אושר: בני זוג של נופלים להט"בים יוכרו כאלמני צה"ל

הכנסת אישרה בקריאות שנייה ושלישית את התיקון לחוק שלפיו בני ובנות זוג של נופלים מהקהילה הגאה יוכרו כאלמני ואלמנות צה"ל. ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד), אמר: "אם אנחנו מספיק טובים כדי להילחם למען המדינה, אז אנחנו מספיק ראויים לחיות בה בכבוד ובשוויון"

סרן שגיא גולן ז״ל, ועומר אוחנה בן זוגו

הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק שיכיר גם בבן או בת זוג של נופלים להט"בים כאלמן או אלמנת צה"ל, זאת ברקע נפילתו של חבר הקהילה הגאה, קצין הלוט"ר סרן במיל' שגיא גולן. במסגרת הצעת חוק תגמולים לבני משפחות של נעדרים או חטופים מפעולות איבה או מלחמה, וביוזמת חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (יש עתיד) והאגודה למען הלהט"ב, הוכנס גם תיקון לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה.

בחוק מ-1950, בני זוג של נופלים ונופלות הוגדרו במילים "בעלה" או "אישתו" בלבד, וטרם הוכרו בחוק בני זוג מאותו המין. בעקבות בג"ץ שטיינר נגד שר הביטחון ב-1996, הודיע שר הביטחון כי יכיר גם בבני זוג וידועים בציבור חד-מיניים, בדומה להצהרת השר גלנט, אך הנושא מעולם לא הוסדר בחקיקה, עד היום.

יו"ר השדולה הגאה בכנסת, ח"כ יוראי להב הרצנו, מסר: "היום אנחנו מתקנים עוול היסטורי ביחס של המדינה לחברות וחברי הקהילה הגאה. בשעת לחימה אף אדם בישראל לא צריך לעמוד נבוך ובודד, להרגיש לא נחשב. אם אנחנו מספיק טובים כדי לשרת ולהילחם למען המדינה, אז אנחנו מספיק ראויים לחיות בה בכבוד ובשוויון. החוק הזה הוא למענו ובשמו של שגיא גולן ז"ל ובשם כל מי שמאמין בשוויון. וזאת רק ההתחלה. כי מה שהיה הוא לא שיהיה".

יו"ר השדולה הגאה בכנסת, חה"כ יוראי להב הרצנו
יו"ר השדולה הגאה בכנסת, חה"כ יוראי להב הרצנו | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

רן שלהבי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, מסר: "המציאות בה הפלו אותנו בחוק לא תימשך עוד. אנחנו שווים מספיק כדי להילחם למען המדינה וכעת נדרש שיכירו בנו כשווים לא רק במותנו אך גם בחיים. תיקון החוק מוקדש לזכרו של סרן שגיא גולן ז"ל, לבן זוגו עומר ולכל המשפחה. הוא חשוב במיוחד לכל הלהט"בים שנמצאים עכשיו בחזית הלחימה ומסמן צעד ראשון בדרך לחקיקה שיוונית רחבה שתבטל את האפליה נגדנו בכל תחומי החיים. זו רק ההתחלה".

ממשרד הביטחון ודובר צה"ל נמסר: "החוק נועד להעניק מעטפת תמיכה למשפחות החטופים והנעדרים, ומבטא את המחויבות העמוקה של המדינה ושל מערכת הביטחון למשפחות בתקופה מורכבת זו. אגף המשפחות במשרד הביטחון הקים יחידה ייעודית שתטפל במשפחות החיילים החטופים בהיבטים של התערבות רגשית ורווחה כלכלית. צה"ל, באמצעות אגף כוח האדם ומערך הנפגעים, מלווה את המשפחות מתחילת הלחימה".

משכן הכנסת בירושלים
משכן הכנסת בירושלים | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

תמי שלח, אלמנתו של סא"ל אודי שלח ויו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, מסרה: "השכול אינו מבדיל בין דם לדם, מין או נטייה מינית והכאב העמוק שבאובדן הוא זהה. העת להכיר גם בבני ובנות זוג להט"בים כאלמנות ואלמנים הגיעה, וטובה שעה אחת קודם. ארגון אלמנות ויתומי צה"ל מחבק ועומד לצד כל אחד ואחת שאיבד את יקירו, דעו שאתם לא לבד בעת הקשה הזו".