ח"כים מהליכוד הגישו את הצעת החוק לפיצול תפקיד היועמ"ש

ברקע ביטול עילת הסבירות והחשש מפיטורים אפשריים של בהרב-מיארה, כ-11 חברי סיעת הליכוד חתמו היום על הצעת החוק לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה. בהצעה נכתב כי ישנו ניגוד עניינים בין ייצוג הממשלה לבין תפקיד התובע הכללי - והוצע כי הסמכות לפתוח בחקירה ולהעמיד לדין ראש ממשלה או שר תעבור לפרקליט המדינה. הליכוד: "לא תואמה עם ראשי הקואליציה, נתניהו לא היה שותף לה"

זמן צפייה: 02:26

דווקא לאחר שביטול עילת הסבירות הביאה לחשש כי הצעד הבא מצד הממשלה יהיה פיטורי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, היום (רביעי) הוגשה בכנסת מטעם חברי הליכוד הצעת החוק לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

מדובר בחוק בשלב ראשוני, וחתומים עליו כ-11 חברים מהליכוד, כשליש מהסיעה. בחוק מפורט המצב הבעייתי, לדעת מגישיו, של ניגוד עניינים בין תפקיד היועמ"ש כעורך דינה של הממשלה, לעומת תפקיד ראש התביעה הכללית. לכן מציע החוק לפצל את התפקיד.

בחוק מוצע להעביר את הסמכות בנוגע להודעה על פתיחה בחקירה והעמדה לדין הנוגעת להליך פלילי נגד ראש הממשלה וחברי הממשלה לפרקליט המדינה. צריך להגיד שעדיין לא ברור עם החוק מוגש על דעת מישהו מבכירי הקואליציה, אך בכל מקרה הדבר משקף על כיוון ורצונות בקרב חברים שונים בקואליציה.

ראש הממשלה בניין נתניהו וחבר הכנסת משה גפני
ראש הממשלה בניין נתניהו וחבר הכנסת משה גפני | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהליכוד נמסר בתגובה: "הצעת החוק הפרטית לפיצול סמכויות היועמ"שית שהוגשה הערב הונחה במזכירות הכנסת לפני שבועות. ההצעה כלל לא תואמה עם ראשי הקואליציה וראש הממשלה נתניהו לא היה שותף לה. הצעות חוק מסוג זה לא יקודמו ללא אישור ראשי הקואליציה ועל כן היא אינה עומדת על הפרק".

בלשכת של חבר הכנסת מהליכוד אלי דלל מבהירים כי "החוק הוגש לפני מספר חודשים, אלא שהיום קיבל "פ" מהלשכה המשפטית של הכנסת ולכן עלה לאתר. אין כוונה לקדם אותו או כל חוק אחר שקשור למערכת המשפט. מעבר לכך גם כתוב בחוק שבמידה והחוק היה עולה ועובר הוא היה חל על הכנסת הבאה".

גלי בהרב-מיארה ואריה דרעי
היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וחבר הכנסת אריה דרעי | צילום: שיר תורם, יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי היועצת המשפטית לממשלה צפויה להודיע לבג"ץ בקרוב כי היא מתנגדת ל"חוק טבריה" במתכונתו הנוכחית. היועצת סבורה כי לא ניתן להחיל את החוק כבר בבחירות המוניציפליות הקרובות באוקטובר. במשרד המשפטים עדיין מתקיימים דיונים בעניין, ויש מי שסבור שצריך לשלול לחלוטין את החוק - שנחשף לראשונה בחדשות 13.

"חוק טבריה" עבר בתחילת החודש בקריאות שנייה שלישית בכנסת ברוב של 43 תומכים, לעומת 32 מתנגדים. החוק יאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בעיר בועז יוסף, המקורב לאריה דרעי, להתמודד בבחירות המוניציפליות בסוף אוקטובר הקרוב - בניגוד למצב שהיה קיים עד היום, שמנע מראשי ועדות קרואות להתמודד לראשות העיר שעליה הופקדו מבלי להיבחר.

רה''מ נתניהו היום בכנסת
רה''מ נתניהו היום בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף, אמש הגישה בהרב-מיארה את תשובתה לבג"ץ בנוגע לנבצרות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובעמדתה נטען כי "נעשה שימוש לרעה בסמכות הכנסת כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה". מסנגוריו של נתניהו נמסר: ""יש לדחות את העתירה".

"בחינה של מכלול הנסיבות הנוגעות לחקיקת תיקון מס' 12 לחוק-יסוד: הממשלה, ענייננו בתיקון חוקתי פגום מיסודו ובתוצאתו, שהינו תוצר של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר ל ולפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט הנכבד", נכתב בחוות הדעת.