מפתחות לניצחון: הדרך של כל אחד מהגושים להשיג הכרעה

ארבעה חודשים של מסע בחירות מתיש יתנקזו לניסיון נוסף לשבור את התיקו הבלתי נגמר, כאשר גוש נתניהו מצד אחד וגוש הקואליציה הנוכחית מהצד השני נושאים עיניהם למצביעי המפתח - שיקבעו את התוצאות הגורליות של הבחירות הקרובות

זמן צפייה: 01:44

ארבעה חודשים של מסע בחירות מתיש יתנקזו מחר (שלישי) לניסיון נוסף של שני הגושים לשבור את התיקו הבלתי נגמר ולהשיג ניצחון. ערב לפני פתיחת הקלפיות, הגושים משני צידי המפה הפוליטית - גוש נתניהו וגוש הקואליציה הנוכחית - נושאים עיניהם למצביעי המפתח שיקבעו את התוצאות הגורליות של הבחירות הקרובות.

מצד אחד, מפתחות הניצחון לגוש נתניהו ברורים. אחד מהם הוא העלאת אחוזי ההצבעה במעוזי הליכוד, בין היתר בבת ים, בעפולה, בדימונה ובאשדוד. מהצד השני בליכוד ובמפלגות שתומכות בנתניהו מקווים לאחוז הצבעה נמוך בקרב הציבור הערבי, שיוביל לכך שבל"ד ואולי גם חד"ש-תע"ל לא ייכנסו לכנסת - מה שיסלול את דרכו של נתניהו ל-61 מנדטים ואולי אפילו יותר.

קמפיין הבחירות של הליכוד על אוטובוס בירושלים לקראת הבחירות לכנסת ה-25
קמפיין הבחירות של הליכוד על אוטובוס בירושלים לקראת הבחירות לכנסת ה-25 | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מפתח נוסף שצריך לשים לב אליו בגוש נתניהו הוא שתומכיו של איתמר בן גביר יבואו להצביע. בפעמים הקודמות תומכיו של בן גביר לא הצביעו, או כי היו צעירים מדי ולא היו בעלי זכות הצבעה או כי לא רצו. תמיכה גבוהה לבן גביר היא מנוע הצמחיחה העיקרי של נתניהו.

שלט בחירות בקצרין של עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר
שלט בחירות בקצרין של עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

עבור הגוש שנגד נתניהו, המטרה היא למנוע ממנו 61 מנדטים. כדי שזה יקרה, נדרש שמפלגות מרצ, העבודה, חד"ש-תע"ל ורע"מ יעברו את אחוז החסימה. כדי להבטיח שזה יקרה נדרשת הצבעה גבוהה בחברה הערבית, יותר מ-50%.

שלט בחירות של יש עתיד בנתיבי איילון לקראת הבחירות לכנסת ה-25
שלט בחירות של יש עתיד בנתיבי איילון לקראת הבחירות לכנסת ה-25 | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

בסקר האחרון שערך פרופ' קמיל פוקס עבור חדשות 13 ביום שישי, נשמרה המגמה שהסתמנה לכל אורך מערכת הבחירות, לפיה אין הכרעה בין הגושים כאשר כל אחד מהם זוכה ל-60 מנדטים. עם זאת, היו שינויים בכמות המנדטים בתוך הגושים, כאשר הליכוד איבד מנדט לטובת הציונות הדתית והעבודה זכתה במנדט נוסף על חשבון המחנה הממלכתי.

לפי רוב הסקרים, מספר המפתח הוא 9-10 מנדטים, שאם ילכו למפלגות הערביות - נתניהו ייבלם. פחות מזה - ונתניהו יצליח להרכיב ממשלה.