הרצוג אחרי הביקורת על המתווה: "מציע ללמוד אותו לעומק"

אחרי שנתניהו אמר כי "מתווה הנשיא רק מנציח את המצב הקיים", אמר הרצוג: "׳מתווה העם' שהצגתי הוא הצעה, מצע לדיון שעל בסיסו ניתן לעבוד, לשנות, ולדייק - זה לא סוף הדיון אלא רק תחילתו"

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים צח / לע״מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר (חמישי) לביקורת שהושמעה בקואליציה על "מתווה העם" שהציג אמש בנוגע למהפכה המשפטית. "חשוב לי לומר שאני כמובן שומע את התגובות למתווה שהצגתי מכל קצות הקשת, ואני מקבל כל ביקורת עניינית באהבה ובכבוד עצום. אני מציע לכולם ללמוד המתווה ואת הנאום שלי לעומק ולראות כמה הוא מציג אלטרנטיבה טובה לישראל".

עוד אמר הרצוג: "׳מתווה העם׳ שהצגתי הוא הצעה, מצע לדיון שעל בסיסו ניתן לעבוד, לשנות, ולדייק - זה לא סוף הדיון אלא רק תחילתו. הכול לטובת מציאת הסכמה רחבה בחברה הישראלית וכמה שיותר מהר כדי למנוע פילוג בתוכנו, כדי להביא להסכמה לאומית, כדי להרגיע את הרוחות ולהביא לדו-שיח. הכול על בסיס אהבת ישראל שאותה אנחנו רואים כאן".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2303152229' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='נתניהו לפני ההמראה לברלין' poster='' kid='1_h2s1zqnf' duration='']

אמש, רגע לפני שעלה על המטוס בדרכו לביקור מדיני בגרמניה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על "מתווה העם": "סעיפים מרכזיים במתווה של הנשיא רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש לרשויות בישראל. זו האמת המצערת".

"אני חושב שכל ניסיון להגיע להסכמה ולהידברות בוודאי הוא ראוי", הוסיף נתניהו, "ועל כן נציגי הקואליציה הלכו ונדברו עם הנשיא פעם אחר פעם, בעוד שנציגי האופוזיציה לא היו מוכנים להתדיינות אחת אפילו. לצערי, הדברים שהציג הנשיא לא הוסכמו על ידי נציגי הקואליציה".

לאחר מכן נמסר בהודעה משותפת מראשי סיעות הקואליציה: "הצעתו של נשיא המדינה פירושה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים במערכת המשפט. היא חד צדדית, מוטה ולא מקובלת. ההצעה מתעלמת מבעיות השורש שהוצגו על ידי הנשיא בנאומו הראשון ואף מחריפה אותן. כל ראשי מפלגות הקואליציה וחברי מפלגות המחנה הלאומי מאוחדים כדי להביא מתווה טוב לאיזון אחראי בין רשויות השלטון".

שר המשפטים לשעבר גדעון סער הגיב: "דחיית מתווה הנשיא על-ידי נתניהו מעידה על כשל מנהיגותי וקוצר ראות הסטורי. מתווה הנשיא בכללותו הוא רחב, מאוזן והגון ביסודו. האחריות המלאה תוטל על מי שיחמיץ את ההזדמנות למנוע קרע חריף בעם ישראל בשעה גורלית זו".

קודם לכן הגיב למתווה שר החינוך יואב קיש וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשם הליכוד: כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות שנציגי הקואליציה קיימו הדברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סרבו לקיים התדיינות כלשהיא. המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה אך לצערינו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות".