במטרה להשיג הסכמה: הרצוג במרתון פגישות של הרגע האחרון

נשיא המדינה, שנחת מארה"ב בתום ביקורו, נפגש עם נתניהו בביה"ח שיבא ואמר לו: "זוהי שעת חירום, חייבים להגיע להסכמה". לאחר מכן נועד עם לפיד. המחלוקת העיקרית: פרק הזמן שבו לא תתקיים חקיקה חד-צדדית. לאחר מכן נפגש הנשיא עם גנץ. מחר: פגישת יו"ר ההסתדרות והנשיא

זמן צפייה: 04:47

נשיא המדינה יצחק הרצוג, שנחת אחר הצהריים (ראשון) מארצות הברית, נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית החולים שיבא בתל השומר - שם הוא מאושפז לאחר שעבר השתלת קוצב לב. הרצוג אמר לנתניהו: "זוהי שעת חירום, חייבים להגיע להסכמה". לאחר מכן נועד הנשיא עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ועם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. ככל הידוע, בפגישת הרצוג-לפיד עלה הפער העיקרי הנוגע לפרק הזמן שבו לא תהיה חקיקה חד-צדדית. לפיד, כך נראה, מוכן לתקופה של 15 חודשים - יעד שרחוק ממה שהקואליציה מוכנה לו, שעומד על כחצי שנה.

הפגישות נערכו על רקע הצעת הפשרה של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בנוגע לעילת הסבירות. בליכוד דחו את ההצעה ואמרו כי "ההצעה מטעם ההסתדרות, שזהה לחלוטין להצעת לפיד, היא קבלה חד-צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך. ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה".

גנץ ולפיד
גנץ ולפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מההסתדרות נמסר כי "מיד עם נחיתת נשיא המדינה יצחק הרצוג בישראל, קיים איתו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שיחה. בר-דוד סקר בפני הנשיא הרצוג את מאמצי התיווך שהוביל בימים האחרונים, לרבות פגישות שקיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד. בר-דוד התייחס גם למתווה הפשרה שהציע בשיתוף נשיאות המגזר העסקי, תוך דגש על ההתפתחויות מהשעות האחרונות. הנשיא ויו"ר ההסתדרות צפויים לעמוד בקשר במטרה להביא למתווה מוסכם". כמו כן, פורסם לראשונה בחדשות 13 כי בר-דוד החליט לפי שעה להשהות את ההכרזה על שביתה במשק, והוא ייפגש מחר גם כן עם הרצוג.

מתווה ההסתדרות
מתווה ההסתדרות

על פי המתווה של יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, החלטות שתקבל הממשלה בנושא מדיניות יהיו חסינות מפני עילת הסבירות, כמו גם החלטות על מינוי שרים וסגניהם. החלטות שרים שאינן כפופות לאישור הכנסת ימשיכו להיות מבוקרות גם על פי עילת הסבירות. בממשלת מעבר עילת הסבירות תחול על כל החלטות הממשלה. המתווה קובע כי נציגי הקואליציה והאופוזיציה ימשיכו בהידברות אינטנסיבית לשם הגעה להסכמות בשאר הנושאים, ולפיו הממשלה תצהיר שלא תיעשה חקיקה בנושאים הקשורים לרפורמה המשפטית ללא הסכמה של 75 חברי כנסת במהלך 18 החודשים הקרובים.

עמדות האופוזיציה, לפי שעה: במחנה הממלכתי דבקים במתווה גנץ. כלומר, הם מוכנים להגיע להסכמה על עילת הסבירות בתמורה לכך שכל חקיקה בהמשך תהיה בהסכמה, ולא רק למשך שנה וחצי - כפי שמציע מתווה ההסתדרות - או חצי שנה כפי שהציעו בקואליציה. ביש עתיד נכונים לבחון את המתווה ומתעקשים להכניס אליו גם את סוגיית ההדחות של שומרי הסף, כך שעילת הסבירות תחול עליהם ולא רק על מינויים, עניין הקפאת החקיקה החד-צדדית לשנה וחצי עשוי להיות מקובל עליהם אם כל סוגיות נוסח החוק ייפתרו.

לפיד אמר בתום הפגישה: "מדינת ישראל נמצאת ברגעים גורליים ובמאבק על דמותה ונשמתה. חובתנו לעשות כל מאמץ כדי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. אני מברך על מאמציו של יו״ר ההסתדרות, המתווה שהניחה ההסתדרות היא בסיס לשיח משותף".

יו״ר ועדת החוקה, ח״כ שמחה רוטמן, אמר הערב בנאום מצולם שהועבר במסכים בהפגנת הימין: ״הדרך היחידה של מדינת ישראל להיות גם יהודית וגם דמוקרטית, היא שבית המשפט ישפוט לפי החוקים ולא יקבע את החוקים. זה מה שאנו עושים היום בכנסת. היום 64 אצבעות יורמו בכנסת, כדי שתדעו שכשאתם הולכים לקפלי אתם האזרחים תקבלו את מה שבחרתם בו.