הניסיון להידברות: נתניהו רוצה פשרה - אך חושש מהקואליציה שלו

הדיון בעילת הסבירות מתקרב, אך בשל אי המוכנות של רה"מ נתניהו לאכוף על הקואליציה את קבלת המתווה, נדמה כי פשרה לא תושג עד אז. גנץ מצידו מוכן לחזור להידברות, אך רוצה עדיין לראות שנתניהו לא מכחיש את המוכנות שלו לוויתורים, וכן שהוא אוכף את זה על חברי הקואליציה

זמן צפייה: 01:18

ביום שלישי הקרוב יתקיים הדיון בעילת הסבירות - ונכון להיום (שישי) נראה כי לא תושג פשרה בנושא עד אז. אמנם הנשיא יצחק הרצוג כבר הגיש את מתווה הפשרה החדש - המהווה נסיגה משמעותית של הקואליציה - אלא שהוא מבטא בעיקר את רצונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולא של שר המשפטים יריב לוין ושאר חברי הקואליציה.

כרגע, נדמה כי נתניהו חושש לאכוף את רצונו על חברי הקואליציה שלו ולהכריחם לקבל את מתווה הפשרה - על אף שהוא מסוגל לכך. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, מצידו, היה מוכן לחזור להידברות, אבל הוא רוצה לראות כי נתניהו לא מכחיש את המוכנות שלו לויתורים, וכי יאכוף את מוכנות זו על חברי הקואליציה כמו בן גביר לדוגמא, שכבר אמר שיצביע נגד החוק שבאמצעותו תתבצע הפשרה.

Whatsapp Image 2023 08 21 At 1
השר איתמר בן גביר | צילום: רויטרס

אכן, חברי קואליציה רבים הביעו את ההתנגדות שלהם למתווה החדש. שלשום איים יו"ר הכנסת אמיר אוחנה כי "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה", ואתמול ראש הממשלה לא התנער ממנו - ואפילו שיתף את דבריו בטוויטר. בהמשך, גיבה שר האוצר סמוטריץ' את אוחנה ואמר "חוקים של הכנסת הם חוקים של העם, כל שכן חוקים שנכנסים תחת הקטגוריה של חוקי יסוד. לאף אחד אין סמכות לבטל את חוקי העם, להשתיק את העם, להשתיק את הקול שלכם. הצבעתם ימין ותקבלו ימין".

גם שר המשפטים יריב לוין הודיע כי הוא מתנגד לפשרה, ואמר בראיון  ל"קול ברמה" כי "אי אפשר להסכים להצעת הפשרה החדשה, היא לא משנה את הדבר הבסיסי הנדרש בשינוי בוועדה לבחירת שופטים". עוד הוא הוסיף כי הוא מקבל גיבוי מוחלט מראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר: "אין שום שינוי אצל ראש הממשלה בעניין הרפורמה, למרות כל הפרסומים".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: רויטרס

הבוקר, הכנסת הגישה את עמדתה בנוגע לעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות, ותגובת הממשלה לעתירות היא כי בית המשפט לא מוסמך לדון ולהתערב בחוקי יסוד. "בית המשפט הוא לא הריבון", נכתב, "והתערבותו עלולה להביא לאנרכיה".