משולי הימין למיינסטרים הישראלי: הניצחון של איתמר בן גביר

עד לפני שנתיים נחשב יו"ר עוצמה יהודית לקיצון שבקיצון, מוקצה מכל חוג פוליטי-ממלכתי. אחרי מערכת הבחירות האחרונה והתוצאות המחמיאות אי אפשר לטעות - הוא כאן כדי להישאר. ליווינו אותו בחמשת הימים שלפני הבחירות, מהקריאות בשוק "מי זה בא שר המשטרה הבא" - ועד למעגלי הריקודים במטה המפלגה

זמן צפייה: 12:34

מי שראה את השמחה במטה עוצמה יהודית בערב הבחירות אולי התקשה להאמין שהאיש שהוכרז כמנצח הגדול של הסבב הנוכחי היה מוקצה מהפוליטיקה הממלכתית עד לפני שנתיים. איתמר בן גביר, האיש שלא גויס בשל פעילותו הפוליטית, שנתניהו הצהיר שלא ישב בממשלתו, שהתרגלנו לראות רק בהפגנות שוליים של הימין, נישא אמש על הכתפיים כמו כוכב רוק.

בן גביר חדר אל לב המיינסטרים, ועוד מעט כנראה יתקבל באחד ממוקדי הכוח החזקים במדינה - זה שאחראי על הגוף שנהג לחקור את פעילותו, את חבריו ואת פעילי נוער הגבעות שנהג לייצג כעורך דין.

ח''כ איתמר בן גביר ואשתו איילה, ערב הבחירות
ח''כ איתמר בן גביר ואשתו איילה, ערב הבחירות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חמישה ימים לפני הבחירות, איתמר בן גביר הגיע לשוק מחנה יהודה בירושלים וזכה לקבלת פנים שהייתה שמורה עד היום רק ליו"ר הליכוד נתניהו. הוא הלך לאט בין ההמון ששוב ושוב עצר אותו כדי להצטלם, כמו היה כוכב רשת או סלב מהשורה הראשונה. כולם רוצים לגעת בתהילה - אף אחד לא מזכיר לרגע שמי שנמצא מולו הוא סדין אדום מבחינת כל גוש השמאל מרכז, הציבור הערבי ואפילו עד לא מזמן חלקים מהימין.

עד לא מזמן איתמר בן גביר היה דמות שולית בציבור, אחד ממשיכיו של הרב כהנא. התקשורת והציבור התרגלו לראות אותו רק לצד מי שמכונה נערי הגבעות ופעילי להב"ה. את מנהיג עוצמה יהודית היה אפשר לראות רק בהפגנות שוליים נגד מצעד הגאווה או במחאות נגד ערבים. היום, הוא פשוט בכל מקום.

ח''כ איתמר בן גביר עם הצל בערב הבחירות
ח''כ איתמר בן גביר עם הצל בערב הבחירות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בן גביר חדר אל הקונצנזוס בביטחון כה גדול, עד כי יומיים לפני הבחירות, ביום ראשון האחרון, כינס הצהרה מיוחדת ודרש את התיק לביטחון הפנים. ביום הבחירות עצמו, בן גביר יוצא מיהודה ושומרון, מעוזי הציונות הדתית, ומיד אחרי ההצבעה בקריית ארבע הוא נדסע היישר אל מעוזי הליכוד: אשקלון, בת ים ואשדוד. בקלפיות האלו, אפשר היה לראות בבירור את השינוי ואת הקבלה שלו במיינסטרים.

מאוחר יותר בערב הבחירות, הסתובב במטה עוצמה יהודית רן כרמי בוזגלו, שהיה מזוהה באופן מוחלט עם בנימין נתניהו. האיש שהקים "צבא" לשמור על נתניהו, בילה את הערב הדרמטי לא במטה הליכוד, אלא בחגיגות הניצחון הגדול של בן גביר.

ח''כ איתמר בן גביר בשוק מחנה יהודה בירושלים
ח''כ איתמר בן גביר בשוק מחנה יהודה בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

דקות לפני המדגם. בן גביר הגיע למטה יחד עם אשתו, וכשהגיע הרגע והמדגמים עלו על המסך - אז החלה החגיגה. אל המטה הגיעו בזה אחר זה חברי הכנסת החדשים, עד לא מזמן אלמונים, ומעתה בלב קבלת ההחלטות. ביניהם נמצא גם אלמוג כהן, שתועד במצלמה נסתרת אומר לפעילי עוצמה יהודית שההתמתנות של בן גביר היא תחבולה, הצגה.

אחרי שנודעו תוצאות המדגמים, יונתן יוסף, חבר מועצת עיריית ירושלים שנכח בחגיגות במטה עוצמה יהודית, לא חשש לומר בקול רם וברור: "אני חושב שהערבים צריכים לחשוב היטב אם הם רוצים להתעסק איתנו. אני חשוב שצריך להפעיל מולם את כל הכוח. מי שחושב שאי פעם יהיה איתם שלום טועה טעות מרה".

יו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר חוגג במטה המפלגה
יו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר חוגג במטה המפלגה | צילום: רויטרס

בתום הבחירות, בן גביר כבר ממש לא מסתיר את החיבור העמוק ליושב ראש להב"ה, בנצי גופשטיין. עכשיו נשאלת השאלה הגדולה - איזה בן גביר נראה בממשלה? האם זה שהשתתף במצעד הבהמות ותלה את תמונתו של ברוך גולשטיין בסלון, או זה שאמר שיחבק את בנו אם ייצא מהארון. ואולי כשיגיע אל לשכת השר לביטחון הפנים, יראה את הדברים אחרת.