גנץ: "רואה במתווה הנשיא בסיס להתקדמות לעבר הסכמות"

יו"ר המחנה הממלכתי נשא דברים בכנס בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, ואמר כי " אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה - אני אהיה שם". לקראת הדיון הדרמטי מחר על ביטול עילת הסבירות אמר גנץ: "קורא לראש הממשלה להודיע שלא משנה מה תהיה פסיקת בג"ץ, הוא יכבד אותה ויפעל לפיה"

ח"כ בני גנץ נואם בכנס אוניברסיטת רייכמן
ח"כ בני גנץ בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן | צילום: גלעד קוולרצ'יק

יו״ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ נאם היום (שני) בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה. על מתווה הנשיא החדש אמר: אני רואה בו בסיס להתקדמות לעבר הסכמות רחבות. אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה – אני אהיה שם, לא משנה מה הסיבות של נתניהו". עם זאת, הוסיף גנץ כי "נתניהו יצטרך להוכיח כוונה, ויכולת לעמוד מאחורי הצעותיו. אם יחזור ל'שיטת התשלומים' וימשיך בחקיקה – הוא יעשה טעות, שרק תביא להחרפת המשבר".

בנוסף, הוא התייחס לדיונים על ביטול עילת הסבירות שיחלו מחר בבית המשפט העליון ואמר כי ״מותר לבקר את בית המשפט, אך מי שלא יכבד את החלטותיו לא רק יביא עלינו משבר חוקתי – הוא ישלול את הלגיטימציה של השלטון לקבל החלטות. אני מודיע שאקבל כל החלטה של בית המשפט, תהיה אשר תהיה, בכל סוגייה. אני קורא לראש הממשלה להודיע שלא משנה מה תהיה פסיקת בג"ץ, הוא יכבד אותה ויפעל לפיה. העמימות מסוכנת".

Whatsapp Image 2023 09 11 At 1
ח''כ בני גנץ נואם בכנס | צילום: גלעד קוולרצ׳יק

הוא התייחס גם להסכם נורמליזציה עם סעודיה, כשאמר: "ההסכם המתגבש עם סעודיה, כולל הזדמנות גדולה גם בהתמודדות עם הטרור, יכול להיות שיא בארכיטקטורה האזורית שהתחלנו זה מכבר לבנות – גם מול הציר האיראני. הסכם שיחזק את הגורמים המתונים ביהודה ושומרון, יחליש את ארגוני הטרור באיו"ש, בעזה ובלבנון יהיה טוב לישראל".

"ישראל נמצאת תחת מתקפה רב זירתית, שבה מעורבת איראן שפועלת בעולם כולו, באוקראינה ובמזרח התיכון, ומממנת את חיזבאללה, חמאס וג'יהאד איסלאמי, ושמבקשת ליצור מעגל טרור שמקיף את ישראל. בהקשר הזה, יש לממש מדיניות התקפית. יש לפעול קינטית ובצורה ישירה מול איראן ושלוחיה במרחב, ומעבר לו, באופן שיפגע בתשתיות הטרור, ויחזק את ההרתעה. זאת תוך הבנה ומוכנות למשמעויות של פעולות אלו".

"לגבי השיח בנושא הגרעין הסעודי, הוא צריך להיבחן באחריות ובחדרים הסגורים עם גורמי הביטחון. אני מוטרד מהתהליך. מהעובדה שישראל הפכה משותפה למשקיפה, ומכך שיש גורמים קיצוניים בממשלה שעלולים לטרפד את ההסכם. אני אומר בצורה ברורה, אם יונח הסכם שישרת את האינטרסים הלאומיים הרחבים של מדינת ישראל, סיעת המחנה הממלכתי תתמוך בו. שום שיקול פוליטי לא יגבר על האינטרס האסטרטגי של מדינת ישראל", הוסיף.

ריאד, ערב הסעודית
ריאד, סעודיה | צילום: רויטרס

בכנס נאם גם ראש המל"ל צחי הנגבי, כשבין היתר התייחס למגעים לקידום הסכם הנורמלזיציה עם סעודיה: "אנחנו בעד מרכיב פלסטיני משמעותי בהסכם עם סעודיה. אני מנהל שיח עם הפלסטינים מטעם רה"מ. יש איזה פרי לשיח שלנו איתם, לראשונה מאז הסכמי קמפ דיוויד. אם יהיה הסכם בין ישראל לסעודיה זה יהיה מכיוון ששתי המדינות רוצות בו".