בליץ החקיקה נמשך: לו"ז הדיונים וההצבעות המלא לשבוע הקרוב

יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן צפוי לעדכן את חבריה שביום רביעי יערכו ההצבעות על החוק שיגביל את בג"ץ לפסילת חוקים רגילים בהסכמה פה אחד של 15 שופטים, ועל חוק הנבצרות שיעלה להצבעה טרומית במליאה. בנוסף, הוועדה תדון מחר בפסקת ההתגברות. בתוך כך, מארגני המחאה נערכים ל"יום שיבוש" ברביעי שיכלול הפגנות בצמתים ובמקומות עבודה ברחבי הארץ

זמן צפייה: 03:01

בקואליציה נערכים להמשך החקיקה של הרפורמה המשפטית, ויו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן צפוי לעדכן מחר (ראשון) את חברי הוועדה שביום רביעי הקרוב יערכו ההצבעות על החלק הבא שלה, מה שאומר שבשבוע שלאחר מכן תתקיים שוב קריאה ראשונה במליאת הכנסת. לוחות הזמנים עדיין יכולים להשתנות, כפי שכבר קרה בעבר, ואז הקואליציה תוכל לטעון שעוד יש מספיק זמן ועדיין אין הצבעה, ובכך לנסות ולקרוא להידברות.

החוק שלפי שעה מונח על שולחן הכנסת הוא שקובע שבג"ץ יוכל לפסול חוקים רגילים רק במצב של הסכמה פה אחד, כלומר, רק כש-15 שופטים יסכימו על פסילת החוק. בנוסף, יובא עוד נוסח להצבעה, לפיו בית המשפט לא יוכל כלל לפסול חוקים, אך יוכל לפרסם סוג של הצהרה לפיה מדובר בחוק שנוגד חוק יסוד, ואז יוחזר הדיון לכנסת.

יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן
יו''ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח''כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

באותו יום רביעי אמורה גם להתקיים ההצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת על חוק הנבצרות הצפוי להיות מאושר מחר בוועדת השרים לענייני חקיקה. בנוסף, ועדת החוקה תחל לדון הבוקר בפסקת ההתגברות לקראת הצבעה בקריאה ראשונה במועד שעדיין לא ידוע, כשבמקביל ידונו חברי הוועדה גם בחוק יסוד: השפיטה.

התקדמות החקיקה גרמה למארגני המחאה להודיע כבר בשבוע שעבר כי הם נערכים ליום שיבוש ביום רביעי, בצמתים שונים ובמוקדים שונים ברחבי הארץ ובמקומות עבודה, על מנת לנסות להגביר את המחאה נגד החקיקה הצפויה להמשיך בכנסת.

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

נזכיר שגם בקואליציה וגם באופוזיציה מבינים כי גם אם תהיה הידברות, ולא נראית אחת כזו באופק כרגע, אין דרך להסכים על אופן בחירת השופטים בישראל. גם אם שר המשפטים יריב לוין יסכים לפשרות בהרכב הוועדה, הוא ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן לא יזוזו מהשורה התחתונה - רוב לקואליציה בוועדה, ושהרוב הזה יספיק למינוי שופטים, כלומר בלי צורך ברוב מיוחד גדול יותר.

לגבי עילת הסבירות אפשר להגיע להסכמות, וכך גם לגבי סוגיית חוק היועמ"שים. גם עצירה של החקיקה לא תהיה, ובשבוע הקרוב צפויה הצבעה בוועדת החוקה על השלב הבא של המהפכה המשפטית.