סמוטריץ' התקפל? כ-3 מיליארד ש"ח יועברו לפיתוח מזרח ירושלים

משרד האוצר הודיע על העברת התוכנית הכלכלית עד סוף שנת 2028. היא כוללת תקציב למכינות קדם אקדמיות, שיועבר בהשגחתה של ועדה שתוודא כי הכסף לא ישמש תאים של הקצנה לאומנית ותמיכה בטרור, מהם חשש השר. לעומת זאת, תקציב נוסף של כ-200 מיליון ש"ח לרשויות הערביות טרם אושר

זמן צפייה: 01:26

משרד האוצר הודיע היום (ראשון) על העברת תקציב של יותר מ-3 מיליארד שקלים לפיתוח מזרח ירושלים. בתחילת החודש סירב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להעביר חלק מהכסף למטרות מסוימות, אך נכון לעכשיו נראה שלבסוף הכסף כן יעבור.

מדובר על תוכנית כלכלית בהיקף של כשלושה מיליארד ו-200 מיליון שקלים עד סוף שנת 2028, הכוללת סעיף שנוי במחלוקת של תקצוב מכינות קדם-אקדמיות. מדובר במוסדות שתפקידם ללמד עברית את הסטודנטים תושבי מזרח ירושלים, על מנת שאלו ילמדו במוסדות ישראליים ולא באוניברסיטה בשטחים הפלסטיניים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שר האוצר סמוטריץ' כאמור התנגד במשך חודשים לביצוע ההעברה הכספית, בנימוק שאותן מכינות הפכו לתאים של הקצנה לאומנית עד כדי תמיכה בטרור - למרות שבעיריית ירושלים לא ידעו לספק הוכחות וראיות לטענה הזו. בסופו של דבר הוחלט להקים ועדה שתוודא שהכסף אמנם יועבר,  אך לא ישמש למטרות של טרור והקצנה לאומנית.

בפועל, לא ברור מה תהיה תפקידה של הוועדה. הכסף בשורה התחתונה מתוקצב ועובר, בניגוד לכסף המיועד לסעיף השני השנוי במחלוקת. הרשויות המקומיות זקוקות לסיוע דחוף נוסף על סך כ-200 מיליון שקלים, ולא יכולות בהיעדר הכסף הזה לממן פעולות שוטפות, למשל בתחום החינוך, שם ממשיכים באיום שלא לפתוח את השנת הלימודים.

יו''ר השלטון המקומי חיים ביבס
יו''ר השלטון המקומי חיים ביבס | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

נזכיר כי הבוקר ראש עיריית באקה אל-גרבייה ראיד דקה הכריז על השבתת הלימודים ברשויות הערביות, במחאה על החלטת שר האוצר סמוטריץ' להקפיא את העברת כספים לרשויות ערביות, ויו"ר השלטון המקומי חיים ביבס הודיע כי השלטון המקומי יצטרף לשביתת הרשויות הערביות וישבות מחר משעה 08:00 עד השעה 10:00.

"אני עומד באופן מלא עם הרשויות המקומיות הערביות", אמר ביבס, "נשבות מחר בין 8:00 עד 10:00 לאות הזדהות, ואם נגיע ל-1 בספטמבר באותו המצב - נשקול את צעדנו. אנחנו מתייצבים עבור תקציבים לפריפריה ולמגזר".

ראש עיריית באקה אל-גרבייה נאם בכנס ואמר: "בוועד ראשי הרשויות המקומיות החלטנו להשבית את שנת הלימודים כי שר האוצר מעכב מאות מיליוני שקלים, שמגיעים לנו, ואנו זקוקים להם כמו אוויר לנשימה. שר החינוך אומר שנת לכידות? בחברה הערבית, אנחנו אומרים – 'שנת חירום'".

לפני כשבוע וחצי, עת התבצר בעמדתו, אמר סמוטריץ' בהצהרה מיוחדת שנשא בנוגע להקפאת התקציבים למגזר הערבי: "אני פונה לאזרחי ישראל הערבים - אני שר האוצר של כולם. עברתי מתקפות דומות גם לפני שנתיים כשהייתי הראשון - וגם היחיד - שזיהה את הסכנות בתנועה האיסלאמית". הוא הוסיף: "אני מודיע כאן שלא אאפשר את העברת התקציבים האמורים שלא דרך מנגנונים ברורים שיוודאו שהם מגיעים ליעדם, ולא לארגוני פשיעה, ומבלי שיהיה ברור שהם לא מתקצבים הסתה ועידוד טרור".