גנץ על שיחות המו"מ: "שופטים ויועמ"שים לא יהיו בשליטה פוליטית"

יו"ר המחנה הממלכתי התייחס להידברות בבית הנשיא בעניין המהפכה המשפטית, וטען כי אם יגיעו למסכנות - "אין פרק ב' בחקיקה". יראש הממשלה: "הרפורמה לא מתה,עושים כל מאמץ להגיע להסכמות רחבות"

זמן צפייה: 03:19

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס היום (שלישי) בישיבת סיעתו למשא ומתן על המהפכה המשפטית בבית הנשיא. גנץ אמר כי "קבענו חמישה עקרונות ברזל, בראשם - אי-פוליטיזציה של מערכת המשפט. שופטים ויועמ"שים לא יהיו בשליטה פוליטית". ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הרפורמה לא מתה, עושים כל מאמץ להגיע להסכמות רחבות".

"לא שופטים, לא יועמ"שים, לא אף שומרי סף. אף אחד לא יהיה תחת שליטה פוליטית או בחירה פוליטית בלעדית. ומצד שני, אנחנו פתוחים לכל פתרון שיעמוד בעיקרון. אנחנו כן נכונים ורוצים להגיע להסכמות. אני שומע בימים האחרונים דיבורים על "דיל קטן", על "דיל גדול", על "דיל זמני". אני כמובן לא אכנס להצעות שנידונות בחדר. אבל אחד מהעקרונות שהצבנו מהרגע הראשון ברור גם בהקשר הזה: אם מגיעים להסכמות – אין פרק ב' בחקיקה", אמר גנץ.

עוד הוסיף: "ממשלה שהביאה תקציב שבמקום מנועי צמיחה מעודד תמיכה – מקימה ועדה ליוקר המחיה. במקום זה, כדאי להכין את ועדת החקירה להרס הכלכלה. ממשלה שפיצלה וחילקה לכל דורש את משרד הביטחון, החליטה לפורר גם את השליטה על הוועדה לאנרגיה אטומית. קודש הקודשים. רבותיי, זו לא ממשלה - זה מחדל". בהתייחסות לוועדה למינוי שופטים אמר: "אם הקואליציה תבחר שני מועמדים - ההידברות תופסק".

לשאלת חדשות 13 לגבי נציג לועדה לבחירת שופטים עקץ גנץ את לפיד: "אני לא אקבל הודעות בתקשורת ואגיד 'היישר'. אין נוהג מחייב שנציג האופוזיציה בועדה מגיע מהסיעה הגדולה באופוזיציה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305291551' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_t3jkr9p7' duration='71']

בישיבת הסיעה של מפלגת יש עתיד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את הממשלה לאחר שהחליטה כי ערכי הציונות יהוו ערכים מנחים מובילים. לפיד אמר: "הם קוראים לזה חוק הציונות, אבל זה לא ציונות. זו גזענות", והוסיף: "תדמיינו לרגע, תנסו, שאתם דרוזי. דרוזי צעיר, שהיה לוחם בגולני. היה בג'נין ובשכם. סיכן את חייו פעם אחר פעם. יש לו בן דוד שנהרג בפעולה. קבור בבית הקברות בבית ג'אן. אמא שלו לובשת רק שחור".

"לפי החוק הזה אם יהודי השתמט מהצבא, הוא יקבל יותר ממנו. אם יהודי היה בישיבה בזמן שהוא לחם בשכם, הוא יקבל הנחה גדולה יותר בקניית דירה. אם הוא והיהודי ינסו להתקבל לאותה עבודה, היהודי יתקבל והוא לא, כי הוא דרוזי. אם אתה דרוזי, אתה תמיד ידעת שזו מדינה יהודית, אבל חשבת שזו גם מדינה הגונה, שמתייחסת אליך בכבוד. עד היום", אמר לפיד. על יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן אמר כי הוא "לא הותקף, לא עשו לו רבע ממה שעשו לנבחרי ציבור בממשלה הקודמת. שיפסיק להתבכיין, ככה נראית דמוקרטיה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר השיב לדברי לפיד: "אתה בור ושקרן גם יחד. ההצעה לא רק שלא מתעדפת יהודים, אלא קובעת מפורשות שחיילים ובוגרי צה"ל מכל מגזר שהוא, יקבלו בדיוק כמו אחרים. לפחות גם חברי המפלגה שלך מזהים את השקרים שלך וחבר הכנסת בן ברק ממפלגתך הצהיר הבוקר על תמיכה. אפילו במפלגה שלך הפכת לשמאל קיצוני שמתנגד לציונות".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הציונות הדתית ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס גם הוא לעניין רוטמן ואמר: "חברנו חבר הכנסת שמחה רוטמן הוזמן להשתתף בפאנל באוניברסיטת תל אביב. לכאורה מקום שוחר פלורליזם, אבל רק לכאורה. האלימות שהופנתה כלפי חבר הכנסת רוטמן היתה בלתי נתפסת והמחשבה שחבר כנסת בישראל מגיע למוסד אקדמי בליווי שוטרים ומאבטחים היא מחשבה כואבת ומעוררת תהיה על נושאי שם הדמוקרטיה לשווא".

"זה לא חדש. השמאל מאז ומעולם היה אלים. האלטלנה היתה רק יריית הפתיחה. התותח הקדוש התחלף בזעם הקדוש ובעוד ערכים מעוותים. תשובתו של הימין היתה תמיד ועודנה – לא למלחמת אחים. לימין יש אחריות לאומית. לשמאל ממש לא. נרמול האלימות הזה מסוכן ואני קורא לגנץ ולפיד להתעשת, להפסיק לנרמל אלימות ולגנות בתוקף את האירוע המביש הזה. אני שומע שהאנרכיסטים מתכננים לפוצץ את כנס אלי הורביץ מחר. לא ניתן לעבריינים לנצח".

סמוטריץ' במסיבת העיתונאים
סמוטריץ' במסיבת העיתונאים | צילום: נעם ריבקין-פנטון, פלאש 90

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמון נשא דברים גם הוא בישיבת הסיעה של מפלגתו, והתייחס להידברות בבית הנשיא בעניין המהפכה המשפטית: "מדובר הוא בשגיאה חמורה, כל דחייה זאת גם פגיעה בכלכלה. הגורם החשוב ביותר לייצוב הכלכלה זה ודאות, ודחייה לחצי שנה או לזמן בלתי מוקבל זאת פגיעב בוודאות ובכלכלה. לכן אני קורא כל מפלגות האופוזיציה להודיע שאין על מה לדבר, בטח לאור כל ההתפתחויות עם הוועדה למינוי שופטים. אנחנו צריכים להביע קול ברור, שאין על מה לדבר".

גם יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, עליה מופעלים לחצים פנימיים לפרוש מתפקידה, נאמה והתייחסה למינוי נציג האופוזיציה בוועדה למינוי שופטים: "אני קוראת לחבריי באופוזיציה, זה הזמן להתכנס ולהחליט ביחד על מועמדת מוסכמת לוועדה למינוי שופטים. כזאת שתהיה מוסכמת על כל הסיעות מהאופוזיציה".

יו''ר העבודה מרב מיכאלי
יו''ר העבודה מרב מיכאלי | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

נזכיר כי ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד אמר מוקדם יותר היום כי האופוזיציה "לא יכולה שוב להרוס לעצמה. קורא לחברי באופוזיציה לא לפצל את הקולות ולהתייצב מאחורי קארין אלהרר כנציגה שלנו בוועדה לבחירת שופטים. לא יעלה על הדעת שניתן ללוין ורוטמן מתנה כזו ונפצל את ההצבעה".

במחנה הממלכתי בראשות ח"כ בני גנץ מיהרו לתקוף: "לפיד מנסה לרתום את הסוסים לפני העגלה, ומסכן את המהלך הגדול שעבדנו עליו בבית הנשיא. לפי הסיכום שהתגבש, הקואליציה תעמיד מועמד אחד בלבד ותקיים את הבחירות במועדן ב-14 ביוני. יו"ר הכנסת טרם הכריז על מועד הבחירות והמועד האחרון להגשת מועמדות כפי שנדרש בכדי להבטיח את הסיכומים, אבל ללפיד היה חשוב 'לגנוב סוסים' ולהכריז על מועמדת מטעמו ללא תיאום עם שאר חברי האופוזיציה.

"כל זאת כשקיום הבחירות ב--14 ביוני טרם הובטח. זה גול עצמי מפואר למאמצים שאנו משקיעים במשך שבועות ופרס לקואליציה. ממליצים לו ולכולנו, לרכז את המאמצים בעת הזו בדבר החשוב - לדאוג שיקבע המועד, ולוודא שהקואליציה מעמידה מועמד אחד מטעמה כפי שסוכם, כך שנציגות האופוזיציה תובטח".

לפיד וגנץ
ראש האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בנוסף, אמש פורסם במהדורה המרכזית כי בשל הנתונים הנמוכים בסקרים והרצון לבצע שינויים הכרחיים, הלחץ במפלגת העבודה על היו"ר מרב מיכאלי לפרוש מתפקידה מגיע לשיאו. למרות שבכירי המפלגה עדיין לא החלו בהתבטאויות פומביות נגד מיכאלי, כל חברי העשירייה הראשונה רוצים זה זמן רב שהיו"ר תזוז מתפקידה, וחושבים שהיא חסם גדול על המפלגה.

כמה מבכירי העבודה מעידים כי הם מנסים כבר מספר פעמים בתקופה האחרונה לקבוע פגישה באופן אישי עם מיכאלי, אך נתקלים בחוסר הצלחה או בדחיות הולכות ונשנות, אולי מהסיבה שמיכאלי יודעת מהי מטרת השיחה.