן צפייה: 10:19

ברקע "יום ההתנגדות" למהפכה המשפטית והניסיונות להגיע לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה, נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא הערב (חמישי) נאום לאומה מבית הנשיא ואמר "מראות היום הזה הם חלום בלהות של מדינה. אני לא יכול לראות יותר את העם שלנו נקרע לי מול העיניים. מה שקורה כאן הוא אסון. אני לא מוותר, אשלם כל מחיר כדי למצוא פתרון, בתנאי שזה יקרה עכשיו - אין לנו זמן".

"אל תאמינו לאף אחד שמדבר בשמי", הוסיף הרצוג, "כשיהיה מתווה נשיא - תשמעו אותו בקולי, ובקולי בלבד. אני כן יכול להגיד כבר עכשיו את הדבר הבא: הצלחתי להביא למצב שבו הפערים הצטמצמו מאוד. יש הסכמות בנוגע לרוב הנושאים. נכון, לא על הכול, אבל על הרוב המוחלט. בהחלט מספיק כדי לזנוח את החקיקה המוצעת כעת, ולהביא במקומה לדיונים בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת מתווה אחר, מוסכם".

"זו נוסחה אפשרית, זו נוסחה שנמצאת בהישג יד", הוסיף, "על פער קטן, אפילו אם הוא מהותי - לא מחרבים את הבית. כדי לממש את הנוסחה הזו אנחנו חייבים פוליטיקה ששמה את האזרחים מעל הכול, מקשיבה להם ומכבדת אותם. פוליטיקה שזוכרת שנבחרי העם הם נציגים, משרתי ציבור, ולא אדונים לעצמם".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: גרגורי באדו

עוד אמר הנשיא: "למנהיגי המדינה, הקואליציה והממשלה בראשם, אני אומר: אנחנו בנקודת אל חזור. זה רגע של להיות או לחדול - לבחור בהסכמה ולממש רגע חוקתי מכונן שיצמיח ויבנה אותנו שנים ודורות קדימה, או להידרדר לתהום חוקתית, ביטחונית, חברתית וכלכלית. עליכם לקבל החלטה - קואליציה ואופוזיציה כאחד - האם מדינת ישראל ואזרחיה הם מעל הכול, או שהאגו והאינטרסים הפוליטיים הצרים יבעטו אותנו מקצה הצוק".

"אתם מבקשים שאעזור לכם, אני מוכן לעזור לכם, אבל האחריות היא עליכם – על כל סיעות הבית. הבחירה היא אחת: או אסון או פתרון. אם תבחרו להמשיך בדרך בה הלכתם עד כה - הכאוס על הידיים שלכם. ההיסטוריה תשפוט אתכם. קחו אחריות ומיד".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0903232055' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו: "מברך על יוזמת הנשיא"' poster='' kid='1_863p4m4f' duration='']

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגב לדבריו של הנשיא הרצוג בנאומו בבית הכנסת הגדול ברומא, ואמר: "מברך על יוזמת הנשיא להגיע להבנה רחבה ככל שאפשר".

ראש האופוזציה יאיר לפיד הגיב על דברי הנשיא בחשבון הטוויטר שלו: "נאומו של הנשיא אמר בחדות ובבהירות את מה שמדינה שלמה יודעת: מתווה החקיקה הדורסני והאנטי-דמוקרטי של הממשלה צריך לעבור מן העולם. יש לעצור מיד את החקיקה וללכת לבית הנשיא להידברות מעמיקה, רצינית ומוסכמת שתוביל לתיקון ושיפור מערכת המשפט והפרדת הרשויות".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר בתגובה לדברי הנשיא: "המשמעות של לשים את ישראל לפני הכל, היא גם לא לוותר על עקרונות מהותיים. יש סעיפים שדגל שחור מונף מעליהם - כמו הרצון לפולטיזציה של מינוי השופטים ושומרי הסף. כדי שנוכל לפתור את זה, אני קורא לנתניהו לגלות אחריות, לעצור את רכבת החקיקה הדוהרת, ולשלוח את נציגיו מיד להידברות שתעצור את הקרע העמוק עוד הלילה".

Whatsapp Image 2023 03 09 At 1
הפגנות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס

Whatsapp Image 2023 03 09 At 1
מעצר מפגין בתל אביב | צילום: רויטרס

כאמור משעות הבוקר ולאורך כל היום נערכו מחאות במאות מוקדים ברחבי הארץ, כאשר המרכזיים שבהם הם רחוב קפלן בתל אביב ונמל התעופה בן גוריון. רה"מ נתניהו ורעייתו שרה, שהמריאו לרומא, הגיעו לנתב"ג במסוק משטרתי באופן מפתיע. במנחת של בית החולים הדסה עין כרם בירושלים הוכן מסוק ה"בלאק הוק" של חיל האוויר, שעמו סברו כולם שימריאו, אך בדיעבד התברר המסוק כהטעיה מכוונת.

מוקדם יותר היום, עשרות מפגינים הגיעו לנתב"ג ונסעו באיטיות על מנת לחסום את נתיב הכניסה לטרמינל 3. מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית הודיעו מבעוד מועד שינסו למנוע מהזוג מלהגיע לנמל התעופה בן גוריון.  מבחינת לוח הזמנים של נתניהו באיטליה, לא מתוכננת פגישה משמעותית להיום והפגישות ייערכו בעיקר ביום שישי.