בכיר בליכוד: "סיכוי נמוך שסמוטריץ' יקבל את תיק הביטחון"

ביום ראשון יטיל הנשיא את המנדט על נתניהו להרכיב את הממשלה - אך יו"ר הציונות הדתית מתעקש לקבל את האוצר או הביטחון. גם דרעי רוצה את האוצר ויחזיר תשובה בתחילת השבוע. מחלוקת נוספת: רמת הפירוט של ההסכמים הקואליציוניים: סמוטריץ' מבקש פירוט, נתניהו רוצה להקים ממשלה כמה שיותר מהר

זמן צפייה: 02:18

ביממה האחרונה שיחות המשא ומתן נכנסו להילוך גבוה, אבל המוקש העיקרי שמעכב הוא עדיין הדרישה של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לאוצר או לביטחון. כמו כן, דרעי מאותת שהוא כמעט החליט לקחת את האוצר, ויחזיר תשובה סופית בתחילת השבוע. בינתיים, בכיר בליכוד אומר כי קיים "סיכוינמוך שסמוטריץ' יקבל את תיק הביטחון".

מחלוקת נוספת היא בנוגע לרמת הפירוט של ההסכמים הקואליציוניים: סמוטריץ' דורש לרדת לרמת החוקים שיקודמו, נתניהו עדיין רוצה סיכומים כלליים ומהירים וממשלה בשבוע הבא. מעבר לכך, בן גביר דורש גם את הוועדה לביטחון הפנים בכנסת ולקבל שליטה מלאה על התחום. גפני יקבל את ראשות ועדת הכספים וגולדקנופף את משרד השיכון. בגזרות האחרות הדברים עדיין מורכבים.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בינתיים, בצד השני, לפיד מנסה לשדר עסקים כרגיל ומכנס את ראשי הגוש בכנסת ביום שלישי הקרוב - זאת אחרי שגנץ שב ותקף אותו מוקדם יותר היום. יו"ר המחנה הממלכתי פרסם פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בהתייחסו לקמפיין הבחירות שניהל - וכתב: "היו מי שניסו להוביל את הבחירות האלו לעבר תיקו, היו מי שחשבו שגישת המפלגה הגדולה תצליח להביא אליו".

גנץ הוסיף: "במקום שממנו אני צמחתי - לקיחת אחריות היא ראשית התיקון, היא הדבר שמצמיח יכולת לעשות ולהשתפר. המציאות, כפי שחזרנו ואמרנו אותה כל העת, היא שמי שלא תוקף, סופג. שמי שרוצה להגן, צריך לפחות לדאוג לבניית תוכנית משחק נכונה. ומי שיודע שהוא בחיסרון, צריך לעורר את הקמפיין. אנחנו לא נעסוק בחשבונאות - נעשה הכל, נשתף פעולה עם כל מי שצריך, נדבר עם כל אחד, ונהיה בכל מקום כדי להגן על ביטחון ישראל, על הדמוקרטיה הישראלית ועל החברה הישראלית".

כמו כן, השר התייחס לממשלה החדשה בראשות בנימין נתניהו שתוקם בקרוב. "השבוע התחלנו לראות את קצה הקרחון של מה שעלול להתפתח אחרי הרכבת הממשלה - פסקת התגברות בלתי מאוזנת שמטרתה לפגוע ביכולת לשמור על צבא העם בשל הדיון הצפוי על חוק הגיוס, אמירות נגד מצעד הגאווה והתבטאויות חסרות אחריות בהקשרי ביטחון וביטחון פנים והוראות הפתיחה באש".

לפיד וגנץ
לפיד וגנץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"עלינו להיאבק כדי שמדינת ישראל לא תבצע שגיאות אסטרטגיות שיפגעו במעמדה המדיני ובחוסנה הביטחוני. שגיאות שעשויות לפגוע בחברה הישראלית, בלגיטימציה של ישראל בעולם, וחס וחלילה - גם לעלות בחיי אדם. אני רוצה לקוות שנתניהו לא יאפשר זאת – אינני בטוח שזה יהיה בשליטתו. ענייניו האישיים יגברו על מה שטוב ונכון למדינה ולכן יהיה שבוי של שותפיו הקיצוניים וחסרי הניסיון. ניאבק למען אזרחי ישראל ולא נגד הממשלה", הוסיף גנץ.

סבב ההתייעצויות של נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג עם ראשי הסיעות השונות, שנמשך שלושה ימים, הגיע מוקדם יותר היום לסיומו. בתום הסבב, שהתחיל עם תוצאה ידועה מראש, רה"מ המיועד בנימין נתניהו הגיע ל-64 חברי כנסת שהמליצו עליו להרכיב את הממשלה הבאה. זאת, אחרי שיצא אתמול מבית הנשיא אחרון הממליצים שלו, ח"כ אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם.

בצד השני, רה"מ המכהן יאיר לפיד לסיים עם 28 ממליצים בלבד, אלה של מפלגתו וגם של חברי מפלגת העבודה. יתר המפלגות בצד הזה של המפה הפוליטית החליטו שלא להמליץ על אף מועמד לראשות הממשלה. מצידו, רה"מ לפיד זימן את את ראשי מפלגות האופוזיציה לפגישה שתתקיים ביום שלישי הקרוב בכנסת. זאת, בלי רשימת חד"ש-תע"ל שלא הוזמנה לפגישה. מטרת הפגישה כך נמסר, היא לתכנן ולחשוב ביחד איך לנהל את האופוזיציה.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק. נתניהו, מבחינתו, רוצה לשוב לבית הנשיא בהקדם האפשרי עם התשובה: "עלה בידי". בסביבתו של נתניהו יש רצון גדול להשביע את הממשלה החדשה כבר בשבוע הבא, בסמוך להשבעת הכנסת שתיערך ביום שלישי.

בטרם יכריז על הקמת הממשלה החדשה, לנתניהו נותרו כמה סוגיות מהות שעליו לפתור. ביניהן, כאמור, רמת הפירוט של פסקת ההתגברות בהסכמים הקואליציוניים עם הסיעות, כאשר מול הרצון של חלק משותפיו להיות מאוד ספציפיים ולעגן את הכל בכתב, יש את הרצון של נתניהו וסביבתו לסיים את תהליך הרכבת הממשלה כמה שיותר מהר.