"דואגים לחלשים": החוקים החברתיים שהממשלה החדשה זנחה

לצד בליץ החקיקה של המהפכה המשפטית, ממשלת נתניהו השליכה הצידה חוקים חברתיים חשובים שהחלו את דרכם בכנסת הקודמת. חוק האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים, חוק מימון חינוך לילדי אומנה וחוק איסור ניתוק חשמל לצרכנים ללא אמצעים - הם רק חלק מרשימה ארוכה

זמן צפייה: 01:53

בתוך זמן קצר, ממשלתו של בנימין נתניהו הוכיחה כי במידה ורוצים, אפשר לחוקק חוקים בצורה מהירה מאוד, למשל את חוקי המהפכה המשפטית. לצד הבליץ, ישנם מספר חוקים חברתיים שהחלו את דרכם בכנסת הקודמת, וכעת מושלחים הצידה.

חוק האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים אמור היה להיות אמצעי אכיפה יעיל לצווי הרחקה, ולספק הגנה לנשים. החוק עבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, אך כעת נודע כי החוק לא יקודם בתקופה הקרובה, ושבמשרד של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שוקלים איזוק אלקטרוני רק אחרי שתי הרשעות קודמות ומעשה אלימות. כלומר, רק אם הגבר תקף פעמיים.

עוד ישנה הצעת חוק המאפשרת לאמהות חד הוריות הבטחת הכנסה גם בזמן הלימודים שלהן, כדי לאפשר להן עתיד טוב יותר. החוק כבר עבר את ועדת השרים בכנסת הקודמת, וגם לגביו, נודע אמש שהוא לא יקודם יותר. עלות החוק זניחה ואפילו במשרד האוצר ובביטוח הלאומי תומכים בו, מהסיבה הפשוטה שהוא יכול לחלץ משפחת מעוני.

מחדל הדיור הציבורי עמידר באר שבע
דיור ציבורי של עמידר באר שבע

בנוסף, אי חידוש החוק שמאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש דירה שקיבלו מהמדינה במחיר מוזל. תוקף החוק פג בחודש שעבר, ומאז הוא לא חודש על ידי שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף.

גם הצעת חוק שתסדיר מימון חינוך לילדים הנמצאים במשפחות אומנה נדחתה בינתיים, כמו גם איסור ניתוק חשמל לצרכנים ביתיים שלא מסוגלים לשלם. וזו רק רשימה חלקית שהמכנה המשותף שלה היא האוכלוסיות החלשות בחברה, אשר נפגעות מהשלחת החוקים החשובים.